Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äter inte mineralämnen  (läst 1812 gånger)

trassla

• Gäst
äter inte mineralämnen
« skrivet: 12 jul-09 kl 08:39 »
Mina getter äter inte av mineraler för nöt, men däremot slickar de på viltsaltstenen (och på mina armar). Blir ju lite orolig, eftersom det är viktig med deras mineraler. Vad skall jag göra för att de skall äta dessa mineraler?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: äter inte mineralämnen
« Svar #1 skrivet: 12 jul-09 kl 08:44 »
Vi hade getter 7 - 8 år. De åt aldrig mineraler. Vi accepterade att de tydligen fick sina mineraler genom övrigt foder. Gick utmärkt.

Edgar

trassla

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jul-09 kl 08:49 »
En fruktansvärt korkad fråga, fortsatte ni ändå att ge dem mineralerna? :-[

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 12 jul-09 kl 09:00 »
Slutade efter 1:a innesäsongen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 12 jul-09 kl 11:38 »
Jag strör lite över havren. Det försvinner.

Anna

• -
« Svar #5 skrivet: 12 jul-09 kl 14:16 »
Mina ville inte heller ha nötmineralerna jag försökte få i dem. Provade att strö över skorpor, men då försökte de äta runt på nå't märkligt sätt för att inte äta mineralerna. Sen fick jag hem några nya getter som åt saker mina inte hade ätit innan. De nya åt glatt äpplen och morötter och då genast kunde ju inte mina gamla låta bli att äta när de andra åt... Nag testade att blanda skorpsmulor och nötmineraler och då gick det genast ner. Vet inte om det var pga att de nya getterna åt av det eller om de hade ätit av det ändå för att de ville åt skorpsmulorna, men du kan ju alltid testa det.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

trassla

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jul-09 kl 18:58 »
Jag har prövat att lägga mineralerna blandat med äpplen och morötter, men de äter ändå inte upp mineralerna.  De äter idag; gräs i hagen, sly, nötmineraler,hel havre, klöver, äpplen och morötter, men de ratar totalt mineralerna (sluga små varelser ;) och hö som ligger inne i stallet samt halm. De har även sin viltsaltsten som de slickar på, men den vanliga saltstenen vill de inte titta åt ens.

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 12 jul-09 kl 19:07 »
Men hur viktigt är det med mineralerna om man inte har en dräktig get eller om man inte mjölkar dem?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 jul-09 kl 20:21 »
Mina getter åt mineralfodret strött över litet krossad havre/korn. Ibland åt de blandningen direkt ur handen eller ur en påse, det var godis och kel på gång när påsen kom fram. Getter gillar ofta sött och vill man trixa med detta kan man prova att bre en tunn brödskiva med lite sirap och strö bara lite mineralfoder ovanpå, vik ihop och fresta dem. Äts det, öka mineraldosen lite nästa gång. Eller en "godispåse" med mineralfoder blandat med kak/kex/skorp/knäckebrödsmulor, russin. Men friska djur utvecklar inte mineralbrist om de har tillgång till mineraler, de äter när de behöver. Viltsaltstenen innehåller också mineraler. Mineralerna är viktiga. Kan getterna ströva i skogen eller bland mycket träd och sly och gnaga bark så får de i sig en del mineraler på ett naturligt sätt.

« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 10:20 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 13 jul-09 kl 12:14 »
Enligt varning från Hammarberg ska man se till att de har salt och annat grundläggande, ty om man tvingar dem att äta mineralfoder för att de ska få i sig nödvändigt salt, "det är då man kan få förgiftningar".  De flesta getter vet själva vad de behöver, och tar för sig om det bara finns tillgängligt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SannaF

• -
« Svar #10 skrivet: 13 jul-09 kl 17:55 »
Mina åt inte nötmineralerna men jag tänkte att jag häller upp dem i en hink här i hagen. De kanske ändrar sig...
Köpte även den viltsten som rekommenderas med mycket koppar och ställde in. Den slickade de på en del, inte i mängder men mer än nötmineralerna.
Efter ett tag, när det regnat i hinken och mineralerna var stenhårda som en saltsten, då började de äta av den! Märkligt!
De har även en vanlig saltsten att tillgå, så det är inte för saltets skull.

Ska även tillägga att de är galna i hästarnas alger som de har i sin hage - köpta från kheipri. Så fort de kommer ut ur sin hage och i närheten av hästarnas så sticker de till algerna!
Mot nya äventyr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nulf, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser