Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  regler för försälning av sylt etc  (läst 5004 gånger)

Torsabjörke

regler för försälning av sylt etc
« skrivet: 18 jul-09 kl 16:37 »
Hej!
Jag har letat överallt efter regler för att få sälja egenproducerad sylt/marmelad etc. Regler om kök etc. funderar på att starta gårdsbutik men hittar inga regler. Någon som vet eller kan hänvisa?

Jenny
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

mistel

• -
SV: regler för försälning av sylt etc
« Svar #1 skrivet: 18 jul-09 kl 18:39 »
Livsmedelsverket har ju en massa regler när det gäller sånt och de borde kunna svara på din fråga.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 18 jul-09 kl 23:41 »
Du måste ha tillgång  till godkänt  kök och du måste ha livsmedelstillstånd. Kolla livsmedelsverkets hemsida. Här på Gotland brukar HS kunna hjälpa till också.
snus? vad är priset på en pris?

fauve

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jul-09 kl 14:42 »
Eftersom jag ringt runt för att få svar på detta själv nu i dagarna, så kan jag avslöja att du ska vända dig till din kommuns miljöförvaltning, då det är dessa som bestämmer över detta.

I min kommun, så är det helt ok att koka och sälja sylt, gelé, äppelmos, saft (i rimlig mängd givetvis och inte tonvis) i ett vanligt bostadskök, för att ha en mindre försäljning via gårdsbutik.
Förutsätts normal hygien, direkt tappning på glasburk och omedelbar förslutning.

Andra kommuner kan ha andra regler.
« Senast ändrad: 24 jul-09 kl 14:44 av fauve »

Torsabjörke

« Svar #4 skrivet: 25 jul-09 kl 22:08 »
Tack!

jag har pratat med min kommun och det är jätte strikta regler med godtjänt kök, tillstånd etc. Vad kontigt att det kan vara så annorlunda. Jag tappade faktiskt entusiasmen!

jenny
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

fauve

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jul-09 kl 23:00 »
Tråkigt  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 3 användare
Rutans, Broccolie, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser