Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  seg kanin (hane)!  (läst 2217 gånger)

slöfocken

seg kanin (hane)!
« skrivet: 11 jul-09 kl 23:35 »
hej, idag tillagade vi vår första kanin, jag slaktade den igår o gjorde klar den med marinad så den fick ligga i det, idag när vi grillade den i ugnen så vart den helt seg, o då hade vi täckt över med folie. gjorde vi nåt fel eller är kaniner sega i köttet?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: seg kanin (hane)!
« Svar #1 skrivet: 12 jul-09 kl 00:09 »
Kaninkött är allt annat än segt, men däremot är det magert, så det passar inte så bra att grilla. Enligt uppgift funkar det om man kokar det först.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 12 jul-09 kl 00:17 »
Hur gammal var kaninen och hur länge tillagades den i ugnen? Jag skulle nog ha låtit den hänga lite längre än ett dygn. Två-tre dygn och sen i marinad över natten. Och så steka i folie (eller varför inte i lergryta) i en dryg timme i ugnen. Borde inte gå att misslyckas då...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

slöfocken

« Svar #3 skrivet: 12 jul-09 kl 06:29 »
jo, kaninen var väl en 2 år gammal, tillagningen gick till att jag lade i en ugnsform o täckte med folie. ca 1 timme.

nästa ggn ska jag hänga den några dar o  helst unga djur, inga gammlingar  :P

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 12 jul-09 kl 09:28 »
Ja... Ta ett yngre djur nästa gång. ;) Jag har ätit en hona på dryga året, och hon var inte seg, bara jävligt stor. ;)
Äldre djur kan man ju alltid mala till köttfärs.
/Sara

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 12 jul-09 kl 10:13 »
Man måste tillföra vätska eller fett när man lagar kanin i ugn, säkerligen med en som var 2 år. Gör gryta istället på öldre djur,det misslyckas aldrig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 12 jul-09 kl 10:19 »
Ett-åringen som jag åt stekte jag i ugn... Fast den simmade i en hel del olja och smör... det kanske räckte...  ;)

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 2 användare
torbjorn, Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser