Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Desefinera flaskor, hjälp!  (läst 13986 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Desefinera flaskor, hjälp!
« skrivet: 15 jul-09 kl 13:53 »
Tjo!
Ska desefinera några flaskor nu som jag sen ska ha hemmegjord saft i. Men det förekomm ett litet hinder  :P ::)
Hur gör man?!  Vet att man gör det i ugn, men hur länge, grader?? Googla lite på det, men hittade ingen användbart. Snälla, hjälp!

/ BlåNelson  :D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Desefinera flaskor, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 15 jul-09 kl 14:21 »
På den tiden jag höll på med mikrobiologi gällde för sterilisering 180 grader i 3 timmar. Det är kanske att ta i, förslag 150 grader  1 timme.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 16 jul-09 kl 13:26 »
Jag brukar skölja flaskor i varmt vatten med natriumbensoat, ½ msk/liter vatten. Sedan värmer jag dem i ugnen vid 100 grader. Plasten i kapsylerna tål inte högre värme.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 17 jul-09 kl 20:16 »
jag diskar flasorna och sköljer med vodka eller liknande mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Vurre

« Svar #4 skrivet: 17 jul-09 kl 23:55 »
Tjo!
Ska desefinera några flaskor nu som jag sen ska ha hemmegjord saft i. Men det förekomm ett litet hinder  :P ::)
Hur gör man?!  Vet att man gör det i ugn, men hur länge, grader?? Googla lite på det, men hittade ingen användbart. Snälla, hjälp!

/ BlåNelson  :D

Jag antar att du ska desinficera flaskorna? För vad desefinera är får någt förstår jag inte.

En halv timme på 100 grader i ugnen bör fungera. Lägg in dem i kall ugn. De ska vara väldiskade och väl sköljda innan. Sen kan du försluta dem med kork och harts. Använder du kapsyler ska dessa inte vara i ugnen utan badas i sprit eller desinficerande lösning, t.ex. natriumbensoat. Sen häller du saften het på flaskorna och försluter dem. Har du tillräckligt med socker i saften ska detta räcka.

Har du inte ordentligt med socker i är det bättre att hermetisera saften men då behöver du kanske en annan typ av flaska.
snus? vad är priset på en pris?

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #5 skrivet: 19 jul-09 kl 19:02 »
haha, jaa det är rätt. Skrev så snabbt så jag tänkte inte på det  :P
Dv. höns, undulater & ragdoll

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 5 användare
eriksjos, Skägget, isa, Besksöta, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser