Där ställs många frågor och gives många svar på detta forum. Nu har jag bruk för hjälp.
Jag har en del garvade kaninskin, och har just sytt en skinnmössa modell Ryss, och sytt en ny pälskant på min gamla thuleparca. Alt för hand, och det kännas lite för dumt, når man har en lädersymaskin. En gammal skomakerimaskin, Singer tramp symaskin. Jag kan inte lista ut, hur tråden skall gå från spolen till nålen. För den saks skull inte heller hur undertrådens spole och tråd skall vara. Någon papper finns så klart inte till denna gamla maskin.
Hoppas att någon av Er har en liknande. Bor du i Skåne, kan du kanske komma här och hjälpe mig i gång. Andra kanske kan skicka en ritning och förklaring till mig.
Hälsningar
Lilleulv
Ganska enkelt när man gjort det första gången.

Från trådspolen; dra tråden fram till stålstiftet vid sidan om trådspännaren, över stiftet och ner mellan skivorna på trådspännaren.
Upp till den konstigt böjda löpöglan som finns innan nålstången, om du trär från höger mot vänster så glider tråden in själv.
Upp till den fjädrande trådspännaren som sitter på ovansidan av nålstångsarne, in genom hålet.
När du tittar uppifrån på nålstången så ser du ett hål, där ska tråden er ända ner till nålen. Man brukar använda en liten ståltråd med kluven spets där även en klyvöppning ska finnas.
När tråden väl är nere(genom en liten låstunga) så ska du trä nålen utifrån och innåt. Nålen ska sitta med trådskåran RAKT ut från maskinen.
Undertråden då? Jo lika enkelt det;
Spola på tråden moturs på lös spole, lämna en liten ände .
Träd lösa änden genom spolhållare(skyttel) och lägg ner spolen i hållaren. Nu hänger den lösa trådänden på undersidan av spolen, ta tråden och för genom den nerifrån i det lilla hålet som finns vid den lilla fjädern. Håll emot lite i spolen och drag i tråden, då åker tråden in mellan huset och fjädern. Sitter tråden och spolen rätt ska du kunna lyfta hela spolen i tråden utan att tråden matas ut.
Låter väl enkelt eller hur.
Lyckas du inte så gå till en skomakare, de är mer hjälpsamma än du tror.
ps. Indukta Progenta som du varit i kontakt med är sveriges bästa firma på att ha reservdelar till såna symaskiner. De har fanimej allt.
MVH en fd skomakare.