Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  torv i färdig paket eller löst - vad är billigast?  (läst 2480 gånger)

louise

• Gäst
torv i färdig paket eller löst - vad är billigast?
« skrivet: 20 jul-09 kl 18:52 »
Undrar hur mycket torv det är en sån där packad "bal" man kan köpa. Mätt i löst mått.

Jag köpte 10 kubik löst förra året, men är förbannad på den dyra transporten, och undrar om det kanske ändå är billigare att köpa paketen man kan få i lantbruksaffärer. Paketen är ju hårdare packade, så vad kan en sån "bal" motsvara i löskubik?

En "bal" kostar ju  100 spänn, och det är vad lös kostar kubiken. Men transporten av tio kubik gick på 1500 + moms. För det får man ju 15 balar till..

Vad är billigast?

Lia-Ia

SV: torv i färdig paket eller löst - vad är billigast?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-09 kl 19:32 »
Jag har för mig att det är 0,25 kubik i en spånbal (1meter x 50cm x 50cm), jag tror att torvbalarna är lika stora, men jag är inte helt säker.

Fåraherden

• -
« Svar #2 skrivet: 24 jul-09 kl 22:08 »
Nu till en förmodligen helt idiotisk fråga. Vad använder ni torven till?

Om det är till strö kan jag annars rekomendera halm. Jag har ibland köpt halm i rundbal, cirka 200 kronor per rundbal. Det är riktigt mycket strö.

Halmrundbalar är dessutom så pass lätta att man kan rulla dem för hand om det kniper. Man kör enkelt ett par på en bilkärra.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jul-09 kl 22:40 »
torv lägge rman i botten, de thåller torrt bättre. Halm finns inte alla år. Förra var det tex helt omöjligt at tköpa, brist, allt hade regnat bort. Då kom jag på att jag inte en sskulle lägga halm på torven, varför det när torven är helt suverän? Dessutom är halm hopplös att stör på en åker med de långa stråna.

fräsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 jul-09 kl 22:50 »
Nu använder jag inte torv utan spån, men på spånbalarna vill jag minnas att det står 400 liter. Dom är ju vaccade o poffar upp när man öppnar. Första gången jag köpte hällde jag ut två balar i varje box.. när jag kom ut till lagårn nästa dag hade det lixom poffat o hästkrakarna kunde knappt gå i all spån..

Lia-Ia

« Svar #5 skrivet: 07 aug-09 kl 18:01 »
Så fel man kan ha ...
Köpte spån idag, måtten är 0,75x0,4x0,35, dvs 0,105 kubik.
Jag hällde 3 balar i en 13kvm box, det blev en ca 7cm hög bädd, vilket ger 0,3 kubik "upp-puffat" spån per bal.
Sedan är det ju frågan om torven har samma förpackningsmått och beter sig på samma sätt.
Dyrt är det iallafall att köpa spån på bal (75kr/st).

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 07 aug-09 kl 19:58 »
Stabon: Kanske lite OT: Men använde du torv till fåren? Hur blev ullen?
Jag har funderat på torv som ersättning när det är svårt att få tag på bra halm, om den inte förstör ullen totalt.  Enda nackdelen för mig är att den under vintern kommer stelfrusen och måste tinas flera dagar...
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 aug-09 kl 16:39 »
ja.. de strödde ju med jhö sen ovanpå, så de låg ju mest på hö. Men.. tov är ju bara damm liksom, det kan ju inte förstöra ullen som tex spån, som krullar in sig å aldrig går att få bort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 2 användare
William, scorpio_xri

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser