Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbarhet på fläderblomssaft?  (läst 13037 gånger)

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
Hållbarhet på fläderblomssaft?
« skrivet: 12 jul-09 kl 22:43 »
Jag har gjort fläderblomssaft för ett par dagar sedan. Proportionerna är 3 l vatten, 4 kg socker 60 g citronsyra, 50 klasar fläder och 7 citroner.

Kokade upp sockerlag hällde i citronsyran och hällde sedan detta över fläderblommorna och citronerna. Lät det stå svalt i 3 hela dygn med omrörning ett par gånger per dag.

Efter det silade jag saften och har fyllt den på kokade glasflaskor ända upp till korken (vissa är gamla saftflaskor med snäppkork och gummipackning och vissa är "vanliga" glasflaskor med skruvkork) så inget syre finns i flaskorna. Nu förvarar jag dessa i källaren där temperaturen ligger nånstans mellan 16-20 grader skulle jag tro.

Hur länge håller sån saft på ett ungefär? Är det stor skillnad om jag förvarar den svalare eller inte? Finns det något i tillverkningen som kan påverka hållbarheten negativt eller positivt? Jag vill dels veta hur länge jag kan förvänta mig att saften klarar sig och dels veta inför nästa år om jag kan göra något annorlunda?
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

K@rin

• Närke
SV: Hållbarhet på fläderblomssaft?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-09 kl 23:13 »
Hej!
Svårt att svara på hur länge den håller sig, du får väl ta den här vintern som ett test. Tror ni hinner dricka upp saften innan den möglar. Eftersom du förvarar den förhållandevis varmt skulle jag sätta i lite natriumbensoat nästa år om du märker att den möglar.

Lycka till!

//Karin

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 09:59 »
Tack. Ja det är nog egentligen inga problem att hinna dricka upp den  ;D

Men jag är mest nyfiken. Är det bättre med natriubensoat? Vad gör citronsyran för skillnad då? Jag har inte gjort saft tidigare men vill kunna förvara den länge. Vi ska försöka fixa ett kallförråd senare. Hur stor skillnad gör det och vilken temperatur är den bästa att sikta på i ett sånt?
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 17 jul-09 kl 20:24 »
när saften är klar brukar jag koka upp den och blanda i natronbensoat då håller den hur länge som helst mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

poze

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 17 jul-09 kl 20:39 »
jag har mindre socker och kokar flaskorna efter i 30 minuter. håller också hur länge som hälst.. då slipper man tillsätta någe skit med.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 2 användare
Anders Flix, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser