Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan man förvara lamm i frysen?  (läst 31904 gånger)

purelyplatonic

Hur länge kan man förvara lamm i frysen?
« skrivet: 22 jul-09 kl 14:44 »
Jag rensade frysen igår och upptäckte en påse med lammkotletter *mums* som är från aug-sep 2007. Kan man äta dessa nu eller har det blivit för gammalt?
HUr länge kan man förvara frysta lammdelar i frysen?

Attes matte

• Jämtland
SV: Hur länge kan man förvara lamm i frysen?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-09 kl 22:08 »
Ju magrare kött, desto längre håller det i frysen. Ta fram och tina det, lukta och kolla på det. Känns det fräscht så är det bara att käka.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dolvis

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jul-09 kl 23:24 »
Jag har läst rekommendationer i kokböcker på högst ett år, men det tycker jag är tjafs. Hur länge det håller sig har bla att göra med hur fett köttet är (fettet härsknar) och hur kallt det är i frysen. Jag ser alltid till att hålla under -18 grader. Två år gammalt lammkött är inga problem på det sättet.

Wisteria

« Svar #3 skrivet: 22 jul-09 kl 23:29 »
Just lammkött är känt för att hålla länge i frysen. Tina och använd luktsinnet!

purelyplatonic

« Svar #4 skrivet: 23 jul-09 kl 20:42 »
Tack för svar.

Va skönt att ni tror att det finns en chans i alla fall. Det känns så onödigt att kasta mat.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 jul-09 kl 21:03 »
Tack för svar.

Va skönt att ni tror att det finns en chans i alla fall. Det känns så onödigt att kasta mat.

varför slänga omm det inte är riktigt bra jet till hunden eller någon bekanting somm har hund .mvh

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 maj-10 kl 21:34 »
Jag har läst rekommendationer i kokböcker på högst ett år, men det tycker jag är tjafs. Hur länge det håller sig har bla att göra med hur fett köttet är (fettet härsknar) och hur kallt det är i frysen. Jag ser alltid till att hålla under -18 grader. Två år gammalt lammkött är inga problem på det sättet.

Jag håller med, det håller längre än så. De viktiga är att förpackningen är hel och att det är djupfryst, dvs under -20 grader. Ska man frysa för långtidslagring så är det minst -25 som gäller

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser