Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fan funkar prissättningen på en lokal såg  (läst 1571 gånger)

louise

• Gäst
Hur fan funkar prissättningen på en lokal såg
« skrivet: 14 jul-09 kl 19:20 »
Nä. Jag fattar inte. Först tvingade sågägaren mig att ta hem brädor med spruckna ändar. Ändarna skulle jag själv såga av och fick som gratis ved.  Nu kom räkningen, där han har lagt till 1,5 kvadratmeter bräder mer än jag anser att jag köpt. Det är ju de spruckna spillbitarna.

Hur fan funkar det? Får man inte begära att få exakt de längder man vill ha? Är man tvingad att köpa hela längder? Alla var ju inte spruckna i ändarna heller liksom, bara för långa allihop.

Nu vet jag inte om jag ska klaga på räkningen eller inte. För att markera att man inte lurar mig, även om jag är kvinnlig stabo.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Hur fan funkar prissättningen på en lokal såg
« Svar #1 skrivet: 14 jul-09 kl 20:45 »
Om man beställer virket justerkapat till exakta längder så har man rätt att vänta sig att få precis de längderna och att brädorna ska vara användbara hela vägen. Om nu en lokal, dåligt utrustad såg inte har något justerverk och ägaren tycker att det är besvärligt att justera till rätt längd så ska han inte heller ta emot en sådan beställning utan att protestera. Vill han sälja virket löpmetervis ska han göra det klart för kunden i förväg.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jul-09 kl 21:55 »
jo alltså.. som han sa till mig var alltså "slattarna" gratis. Man kan ju tycka mycket om hur det borde vara, men vad är praxis, å hur bör jag göra för att hålla mig väl med honom och folket i trakten? (för det lär ju sprida sig några mil att hon stabon hade tossiga idéer och var arger..)

Tompas11

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-09 kl 23:30 »
å hur bör jag göra för att hålla mig väl med honom och folket i trakten? (för det lär ju sprida sig några mil att hon stabon hade tossiga idéer och var arger..)

Åk dit med en tårta.  ;D
If it doesn't work, chrome it!

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jul-09 kl 07:26 »
Det brukar vara så att man på en liten såg får ta till lite längre bitar än vad man har tänkt sig, ja. Och så får man resten som ved. På en större såg där dom har ett justerverk som sågar ändarna däremot, där ska man kunna använda hela längden på plankan. Och då betalar man ju för hela längden. Längderna går föresten i 3 decimetersintervaller.. 3,9m .. 4,2m.. 4,5m..osv

Det som är konstigt är att han tog betalt för ändarna som var ved, det borde han inte gjort. Men du var ju där och bytte en del? du har inte missat nåt?

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 jul-09 kl 08:32 »
Det jag bytte var att jag lämnade tillbaka en planka som var helt värdelös, och hämtade två tjockare, som skulle kompensera för alla ändar+den jag lämnade. De två tjockare är inte med på räkningen.

Förra gången jag handlade så kapade han allt, men jag kontrollerade inte räkningen så noga.

Han tar betalt i kvm istället för löpmeter och jag försöker "översätta" räkningen. 75 kr/kvm för 1,5 tums, är det normalt? Om jag räknar om det i lm blir det cirka.. 12,50 för 15 cm breda plank. Kan det vara rimligt?

Hur som, så säger ni ju båda att jag inte ska betala de där 1,5 kvm sokm han har lagt på extra. Så nu ska stabon fanimej klaga.

mobben

« Svar #6 skrivet: 15 jul-09 kl 08:40 »
Ring och fråga om det stämmer, han kanske bara har gjort en miss.

bakben

« Svar #7 skrivet: 15 jul-09 kl 13:34 »
Han tar betalt i kvm istället för löpmeter och jag försöker "översätta" räkningen. 75 kr/kvm för 1,5 tums, är det normalt? Om jag räknar om det i lm blir det cirka.. 12,50 för 15 cm breda plank. Kan det vara rimligt?

45x145 hos Byggmax (med allt vad det innebär) kostar idag 22,95 per löpmeter och inklusive moms.

Annars när jag köper möbelvirke brukar jag betala per kubikmeter. Det kändes ju lite konstigt första gången när "prislapparna" hade fem siffror innan decimal kommat... Men nu har jag vant mig.
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 15 jul-09 kl 14:40 »
När jag sågade sist (flera år sedan) så tog de betalt i kubikfot !?

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare
Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser