Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  finns det bidrag att söka för förtidspensionärer?  (läst 2041 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
finns det bidrag att söka för förtidspensionärer?
« skrivet: 13 jul-09 kl 19:30 »
jo,är det nån mening att söka bidrag till gården(eu,avdrag mm mm)  för en förtidspensionär?

louise

• Gäst
SV: finns det bidrag att söka för förtidspensionärer?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-09 kl 20:49 »
Jag kan inget om förtidspension, men eu-bidrag har inte med saken att göra. Men du får väl inte driva företag när du är förtidspensionär, så vanliga förlust- å momsavdrag borde bli svårt. Kanske även eu, eftersom fkassan kanske börjar undra varför du får eu-pengar, dvs du driver ett företag.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 21:03 »
men man får väll tjäna lite som "hobbyverksamhet" är det inte 60000kr om året ?

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 21:06 »
Det vet jag inget om.

trädman

« Svar #4 skrivet: 13 jul-09 kl 22:49 »
Så vitt jag vet är det inget som hindrar att söka och ta emot EU-stöd (gårdsstöd, stöd ur landsbygdsprogrammet etc) oavset vad man har för övriga inkomster. Tidigare kunde man inte få kompensationsbidrag som pensionär, men jag tror den begränsningen är borttagen.

Däremot kanske det kan finnas hinder att få ersättning från fk om man har (för stora) intäkter (el omsättning i?) från näringsverksamhet. Reglerna kring det vet jag ingenting om. Om det är överskott i NV fk tittar på "rakt av" borde det dock inte vara något större problem att se till att hålla nere resultatet på en acceptabel nivå.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jul-09 kl 08:10 »
När det gäller a-kassa så tittar de även på tiden man lägger i företaget/bisssylan. det var så jag tänkte om f-kassan. Omman tex har eu.-bdriga för 50 hektar, så är det rätt uppenbart att det är mer än en hobbyverksamhet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser