Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Startstöd  (läst 2853 gånger)

Rödjan

Startstöd
« skrivet: 09 jul-09 kl 23:29 »
Vi håller på att söka startstöd för unga lantbrukare. Har någon här inne sökt detta?

Vi odlar grönsaker, säljer ved och tar emot turister. Vi har volontärer, gårdsförsäljning, lite djur och massor med gröna planer. Det är vår tredje säsong.

Beskedet över telefon var mycket nedslående. Våra 37 hektar tyckte de var alldeles för litet. Det spelade ingen roll att det var grönsaker som odlades, och att 37 ha i så fall är mycket. Startstödet gavs mest till söner till lantbrukare, sade handläggaren. Och till stora gårdar.

Vi hade kunnat göra mycket med pengarna som ges. Och det är svårt att se hur annars Sverige ska kunna få mer ekologiska, närproducerade varor om vi inte ger stöd till modiga entreprenörer. Vi behöver ju ställa om hela samhället till att bli mer miljövänligt, och då kommer det ju vara pionjärer som vi här på forumet som är de drivande krafterna. Och det kommer att kosta.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Existens?

• Gäst
SV: Startstöd
« Svar #1 skrivet: 10 jul-09 kl 08:29 »
Det kommer nog att bli svårt att övertyga nån om att startstöd är nåt ni borde få, tyvärr..
Sa dom inget om utbildning? Jag har för mig att det är ett grundkrav. Jag sökte en gång för många herrans år sedan, men det var så mycket som skulle stämma så jag struntade i det sen..
Och det är nog också sant att startstödet oftast ges till de som satsar på nån konventionell gren inom lantbruk, det är nog så att det är det enklaste för handläggarna, då kan dom förlita sig på gamla beprövade kalkyler.

Sen, om man vänder på det, så är det alltid en fördel om man kan starta utan stöd, med vanliga banklån, ser man då att det går så har man en verksamhet som bär sig. Startar du med stöd av olika slag så finns alltid risken att man drar igång något som egentligen aldrig kommer att bära sig, det går bara så länge stödet betalas ut, och sen är det slut.
Stöd kan man ju söka ändå, men att få dom skulle då vara en bonus, inget som håller verksamheten flytande.
Du kan ju kolla på investeringsstöden, om där kan vara nåt som skulle passa er?

soleskog

« Svar #2 skrivet: 10 jul-09 kl 08:42 »
Jag tror också att utbildningen är något slags krav. Och möjligen har "bondbarn" ofta (dessutom) gått lantbruksskola och driften, det underlättar kanske. Men; ge inte upp utan titta på investeringsstödet - och framförallt: har ni inte en riktigt genomarbetad marknadsplan för ert företag - gör en. Själva eller med hjälp. Vi har ett mer traditionellt lantbruk, men utan marknadsplanen skulle det definitivt varit svårare med investeringsstöd. Rimliga kalkyler på hur ens företag ska bli bärkraftigt, även om det tar ett par år, är nog nödvändigt för att få en handläggare med sig på sina planer.

mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 10 jul-09 kl 08:44 »
Ja, ge inte upp. På vår länsstyrelse är de mycket öppna för mindre, alternativa idéer - men det måste som sagt finnas kalkyler, utbildning etc. Lycka till!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jul-09 kl 19:18 »
Men vadå, är de inte kloka? De måste ha prioriteringskriterier att redovisa för er, inte flumma om att söner till bönder brukar få pengar.

I vårt län är tex primärproduktion av djur prioriterat, och man ska försörja sig på minst halvtid. Så det är mer eller mindre de enda som får stödet. Något sådant bör handläggarna kunna förklara.

Ex idé om att stödet skulle hålla verksamheten flytande är rätt fel ute anser jag. Man får en klumpsumma som kan backa upp första året innan man går med vinst, sen är pengarna slut. Jag är rätt trött på folk som tror att andra tror att företag kommer glida tryggt på stöd. Har ni verkligen koll på hur stöden är utformade?

Men, sen framgår det inte av frågan att de skulle ha varit så oseriösa att de inte har marknadsplan och utbildning. All den infon ger ju Länsstyrelsen, finns skrivet på deras hemsidor eller Jordbruksverkets hemsida vad som krävs. Men, visst, normalt krävs en kort lantbruksutbildning. Det finns specialanpassade just för startstödet.
« Senast ändrad: 10 jul-09 kl 19:23 av Stabon »

trädman

« Svar #5 skrivet: 11 jul-09 kl 01:07 »
Jag har för mig att det på sina håll ges en anpassad kurs för de som uppfyller alla andra krav, har hygglig grundutbildning, men saknar formell utbildning inom jordbruksområdet. Att det oftast är lantbrukarsöner som får stödet bör inte nedslå någon annan kategori att söka. Att det ändå är så beror inte på att "lantbrukarson" skulle vara ett krav eller en merit i sig, utan snarare på att det är mycket vanligt att jordbrukande drivs vidare i flera generationer. Jag har för mig att kvinnor generellt har prioritet på grund av extremt sned könsfördelning bland stödmottagarna.

För den som bor i Örebro, fd Göteborgs och Bohus eller Hallands län finns också Prytz fond som är en källa till billig finansiering (räntefria lån) http://www.prytzfond.com/

mobben

« Svar #6 skrivet: 11 jul-09 kl 07:19 »
Ta hjälp av tex lrf dom borde ha en landsbygsutvecklare eller liknande som kan turerna.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jul-09 kl 11:35 »
lrf och alla rådgivare tar fett betalt, de behövs inte på nåt sätt. Länsstyrelsen ger den info som behövs.

Varje län har gjort sin prioritering, därför kan man inte säga något generellt om vem som får stöd. Vad gäller kvinnor, är de tex inte prioriterade hos oss på något annat sätt än att arbetsmiljön ska vara anpassad för både kvinnor och män. Då får man 5 % högre investeringsstöd. Startstödet verker inte påverkas.
« Senast ändrad: 11 jul-09 kl 11:37 av Stabon »

mobben

« Svar #8 skrivet: 11 jul-09 kl 15:52 »
lrf och alla rådgivare tar fett betalt, de behövs inte på nåt sätt. Länsstyrelsen ger den info som behövs.

Varje län har gjort sin prioritering, därför kan man inte säga något generellt om vem som får stöd. Vad gäller kvinnor, är de tex inte prioriterade hos oss på något annat sätt än att arbetsmiljön ska vara anpassad för både kvinnor och män. Då får man 5 % högre investeringsstöd. Startstödet verker inte påverkas.
Dom tar fett betalt men det är så att dom flesta länstyrelser kräver kalkyler, resultatbudget, likviditetsbudget samt en skriftlig rapport om vem du är nuvarende produktion , tänkt produktion mm, är man inte så haj på deta så är det väl värt att offra några kronor. Kan man det så ska man absulut inte gå till någon rådgivare.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 jul-09 kl 16:06 »
Flera länsstyrelser har kurser i sånt. Eller.. pratar om å ha.

Jag fick ekonomisk rådgivning betald som Hushållningssällskapet gjorde. Tyvärr är jag totalt missnöjd.. Det var helt osynkat med den fas mitt företag var i, men deras projekt var tidsbestämt, så det gick i nte att få hjäpen i nån annan period.

Jag var ju tvungen att ta reda på en massa konstnader osv innan jag visste tillräckligt mycket. Dessutom missuppfattade rådgivaren vad det var han skulle räkna på. Och resultatet tycker inte jag ser ut som en budget, även om jag nu inte vet hur den bör se ut. Men tex pay-off tid och sånt brukar de ju vilja ha med, fanns inte.

Rödjan

« Svar #10 skrivet: 12 jul-09 kl 10:11 »
Nej inte ger jag upp.

Min sambo har gått lantbruksgymnasium och vi är inne på tredje året som lantbrukare. Vi börjar kunna det här med att driva en gård. Men visst kommer det alltid finnas folk som är bättre, effektivare, kan mer osv. Men det finns ju lika många fördelar med att vara ny inom lantbruk. Vi nya har lättare att ta till oss och ta fram nya tekniker och idéer. Vi har ett djupt miljöengagemang. Vi bygger nya nätverk.

Om vi ska ha fler små enheter måste det till fler folk.

Jag hade tänkt att dra till med en väldigt stor projektplan. Jag vill visa hur vår gård kommer att vara en nödvändig komponent i att föra byn in i nästa århundrade. Ska vi ha närproducerad mat och miljövänlig energi, hälsosam rekreation, en vacker kulturmiljö, rationell avfallhantering och återanvändande av begagnade material (vi tänker på gemensam kompostering och lokal-'skrot' för byggmaterial och loppisprylar), inflöde av folk - volontärer, turister, kunder, andra bönder, ja då måste man satsa på oss. Eller er.

soleskog

« Svar #11 skrivet: 12 jul-09 kl 16:37 »
Era idéer låter alldeles utmärkta men det som länsstyrelsen också efterfrågar för en ansökan är en affärsplan med rimliga kalkyler med tb1, tb  2, och tb3 och i investeringsstödet pay-off tid. Syftet med startstödet är ju "att främja en långsiktigt lönsam och konkurrenskraftig jordbruks-, trädgårds- och rennäring med goda utvecklingsmöjligheter"
Därför vill lst förstås veta hur ert företag kommer att fungera ekonomiskt på kort tid och längre tid, d vs hur ni räknar med att kunna försörja er på det. Och att de vill ha det mer än storartade visioner har inte att göra med att de inte förstår framtiden, utan helt enkelt att det ingår i kriterierna för de aktuella stöden.
Mitt råd är att du skriver om era visioner, men i en bakgrund/ingress, och sedan koncentrerar er på att göra en gedigen ansökan vad gäller kalkyler etc. Vi hade nog kunnat göra vår projektplan själva, men tyckte att tiden saknades - fick istället alldeles utmärkt och gratis hjälp att göra den av en kompis som läste en kurs i företagsekonomi, och gjorde det som ett projekt i kursen.
När man söker olika stöd är det ju inte dumt att reflektera över att man faktiskt kan bli återbetalningsskyldig om man avviker för mycket från "vad man sagt". Så även för startstöd, verkar det som.

Ni har säkert redan läst vad affärsplanen ska innehålla, annars finns det på sjv:s/lst:s hemsida.

Lycka till!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 jul-09 kl 16:53 »
Men projekt.. Det är ett annat stöd än startstödet. Men det kanske du har sett?

Rödjan

« Svar #13 skrivet: 15 jul-09 kl 17:29 »
Projekt som i att gården är ett projekt.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 jul-09 kl 19:07 »
Oki. Kanske kan vara bra att inte använda det ordet i ansökan, i fall de blandar ihop det med projekt på det sätt som lst och sjv tycker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 2 användare
skogaliten, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser