Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biståndstråden  (läst 4596 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Biståndstråden
« skrivet: 16 jul-09 kl 13:11 »
Efter en diskussion i glädjetråden öppnar jag denna :)

Bakgrunden i korthet är den här: Jag organiserade nyligen iväg ett gäng dockor och nallar till barnhemsbarn i Ryssland. Det visade sig att flera här på forumet kundetänkasig att hjälpatillmed handarbete för leksaker till barnen.

Nu är det inte bara leksaker som behövs, utan även allt annat man kan tänka sig! Sockor o vantar, filtar, tröjor, skallror för dom minsta..
Det finns ingen standard-model på hur dom ska se ut, men det är en fördel om det finns många liknandesakeratt dela ut. Dom behöver/bör inte vra identiska, men ni förstår, att det finns t.ex varsin docka till alla barnen, så inte hälften får varsin docka och hälften nånting annat.

Vi kanske kunde ha en alldeless egen grej för alternativare? Djur kanske?

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ior

• I am a happy gal.
SV: Biståndstråden
« Svar #1 skrivet: 16 jul-09 kl 13:46 »
För egen del skulle just nämnda idé i Glädjetråden vara passande.
Ett enkelt projekt som man kan ta upp gång på gång när man har en halvtimme över.
Eller en kvart.
Jag skulle gärna ägna lite tid åt dockkläderna, just för att det känns så opretentiöst. :)

Pysslan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jul-09 kl 08:23 »
Jag vet att det stickats kaniner och hittade mönster på dem. Mönster på svenska:

http://www.redcross.fi/ajankohtaista/uutiset/sv_SE/hjalpjosse/
« Senast ändrad: 19 jul-09 kl 21:17 av Pysslan »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 19 jul-09 kl 11:08 »
Efter en diskussion i glädjetråden öppnar jag denna :)

Bakgrunden i korthet är den här: Jag organiserade nyligen iväg ett gäng dockor och nallar till barnhemsbarn i Ryssland. Det visade sig att flera här på forumet kundetänkasig att hjälpatillmed handarbete för leksaker till barnen.

Nu är det inte bara leksaker som behövs, utan även allt annat man kan tänka sig! Sockor o vantar, filtar, tröjor, skallror för dom minsta..
Det finns ingen standard-model på hur dom ska se ut, men det är en fördel om det finns många liknandesakeratt dela ut. Dom behöver/bör inte vra identiska, men ni förstår, att det finns t.ex varsin docka till alla barnen, så inte hälften får varsin docka och hälften nånting annat.

Vi kanske kunde ha en alldeless egen grej för alternativare? Djur kanske?

Jag stickar gärna småkläder! Tröjor, mössor, vantar o sånt. Är det ffa till de minsta, eller hur ser behovet ut? Kan naturligtvis sticka leksaksdjur eller sy dockor oxå, då kan jag behöva mönster.

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 jul-09 kl 13:31 »
Alla sorters barnkläder tar dom tacksamt emot, då barnen bor där tills det är dags att flytta "hemifrån"..

Jag ska mäta dockan som Syföreningen gör, det är ju inte fel med lite "ombyte" till dockorna  :)

Jag planerar en resa i höst, antagligen september, så då är det första läget att få med saker, men jag har redan en del färdigt att ta med också.

Jag kan ordna så att mina mostrar i Stockholm och Sundsvall kan ta emot saker för vidarebefodran, om någon vill lämna. (Förutom till mig då direkt)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

vivdor

« Svar #5 skrivet: 21 jul-09 kl 10:35 »
Adress till dig som man skicka till?
Mvh
Doris

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 jul-09 kl 10:37 »
Skickar adress per PM.

Jag har lovats bilder också när grjerna har kommit fram, det är alltid roligt  :)

Ketronya

• Jiddischbloggen
« Svar #7 skrivet: 23 jul-09 kl 21:53 »
Jag har en hel låda med gosedjur som jag gärna skulle vilja skänka, hade även det funkat?

Frances

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 23 jul-09 kl 22:19 »
Jag kan ta dom, men till ett annat ställe. Den här organisationen förmedlar bara nya saker. Det är lite krångligt till vissa länder med begagnat, det betecknas som "avfall" på sina håll  >:(

Har fått veta av tanterna som tillverkat dessa dockor och dom tar gärna emot garn och styvbitar men mest av allt skulle dom behöva "fyllning" till dockorna, det är tydligen jättedyrt!! Ingen som har ngt snitsigt förslag på det som inte kostar skjortan?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 24 jul-09 kl 17:57 »
Jag kan ta dom, men till ett annat ställe. Den här organisationen förmedlar bara nya saker. Det är lite krångligt till vissa länder med begagnat, det betecknas som "avfall" på sina håll  >:(

Har fått veta av tanterna som tillverkat dessa dockor och dom tar gärna emot garn och styvbitar men mest av allt skulle dom behöva "fyllning" till dockorna, det är tydligen jättedyrt!! Ingen som har ngt snitsigt förslag på det som inte kostar skjortan?

Skräpull. Alltså sån som inte går att spinna. Texel är särskilt bra till fyllning, den är spänstig och fin. Man får ju tvätta den förstås.

Bör man kunna få mer eller mindre gratis. Mina grannar har texelfår och de bara slänger sin ull!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 24 jul-09 kl 22:41 »
Ull kan jag också bidra med om det skulle kunna fungera...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 24 jul-09 kl 22:42 »
Men Färnevik, du har ju FINULL, det vore väl slöseri???

Jag ska höra med tanterna :)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 24 jul-09 kl 22:44 »
Tycker jag inte. Kan de vara fyllning i dockor till kidsen så är väl det lika bra som något annat tycker jag!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Ketronya

• Jiddischbloggen
« Svar #13 skrivet: 26 jul-09 kl 01:48 »

Okej, men var i landet finns du?  :)

Jag har funderat på att lämna de till barnmissionen här, men då vet man inte riktigt var dom hamnar, och det känns ju alltid bättre att veta!

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 jul-09 kl 18:25 »
Jag stickar jättegärna barnkläder. Har mycket material eftersom jag alltid jobbat med textil. Är det intressant med sydda kläder också? Eller är det varma stickade grejer som gäller? Annars syr jag gärna också. Har dåligt med mönster på barnkläder men kan nog fixa på biblioteket. Vart ska grejerna skickas? Och när behöver det vara klart för att komma med nästa resa/leverans till Ryssland?

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 jul-09 kl 19:01 »
Jag kommer nog också med på ett hörn...!  :-[

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #16 skrivet: 26 jul-09 kl 20:16 »
Det har ju blivit fart i tråden!
Jag har tillräckligt med klädprojekt till de egna barnen, men jag står fast vid den ursprungliga idén.
När något slags mönser har dykt upp så kör jag igång!

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 26 jul-09 kl 23:11 »
Ooh, va det finns härliga människor som vill hjälpa till!

Jag ska försöka ordna detta med mönster. Dockorna som jag får från syföreningen är väldigt väldigt enkla i sin utformning. Och platta för att dom ska vara goa att ha i sängen hos sig. Det är alltså bara två stycken, fram och bak, inte separata ben och så. För hållbarheten antar jag, för att dom inte ska tappa sina arman o ben, barnen har ju ingen mormor som fixar sånt  :'(

Lenaaxel

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 28 jul-09 kl 12:43 »
Det finns ganska mycket mönster på biblioteket. Ofta går det ju att kopiera på bibblan också utan att ruinera sig. Dom har även tidningar som man kan låna.
Sen finns det massor av gratismönster på Garnstudio.com, både kläder, leksaker och dockkläder.
Lycka till! :D

Lenaaxel

• Västergötland
Jag har mönster
« Svar #19 skrivet: 09 aug-09 kl 15:32 »
till dockkläder, baby och barn. Stickad docka och nalle. Sockor, vantar, tröjor mm. mm. Om nån behöver kan jag kopiera och skicka. Skicka ett PM med din adress och vad du vill ha så fixar jag det om jag har det.
Själv syr jag en del ytterplagg just nu så om någon har muddväv eller delbara dragkedjor över tar jag gärna emot det.
Ju fler kockar desto bättre soppa! Eller i alla fall grejer till ungarna på barnhemmet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser