Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BVD prov obligatoriskt? Grönt kort?  (läst 5614 gånger)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
BVD prov obligatoriskt? Grönt kort?
« skrivet: 23 jul-09 kl 18:38 »
Jag har aldrig tagit BVD-prov på min ko.
Är det obligatoriskt, eller är det beroende på hur stor besättning man har ? Om man har kött eller mjölkkor ? Eller vad ?
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

gernsö

• Skåne
SV: BVD prov obligatoriskt? Grönt kort?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 19:10 »
DU måste ju vara reggad hos jordbruksverket med se nr, och det är enligt vad jag vet obligatioriskt med bvdprov, dock måste jag säga att de är inte så enormt engagerade i det, kommer inte ihåg namnet på dem och vilka det är men de kommer hit och tar två prov hos pappa, på de över två år och sen ett annat. Och eftersom min tama ko är lätthanterlig så ger de snabbt upp de andra och tar flera provrör på henne istället och skriver olika nummer från vår besättning på dem.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 jul-09 kl 10:38 »
. Och eftersom min tama ko är lätthanterlig så ger de snabbt upp de andra och tar flera provrör på henne istället och skriver olika nummer från vår besättning på dem.

Ursäkta men fy fan vad jag blir arg när jag läser sånt här, är det verkligen sant !?!?

Här trälar vi för att få landet fritt och så finns det stollar som gör på det viset som du beskriver.................*saknar ord*
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jul-09 kl 10:50 »
Ja, lite irriterad blir man...
Hos oss är det noga och eftersom våra inte är så lätthanterliga för främmande personer så får man fram med grindsystem och grejor varje gång. Men om jag inte minns fel så blir man friförklarad efter första omgångarna och sedan tas det stickprov med längre perioder mellan. Vi är friförklarade från BVD och Leukos och nu är det ett tag sen vi tog några prover.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

galdur

• -
« Svar #4 skrivet: 24 jul-09 kl 11:47 »
BVD tas numera på slakterierna men ska man sälja djur måste man se till att provet inte är äldre än 3 månader för då är intyget inge gilltigt!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 jul-09 kl 12:24 »
Det ena provet tar de här vart annat år ungefär.... och vi har haft några väldigt mesiga personer som tagit dem, så jag antar att det är därför som min kom får vara den de tar det på, lättare så.... men så jävla fel.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #6 skrivet: 24 jul-09 kl 12:45 »
Men om det skulle vara obligatoriskt, kommer det inte papper från SJV när det är dags då ?
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 jul-09 kl 13:18 »
 blev uppringda från Svensk Mjölk, eller vad det var, när vi inte hade tagit provet och inte ens visste om det!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 jul-09 kl 13:26 »
Vi är friförklarade från BVD och Leukos och nu är det ett tag sen vi tog några prover.
Mvh Charlotte

Vi är oxå friförklarade, antar att det tas mjölkprov i tanken via mejeriet var tredje månad, så gjordes det iaf förut.
« Senast ändrad: 24 jul-09 kl 15:04 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 24 jul-09 kl 14:36 »
Jag har aldrig tagit BVD-prov på min ko.
Men om det skulle vara obligatoriskt, kommer det inte papper från SJV när det är dags då ?
BVD-programmet:  
Anslutning är obligatorisk för alla besättningar som har moderdjur.

Om.. djuren t.ex inte är inlagda i CDBn så "finns dom ju inte"
Har du inte dina djur inrapporterade där? i CDBn alltså.

Är dom det, så får du ringa Svensk Mjölk och anmäla dom till BVD programmet  :)
« Senast ändrad: 25 jul-09 kl 12:03 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gernsö

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 jul-09 kl 14:41 »
Våra är köttdjur och de brukar ringa ut och bestämma tid.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #11 skrivet: 25 jul-09 kl 11:35 »
Självklart är kossan rapporterad till CDB  ;D

bo_i_dala

« Svar #12 skrivet: 28 jul-09 kl 09:32 »
Hej!

Se för fan till att ta BVD prov på era djur, du kan sabba för en hel djävla trakt om dina smittade djur kommer in till någon grannes kor, detta är en sjukdom som orsakar både lidande och ekonomiska förluster!!!!!!!!!!!!

B=bovin, latin för nötkreatur, V=virus, D= diarre
Du som hade provtagare som fuskade, tollerera inte detta, dessutom kan man fråga sig hur ohanterade djur har DU???????????
mvh bo i dala

gernsö

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 28 jul-09 kl 17:13 »
Jag vet vad sjukdommen är och vad den gör, sen kan jag dock säga att vi är de enda på ett par mils område som har nötkreatur, samt på över 20 år så har ingen rymt, men det är ingen ursäkt.
På fullt allvar så tycker jag oxå att de ska ta de test de ska ta och det enligt konstens regler, MEN vi har haft många olika personer här för att ta prover och hittils har två stycken varit UNDEBARA, resten har varit totalt omöjliga, de har varit rädda och nästan vägrat att gå in i stallet.... och vi har dem bara uppstallade i vanliga bås.....
Våra djur är hanterade och hanterbara och vi brukar vara behjälpliga när de kommer men vad gör man när man nästan måste tvinga in dem i stallet. Sista som var rädd slängde vi ut och begärde *** kommer inte i håg namnet på henne, hon har varit här ett par gånger och allt sår superbra, och det blev ombokat till ett par veckor senare ........

bo_i_dala

« Svar #14 skrivet: 28 jul-09 kl 21:39 »
hej!
Överreagerade.......
Om dina djur är uppbundna i ett stall borde det inte vara något problem alls- tag kontakt med din närmaste seminförening, de brukar ha bra och djurvan personal...
MVH/ bo i dala

woodcutter

« Svar #15 skrivet: 07 aug-09 kl 23:27 »
 Undrar just hur lång tid det antas ta innan landet må vara fritt från bvd...antagligen tills en ny sjukdom upptäcks som kan sysselsätta och föda provtagare.
Skogs- och Småbrukare af Guds nåde

bo_i_dala

« Svar #16 skrivet: 08 aug-09 kl 10:41 »
Hej!
Lite paranoid???

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 23 sep-09 kl 02:16 »
Hej. En undran från ett "blåbär" som ska till å skaffa sig fjällnära kalvar.
BVD, vad är det? Hur ofta tas det? Några mer prov etc som man ska tänka på?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

gurkan

« Svar #18 skrivet: 23 sep-09 kl 08:08 »
Hej. En undran från ett "blåbär" som ska till å skaffa sig fjällnära kalvar.
BVD, vad är det? Hur ofta tas det? Några mer prov etc som man ska tänka på?

Hej! För det första ska du se till att djuren du köper har provtagits högst 3 månader före köp och få intyg på det. Då kommer du att få friförklaring när du själv går med (så var det i alla fall för mig). Men sedan ska prover tas en gång om året. På de flesta slakterier tas prover i samband med slakten, men då måste man väl slakta åtminstone en gång om året, antar jag, för att slippa prover hemmavid? Blodprovet tas under svansen. Har man mjölkdjur kollas mjölken, eller? Du kan läsa mer här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/omdjurenblirsjuka/smittsammadjursjukdomar/bovinvirusdiarre/obligatoriskovervakningavbvd.4.67e843d911ff9f551db8000379.html

Det här med Leukos blir jag inte klok på. Jag har frågat Svenska Husdjur och de har sagt att man provtar vid slakt numera. Men jag har inte fått nån friförklaring, eller så. Kanske ska ringa och höra med en gång...
« Senast ändrad: 23 sep-09 kl 08:36 av kajan »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 23 sep-09 kl 09:06 »
Men sedan ska prover tas en gång om året. På de flesta slakterier tas prover i samband med slakten, men då måste man väl slakta åtminstone en gång om året, antar jag, för att slippa prover hemmavid?

Prover ska tas en gång i halvåret.
(Om man har mellan 1-10 moderdjur.)
Har man över 50 moderdjur blir det var 4:e månad det ska provtas
och över 100 moderdjur ska det provtas var 3:e månad.

Först när besättningen är Friförklarad så tas prover i slakten.
Då måste man skicka slaktdjur en gång i halvåret, (som ska vara i rätt ålder dessutom).

Det här gäller ju djur som inte mjölkas och får sin mjölk levererad till ett mejeri.
« Senast ändrad: 24 sep-09 kl 17:47 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser