Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv i kaninstall  (läst 5178 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Golv i kaninstall
« skrivet: 12 jul-09 kl 22:51 »
Vi skall göra kaninstallet helt färdigt och lägga ett golv. Burarna står redan där på ett grusgolv. Under grusgolvet finns ett gammalt cementgolv som är i dåligt skick. I alla fall söker vi efter ett billigt golv som är enkelt att lägga. Vilka alternativ finns det?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Golv i kaninstall
« Svar #1 skrivet: 13 jul-09 kl 10:44 »
Ur städ och hygiensynpunkt är betonggolv det absolut bästa. Går burarna att flytta så hade jag sopat bort all grus, tagit bort lös betong, lagt armering och gjutit ett tunt betonggolv ovanpå det gamla. Det behöver inte kosta en förmögenhet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 13:50 »
Håller med Kimma... Betong är super!
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 18:54 »
jaha då är det inte dumt att bygga burar direkt på betong golvet i laggårn då? vad är bäst att strö med?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 13 jul-09 kl 19:18 »
Menar du som boxar, alltså direkt på golvet, eller burar på ben? Jag har boxar direkt på betonggolv, och mina kaniner har tyckt att det har varit super att kunna ligga med magen direkt mot golvet när det var så varmt. Jag strör med halm. Mest för kompostens skull faktiskt, men kaninerna verkar gilla det oxå.
/Sara

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jul-09 kl 19:21 »
Menar du som boxar, alltså direkt på golvet, eller burar på ben? Jag har boxar direkt på betonggolv, och mina kaniner har tyckt att det har varit super att kunna ligga med magen direkt mot golvet när det var så varmt. Jag strör med halm. Mest för kompostens skull faktiskt, men kaninerna verkar gilla det oxå.
/Sara

just nu har jag en 6 fackare ute men har en stor ladugård med betong golv som inte används,jo ja funderar på burar direkt på betongen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 13 jul-09 kl 19:29 »
Då är det väldigt bekvämt att göra boxar/golvburar med en löstagbar framsida. (Tex kompost-galler) Då är det bara att ta en grep och en spade och skotta ur när man ska städa.
Och sen har man en plan golvyta särskilt för att sätta upp tillfälliga burar med kompost-galler. Jag har lite trångt i mitt stall, så för mig är det väldigt bekvämt att kunna plocka isär gallren och stuva undan dom tex på vintern när jag inte har så många slaktisar på tillväxt. ;)
/Sara

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jul-09 kl 19:32 »
Då är det väldigt bekvämt att göra boxar/golvburar med en löstagbar framsida. (Tex kompost-galler) Då är det bara att ta en grep och en spade och skotta ur när man ska städa.
Och sen har man en plan golvyta särskilt för att sätta upp tillfälliga burar med kompost-galler. Jag har lite trångt i mitt stall, så för mig är det väldigt bekvämt att kunna plocka isär gallren och stuva undan dom tex på vintern när jag inte har så många slaktisar på tillväxt. ;)
/Sara

vad smart! har du bilder/ritningar på dessa golvboxar?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 13 jul-09 kl 19:45 »
He he... Njae... Golvet i mitt stall är så långt från rakt man kan komma, så det är väldigt höftat både här och där... Men dom är i alla fall 90-100 breda och ca 140-150 djupa. Ska se om jag kan få till en bild... ;)
/Sara

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 13 jul-09 kl 21:09 »
Tänk på att mindre kaniner kan smita emellan i kompostgaller, mina gjorde det. Men ska du ha dem inomhus så gör det inte så mycket kanske.
Jag använder kompostgaller till "grindar" tar 2 på höjd och sätter fyrkantsnät nertill på den - då håller de sej där de ska, i allafall tills de hittar ett annat ställe att åla sig ut igenom.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 jul-09 kl 21:20 »
He he... Njae... Golvet i mitt stall är så långt från rakt man kan komma, så det är väldigt höftat både här och där... Men dom är i alla fall 90-100 breda och ca 140-150 djupa. Ska se om jag kan få till en bild... ;)
/Sara

ja gärna bild,har du lucka på ovasidan också,eller anväder du bara gallret som lucka?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 13 jul-09 kl 21:25 »
Tänk på att mindre kaniner kan smita emellan i kompostgaller, mina gjorde det. Men ska du ha dem inomhus så gör det inte så mycket kanske.
Jag använder kompostgaller till "grindar" tar 2 på höjd och sätter fyrkantsnät nertill på den - då håller de sej där de ska, i allafall tills de hittar ett annat ställe att åla sig ut igenom.

Ja, dom är mästare på att klämma sig genom galler som man är bergsäker på ska hålla dom inne!  ;D Men man kan sätta dubbla kompostgaller lite "omlott" så att springorna blir hälften så stora tills dom är stora nog för att inte ta sig igenom enkla kompostgaller.  ;) Eller så sätter man som sagt fyrkantsnät nertill.

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 13 jul-09 kl 21:29 »
Vi skall göra kaninstallet helt färdigt och lägga ett golv. Burarna står redan där på ett grusgolv. Under grusgolvet finns ett gammalt cementgolv som är i dåligt skick. I alla fall söker vi efter ett billigt golv som är enkelt att lägga. Vilka alternativ finns det?

Förlåt att vi kapade din tråd...  :-[ Men jag skulle helt klart satsa på betonggolv om jag var du. Hur stor yta är det fråga om?

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 13 jul-09 kl 21:44 »

ja gärna bild,har du lucka på ovasidan också,eller anväder du bara gallret som lucka?

Jag skickar bilderna i ett pm så slipper vi kapa den här tråden mer...  ;)

/Sara

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 jul-09 kl 21:45 »
Jag skickar bilderna i ett pm så slipper vi kapa den här tråden mer...  ;)

/Sara

jag tackar på förhand :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 13 jul-09 kl 22:44 »
Tusan, jag får inte till att skicka med bilder i pm... Jag lägger in dom här och lovar att inte kapa AG:s tråd mer.  ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 13 jul-09 kl 22:49 »
Fast det är bara mittenburen som har ett löstagbart galler. Och den är bäst.  ;)
Såhär ser det ut inne i en av burarna... Kompostgaller som hö-häck och det går att fylla på utan att öppna buren oxå.

/Sara

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #17 skrivet: 14 jul-09 kl 00:23 »
Ur städ och hygiensynpunkt är betonggolv det absolut bästa. Går burarna att flytta så hade jag sopat bort all grus, tagit bort lös betong, lagt armering och gjutit ett tunt betonggolv ovanpå det gamla. Det behöver inte kosta en förmögenhet.

Meningen var att det skulle ha varit betonggolv först, men sedan skulle det dels kosta en smärre förmögenhet men också vara krångligt att gjuta. Nu är det nog svårt att få ut burarna då de väger mycket (är sju stycken 6-fackare), hade kunnat montera ned dom men har ingenstans att ha kaninerna under tiden.

Man kan inte lägga någon typ av trägolv?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 14 jul-09 kl 00:37 »
Trägolv... hmm... kanske inte det mest lättstädade... Betongplattor då? Kanske inte överallt, men där du går och så? Finns väl kanske att få tag på begagnade? Förstår absolut att du inte vill plocka ut burarna... Jösses... sju sex-fackare?!  :o Lär ju väga bly...

/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 14 jul-09 kl 10:06 »
Meningen var att det skulle ha varit betonggolv först, men sedan skulle det dels kosta en smärre förmögenhet men också vara krångligt att gjuta. Nu är det nog svårt att få ut burarna då de väger mycket (är sju stycken 6-fackare), hade kunnat montera ned dom men har ingenstans att ha kaninerna under tiden.

Man kan inte lägga någon typ av trägolv?
man kan lägga det mesta men man ska helst inte ha organiska material i ett djurutrymme. Om du får smitta är det nästan omöjligt att sanera ett trägolv. Lägger man plastmatta riskerar man mögel mellan mattan och den gamla betongen och kaniner är ytterst känsliga för mögel i alla former.

Det behöver inte kosta så mycket om man gör det mesta själv. Att armera är inte svårt och har ni tillgång till en blandare kan man gjuta ett större golv på 2 man under en dag. En blandar en annan häller ut och jämnar till. Så har vi gjort här och vi har 7,5 x 12 (nästan 100 kvadratmeter) meter stall.

Kan ni höja burarna, palla upp dem eller klä benen under gjutning så kan ni lyfta dem sen, hälla betong i hålen och bara sänka burarna på plats igen när betongen torkat i hålen där benen varit. Då behöver ni varken demontera eller flytta dem.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser