Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Restsylt?  (läst 3576 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Restsylt?
« skrivet: 13 jul-09 kl 16:14 »
Har idag plockat jordgubbar o funderar om jag skulle "offra" några till rårörd jordgubssaft..Men visst kan man koka sylt på "resterna"?
Brukar koka med saftmaja/sila och det har jag aldrig sparat, hönsen beher ju också lite godis   ;)  Men känns som det blir slöseri att ge hönsen efter att dom bara simmat lite  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Restsylt?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-09 kl 16:46 »
Oh yes, svarar mig själv. Hittade ett recept. Rester av 3 liter bär kokas med 750 g syltsocker :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 18:04 »
Jag har provat två varianter, slänger aldrig saftresterna. =) Antingen kokar man sylt ihop med socker, eller så lägger man bara resterna på burk och konserverar dem i ugnen. Håller minst  ett halvår (för mig iaf) och fungerar som osötad sylt. När burken väl är öppnad får man dock göra åt den kvickt. rabarberrester fungerar fint i paj också!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Kabo

« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 23:43 »
Har inte ett smack med jordgubbar att göra :)
Jag brukar ta lingonen från lingondrickan och koka dem tillsammans med äpplen. Sen kör jag allt i passerapparat och får en frisk, god och vackert röd mos med tousch av lingon.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 14 jul-09 kl 23:08 »
Jag gjorde marmelad på saftresterna förra året, det blev mycket gott... :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser