Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trycka på tyg  (läst 1756 gånger)

Pika

Trycka på tyg
« skrivet: 20 jan-06 kl 23:03 »
Hej. Jag skulle vilja trycka/måla/skriva på tröjor, väskor mm men jag har inte så stor aning om hur man gör? Såg en gång en kille som skar ut egna schabloner (vet ej i vilket material) och rollade färg över. Det blev så fint och denna metod skulle ju kunna underlätta en viss massproducering  :) Någon som kan ge mig tips på material eller nån butik (gärna billigare än panduro!)
« Senast ändrad: 20 jan-06 kl 23:04 av Pika »

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:Trycka på tyg
« Svar #1 skrivet: 22 jan-06 kl 10:04 »
Schablonerna kan nu skära ut i plastfickor.
Alternativ till Panduro är Slöjddetaljer och Swelogent.
Kolla på biblioteket efter böcker.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #2 skrivet: 22 jan-06 kl 10:20 »
För att göra egna schabloner behöver du plastfickor, en vass skalpell och lite inspiration! Rita upp motivet på papper, tänk på hur bryggor och hålrum ligger. Sen är det bara att föra över det till plastfickan och skära ut det. När du målar sen är det bra att ha antingen små svampar (vanliga tvättsvampar funkar), eller speciella schablonpenslar, som har tvära borst. Du behöver också något slags lim för att fästa schablonen, speciellt om det är på väggen du ska måla. Det finns ett speciellt lim som gör att schablonen är lätt att flytta runt, ofta vill man ju upprepa motivet, i en bård t ex. Limmet är rätt dyrt (penslarna också), men du kanske kan hitta på något själv? Det ska liksom klibba lite lagom... Sockervatten, kanske?!
Det var ett tag sen jag höll på med schablonmålning, men nu fick jag lite inspiration, har ju en "skjutvägg" som står omålad... hmm...  :D
Höns, stickning och pelargoner

Pika

« Svar #3 skrivet: 22 jan-06 kl 10:34 »
Tack Yrian och Solkatten! Söker just nu efter de billigaste alternativen, tvättsvamp och plastficka blir bra, lite textilfärg med bruksanvisning måste ju finnas i nån färgaffär (slöjddetaljer tar bara beställningar över 300 kr!)

Lyckans du som får måla på väggarna! Vad trött jag är på hyreslägenhet där man knappt får andas!

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #4 skrivet: 22 jan-06 kl 12:33 »

ett annat inköpsställe är ABA skol.

lycka till med skapandet!
/Malin
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1238 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hantverkaren, beekeepern, Erik Forsman, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser