Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saft på körsbärskärnor  (läst 14234 gånger)

pbex

• Östergötland
Saft på körsbärskärnor
« skrivet: 18 jul-09 kl 23:40 »
Enligt en kompis brukade hennes mormor göra saft på körsbärskärnor. Jag har letat lite i gamla kokböcker och på nätet, men inte hittat något recept. Någon som hört om detta och har ett recept att dela med sig?

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Saft på körsbärskärnor
« Svar #1 skrivet: 19 jul-09 kl 20:58 »
Blev tvungen att titta i min kokbok från 1926. Husmoderns kokbok av Kerstin Wenström.
Där fanns tyvärr inget på enbart kärnorna, men jag tyckte att receptet lät så kul, att jag tänkte att jag skriver ut det i sin helhet ändå.

Körsbärsaft

6 liter bruna körsbär             3 kilo socker

Bären urkärnas ej, stjälkarna borttages, bären sköljes och få avrinna. Därefter nedläggas de i en lagom stor stenkruka varvtals med sockret. En tallrik som passar precis med krukans kant, lägges över krukan och kanterna översmetas med en deg av rågmjöl och vatten, vilken utestänger all luft. Krukan nedsättes i vattenbad och får koka 6 tim., räknat från när kokningen börjar. Saften silas sedan genom duk direkt på värmda konservbuteljer, vilka korkas och hartsas. Bären kunna torkas och användas till soppor.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 20 jul-09 kl 17:57 »
Ja, den var annorlunda!  ;) Jag har sett i flera recept att man kokar med kärnorna kvar, det ska visst ge lite mandelsmak. Tror det går med både körsbär och plommon...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 jul-09 kl 18:40 »
Med lite letande har jag hittat ett recept i en "konservera"-bok. Där ska man krossa hälften av kärnorna och ha med dem i processen. Ska jag skriva ner det receptet också, eller blir det bara en over-kill?  :-[

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 20 jul-09 kl 18:53 »
Med lite letande har jag hittat ett recept i en "konservera"-bok. Där ska man krossa hälften av kärnorna och ha med dem i processen. Ska jag skriva ner det receptet också, eller blir det bara en over-kill?  :-[

Kanske det, körsbärskärnor innehåller cyanid.  ;)

pbex

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 aug-09 kl 22:44 »
Jag har också sett en del recept (bl a i Vår Kokbok - så det verkar vara vedertaget!) där man ska krossa upp till hälften av körsbärskärnorna och lägga med i sylt. Vi har dock totalt misslyckats med att krossa dem, de bara far åt alla håll och kanter. Har bl a prövat att lägga dem i en handduk och rulla en kavel över och att stöta dem i mortel. Inget har funkat hittills. Har någon en bra idé mottages den gärna! :-)

Inga andra förslag på saft på kärnorna?

texelmatte

« Svar #6 skrivet: 02 aug-09 kl 21:36 »
Kan detta vara användbart??

Rårörd körsbärssaft: 5 liter körsbär med kärnor passeras i köttkvarnen. (stänker en hel del, jag brukar vara utomhus...) Tillsätt 2,5 liter kokt vatten och 40 g citronsyra. Låt stå ett dygn. Sila. Tillsätt 1 kg socker per liter avrunnen saft. Rör noga så att det löser sig ordentligt. Slå på flaskor.

Jag tycker att denna saft får en lite nötig smak.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 06 aug-09 kl 12:52 »
Jag har hittat många recept där man ska krossa en del av kärnorna, men inget där man kokar saft på endast kärnor.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Brobacken

« Svar #8 skrivet: 06 aug-09 kl 14:01 »
Enligt ett par amerikanska matbloggar så går det alldeles ypperligt att göra saft på kärnorna. Behåller man lite av fruktköttet på kärnorna så får saften en underbar röd färg.

Tillvägagångssättet verkar enkelt: Lägg kärnorna i en kastrull, häll på råsocker, puttra försiktigt i 5–10 minuter och sila av. Det känns spontant som att en skvätt vatten är på sin plats också.

Angående cyaniden så har Foppas fot rätt, samtidigt som kärnor har använts i matlagning sedan urminnes tider utan att folk har dött som flugor. Kanske bör man låta bli att dricka flera liter per dag.  ;) Någon hävdade att trickst är att koka dem, just med tanke på cyaniden.

Inte mycket till recept kanske, så du får nog prova dig fram. Berätta gärna hur det går!

Eller varför inte göra glass på dem? Ska tydligen vara det godaste man kan tänka sig i glassväg!

http://www.notderbypie.com/cherry-pit-ice-cream-wcaramelized-white-chocolate-ribbon/
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 08 aug-09 kl 17:40 »
Jag har ett recept på körsbärslikör, där man använder bara kärnorna, alltså inget fruktkött. Har inte testat det än...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 aug-09 kl 14:54 »
Så då får man sätta upp spottburkar under körsbärstärden nu då. Så man snabbt får ihop sina kärnor till saft och glass.  ;)

Rebecca

• Småland
« Svar #11 skrivet: 16 aug-09 kl 22:10 »
när jag kärnar ur körsbär brukar jag slänga alla kärnor (som alltid har lite fruktkött på sig), och all saft som rinner ut på fatet medans jag håller på, i en kastrull (brukar även slänga med de mindre fina bären och ibland de som blir kvar när jag inte orkar rensa mer). Kokar upp, rör runt, silar av kärnorna. Ibland kokar jag upp kärnorna igen med lite vatten, kokar så länge det finns något kvar på kärnorna eller så länge jag orkar, silar av. Blandar den avrunna saften från båda omgångarna, kokar upp (ev. reducerar lite om jag tillsatt mycket vatten), tillsätter socker ca 3-5 dl / liter

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 17 aug-09 kl 02:04 »
Den som inte är saftsugen kan prova att göra kuddar av kärnorna.
Dvs använda dom som fyllning.
Finns en annons i senaste Åter om såna kuddar.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #13 skrivet: 23 aug-09 kl 11:43 »
Blev tvungen att titta i min kokbok från 1926. Husmoderns kokbok av Kerstin Wenström.
Där fanns tyvärr inget på enbart kärnorna, men jag tyckte att receptet lät så kul, att jag tänkte att jag skriver ut det i sin helhet ändå.

Körsbärsaft

6 liter bruna körsbär             3 kilo socker

Bären urkärnas ej, stjälkarna borttages, bären sköljes och få avrinna. Därefter nedläggas de i en lagom stor stenkruka varvtals med sockret. En tallrik som passar precis med krukans kant, lägges över krukan och kanterna översmetas med en deg av rågmjöl och vatten, vilken utestänger all luft. Krukan nedsättes i vattenbad och får koka 6 tim., räknat från när kokningen börjar. Saften silas sedan genom duk direkt på värmda konservbuteljer, vilka korkas och hartsas. Bären kunna torkas och användas till soppor.

Sex timmar? Dom var då roliga förr i tiden  :P
Dv. höns, undulater & ragdoll

Silje A

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 27 aug-09 kl 13:25 »
jag har kikat lite i min bär bok o där stog det ett resept på körsberskärns bränvin.... man skulle krossa kärnorna o hälla på bränvin o låta stå i ett fönser under några veckor sen silas o förvaras oåtkomligt för barn

bränvinet skulle användas som konserverings medel i sylt, gele o saft... men bara skvätt vis o skulle inte drickas som den va då det va samma giftiga ämne som i bittermandel.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 09 sep-09 kl 22:43 »
Sex timmar? Dom var då roliga förr i tiden  :P

Hehe! Ja, det  låter väl inte riktigt som dagens recept.. Men så får man väl kanske ha i åtanke att det ofta handlade om rena konserveringsmetoder.  ;D

Sizzela

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 24 jul-10 kl 20:12 »
Varning!
Min son åt innehållet i körsbärskärnor och blev förgiftad och fick uppsöka sjukvården. Har blev riktigt, riktigt dålig !!! Det är blåsyra i kärnorna. Det smakar sött och gott, men är riktigt giftigt! Som tur var fick han inte i sig mer än 6-7 stycken...

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #17 skrivet: 24 jul-10 kl 22:35 »
Oj, läskigt.  :-\
Då flippar vi det receptet  ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Sizzela

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 25 jul-10 kl 06:00 »
Hej, igen!

Här kommer lite mer info om blåsyra. Den har låg kokpunkt och förstörs tydligen om man kokar! Gasen är också giftig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tecyanid

http://mat.msn.se/action/subProductGroup;jsessionid=BA38888953A184A853EBF8384B904CF1?moreProductGroups=true&productGroupId3=16407&productGroupId4=16430

Vilse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 jul-10 kl 06:46 »
Vet inte om jag har rätt, men enligt barndomens kunskap så ska kärnor med i både sylt o saftkok men INTE krossas.

Jag hade nån annan barndomskunskap om att det fanns flera länder i världen som har vänstertrafik än högertrafik,,typ många men små länder,,huggis hittade fakta och jag hade fel,, ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser