Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Noll koll på avlopp, hjälp?!  (läst 9535 gånger)

stugspekulanten

Noll koll på avlopp, hjälp?!
« skrivet: 20 jul-09 kl 14:41 »
Avlopp är som en djungel känns det som.. Eller så är det för att man aldrig tidigare behövt tänka  =)
Men, om man tittar på ett fritidshus som "saknar avlopp". Vad ska man tänka på då?? Alltså, om man i framtiden vill ha ett fungerande avloppssystem. Vad jag förstår så finns det flera olika lösningar, men förstår inte riktigt vad som skiljer dem åt.. Tips på bra alternativ? cirka kostnader? Är det svårt att få tillstånd hos kommuner? Ja, egentligen har man tusen frågor, men man får väl börja någonstans!

Sååå tacksam för svar! =)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Noll koll på avlopp, hjälp?!
« Svar #1 skrivet: 20 jul-09 kl 15:15 »

BT

« Svar #2 skrivet: 20 jul-09 kl 22:34 »
Jag har några funderingar som jag förmodar återspeglar en situation liknande den du beskriver, så jag postar dem här.
Avloppsguiden länkad ovan var intressant/skrämmande läsning. Där står bland annat att "/h/ar du inget tillstånd för din avloppsanläggning är den olaglig". I höstas skaffade jag ett torp i Norrtälje, med vad jag tror de kallade "enkelt avlopp"; jag förmodar att röret under diskbänken försvinner i en stenkista eller liknande. Men något tillstånd har jag naturligtvis inte sett till. Gör jag något olagligt som använder detta avlopp? I nuläget används det bara för disk och lite tvättvatten, men på sikt vill jag gärna ha någon form av dusch. Jag försöker använda avloppet sparsamt, med så lite som möjligt ned i det. Med anledning av det undrar jag om någon känner till om det finns någon form av filter att få tag på, som effektivt tar hand om flott, smårester och annat, som man enkelt kunde montera på utloppet, t.ex. under diskbänken och sedan tömma för hand?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 21 jul-09 kl 12:35 »
Det bästa är nog att kolla med kommunen, det är väldigt olika krav i olika kommuner (blev jag varse nu när vi flyttade). Där vi bor nu är de väldigt hårda och folk som har gamla anläggningar måste byta.

Ett tips är ju i alla fall att inte göra för 'litet', dvs tänk inte sommarstuga när ni gräver avlopp, tänk permanentboende, för då har ni ju valmöjligheterna om ni sen vill bo där permanent.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skalman

« Svar #4 skrivet: 21 jul-09 kl 22:36 »
Det lär förekomma att folk bygger om gamla avlop av enklaste slag till modernare utan att fråga om lov. Hur detta relaterar till hur avloppet är registrerat hos kommun m fl vet jag inte. Jag tror principen som dessa personer går efter är att bara man har avlopp så har man rätt att underhålla och förbättra det.

Jag har också hört sägas från personer på landsbygden att man inte ska ringa kommunen och fråga. Då blir det bara krångel.

Jag är inte säker på att ett enkelt köksavlopp är så illa för mindre mängder måttligt smutsigt vatten från t ex disk med miljövänligt diskmedel. Jag skulle tro att ett grundläggande problem med vanliga avlopp är dels att nedbrytningen sker mer eller mindre anaerobt (vilket leder till ofullständig nedbrytning och äckligt slam), dels att det förorenade vattnet hamnar för djupt i marken. Dessa problem finns inte med ett enkelt köksavlopp. Varför inte leda vattnet till en grovkompost av torrare slag?

Mabande

« Svar #5 skrivet: 24 jul-09 kl 00:02 »
Som Rakadero säger: sikta på ett rejält avlopp när ni ska göra om det :)

stugspekulanten
* "om man tittar på ett fritidshus som "saknar avlopp". Vad ska man tänka på då??"
- Att tomten är stor nog att lägga in avlopp på. Om du vill få in en trekammarbrunn ska den ligga minst 30 meter från färskvattentäkt och tömma typ 60 meter från färskvattentäkt. Andra lösningar kräver mer / mindre utrymme och om du inte har tomt nog för det får du göra avtal med grannen..

De flesta kommuner blir nog lyckliga om du vill installera ett nytt, färskt avlopp istället för att ha utedass :)

BT - Tillståndet gäller högst troligt att anlägga avlopp, så om det i papperen står att torpet har enskilt avlopp så är det nog registrerat och godkänt hos kommunen. Låter f.ö. som att du skulle ha ett BadDushTvätt-avlopp (BDT), så jag skulle nog inte oroa mig över att kommunen kommer bötfälla dig för att du installerar en dusch :)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 24 jul-09 kl 00:33 »

De flesta kommuner blir nog lyckliga om du vill installera ett nytt, färskt avlopp istället för att ha utedass :)

Undrar det...
I Norrtälje kommun har det länge varit förbud att installera vattentoaletter vid fritidsområdena i skärgården.
Det beror säkert mest på att näringsläckaget är större från trekammarbrunnar än från torrdass.

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #7 skrivet: 24 jul-09 kl 07:22 »
Undrar det...
I Norrtälje kommun har det länge varit förbud att installera vattentoaletter vid fritidsområdena i skärgården.
Det beror säkert mest på att näringsläckaget är större från trekammarbrunnar än från torrdass.

I Norrtälje är nog vattenbristen en minst lika viktig faktor. Mer vatten ger mer saltinträngning i grundvattnet...

Mabande

« Svar #8 skrivet: 24 jul-09 kl 12:08 »
Ah, min slentrianmässiga kommentar om TC och kommuner placeras härmed i kategorin "gäller inte överallt i alla kommuner". alltid bra med mer info, så tack för Norrtälje-faktan :)
Bakgrunden till min kommentar är att några kommuner som haft upphämtning av dassavfallet har börjatt fasa ut den tjänsten till förmån för att få folk att installera "riktiga" avloppslösningar.

Skalman

« Svar #9 skrivet: 26 jul-09 kl 13:12 »
Att bajsa i vatten är i grunden fel sätt att hantera avföring och fel sätt att använda vatten. Det kan man nog inte ändra på även om man investerar i senaste teknik för att bajsa i vatten.

Man bör (i glesare bebyggelse) förstås kunna hantera latrinet på plats (kompostera m m). Att kommunen ska hämta det ska inte behövas.

Sen kan reglerna se olika ut och krångla till det. Det är inte ekologiska problem, utan mänskliga, sociala, politiska, juridiska, ... Delvis verkar reglerna vara skrivna för att det ska bli så dyrt som möjligt. Kommunen ska ha pengar för olika tillstånd och inspektioner och för slamtömning etc. Helst ska man ha kommunalt vatten så man får betala för det också. Entrepenörer ska tjäna pengar på dyra avloppslösningar, som genererar skatter och arbetstillfällen. Hjulen ska hållas igång. Det är väl delvis bra eller i alla fall nödvändigt, ofrånkomligt. Det gäller bara att de hålls igång med vettiga saker.

En del avfallsvatten blir det ofrånkomligen (BDT) och det bör förstås tas om hand på ett bra sätt. Men jag fattar inte varför det ska ner under marken och döljas. Det verkar vara samma mentatlitet som jag hört talas om från en del personer: pumpa det så långt bort som möjligt... d v s om problemet/avfallet inte syns så finns det inte. Använd det som en resurs istället, säger jag.

Skalman

« Svar #10 skrivet: 26 jul-09 kl 13:31 »
Jag är inte säker på att ett enkelt köksavlopp är så illa för mindre mängder måttligt smutsigt vatten från t ex disk med miljövänligt diskmedel. Jag skulle tro att ett grundläggande problem med vanliga avlopp är dels att nedbrytningen sker mer eller mindre anaerobt (vilket leder till ofullständig nedbrytning och äckligt slam), dels att det förorenade vattnet hamnar för djupt i marken. Dessa problem finns inte med ett enkelt köksavlopp. Varför inte leda vattnet till en grovkompost av torrare slag?

Korrigering:
Jag ser nu att BT skriver att han/hon inte ser vart avloppet tar vägen. Det kan gå till en stenkista. Det är lite värre, då man inte vet eller ser vad som händer. Jag tänkte på en typ av avlopp jag hade på ett fritidsställe en gång, där ett rör eller ränna gick ut under diskbänken, genom väggen strax över marken och mynnade några meter från huset. Om man har små mängder köksavlopp som mynnar på lämplig plats så tror jag detta är OK. Lämplig plats kan t ex vara en jordhög med vegetation eller en grovkompost med t ex träavfall och jord eller nån typ av reningsdamm(ar). Stenkistan är sämre. Hur mycket sämre beror på. Åter samma problem med att man gömmer undan skiten och då ställer den lätt till problem. Ska man prompt ner med avloppet under marken så bör man ha en bra avloppsanläggning. Men för små mängder diskvatten är nog stenkistan (eller vad det är) inte nödvändigtvis något större problem. Du kan gräva lite och se om du hittar den. På ett annat ställe jag deltidsbor på fanns ett enkelt köksavlopp som mynnade i en hink med sten i. Hinken var nedgrävd ett par dm bara ett par meter från husväggen. Jag tyckte inte detta var bra och slutade använda det. Kör tills vidare med slaskhink som töms på grovkomposthög. Inte så bekvämt dock. Funderar på att ordna utomhusdiskbänk el dyl.

Lingon

« Svar #11 skrivet: 26 jul-09 kl 23:28 »
Är på g att anlägga ett nytt avlopp från vårt hus då vårt gamla är ett sk icke godkänt även om ingen varit här och inspekterat så tänkte vi förekomma kommunen och hinna före innan man blir tvingad till det! Det blir troligtvis ett Fann-in-drän för 23000 spänn men då ingår allt utom rör ifrån huset!Det gamla består av nedgrävda cement ringar som fungerar som slamavskiljare och resten av vattnet rinner ut genom ett dike till en mindre sumpmark detta är ju inte miljögodkänt men ibland funderar man på det här med miljögodkännande,jag får inte ha ett enklare avlopp där vattnet rinner ut i skogen men bonden får sprida hundratals ton skit på gärdet 75 meter från min avloppsbrunn! Ibland unrar man!

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser