Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt föl är skadat !!  (läst 9692 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Mitt föl är skadat !!
« skrivet: 08 jul-09 kl 23:21 »
Idag när jag kommer ner till hagen är mitt 10månaders hingstföl mkt sjuk med hög feber och mkt svullet skap. :'(
Han hade 40,4grader o en timma senare när vet kom 41,1 i temp.
Efter undersökningar så konstaterades att han har en läskigt brett och djupt sår på höger sida om skapet , vet sa att det ser ut som ett kastrerings sår.
Hela veterinärens hand försvann in i såret .
Det finns inga taggiga kanter eller dyligt utan är ett väldigt rent snitt .
Jag misstänker att någon har skurit honom i skapet med något mkt vasst o brett.
Dom andra två hästarna i hagen är mkt skyggare o svårare att komma nära än vad han är .
Dom visade oxå mkt tydliga stresssymtom och rädsla när man gick emot dom med föremål i händerna.
Min bebis har mkt ont och har sovit mkt länge sen han fick smärtstillande ...

Han har väldigt svårt att gå men vi vet ju inte hur djupt såret är eller om han skenade efter han fått detta o skadade sej mera .

Fortsättning följer ..

Om nån har hört om skurna hästar så kan ni väl lägga in det här med ort o datum . :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Mitt föl är skadat !!
« Svar #1 skrivet: 08 jul-09 kl 23:59 »
Men usch då! Vi får hålla tummarna att han snart blir bättre, det är ju ingen rolig säsong för sår.

Förhoppningsvis är det en egengjord skada och ingenting som någon illasinnad människa gjort. Finns det något i hagen du skulle kunna misstänka har gjort såret?

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 09 jul-09 kl 07:40 »
det hände i norrköping för några veckor sen men det va en ko som dog av skadorna den fått.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Elektra

« Svar #3 skrivet: 09 jul-09 kl 08:47 »
vad är det för fel på folk egentligen som är så jävla fega att de ger sig på försvarslösa och plågar dem så här. >:( >:( >:(
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 09 jul-09 kl 17:59 »
jag hittar inget som kan ge ett sånt rent sår alls .
Kolla själv vad ni tror ..
Tydligen blev en annan häst i länet oxå skuren i går o har fått hela skapet bortskuret o står inne på klinik .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fjäderfän

« Svar #5 skrivet: 09 jul-09 kl 18:08 »
det där bör han inte kunnat åstakommit själv.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 09 jul-09 kl 18:12 »

Nepp det anser inte jag heller .
han ska ultraljudas i morgon då vet inte kunde känna längst in i såret .

Men han är min hjälte ändå , trotts att smärtan var så stor att han tom svimmade så lät han oss både känna , sonda och gå in bakvägen o känna + medicinera honom utan sedering .

EvaE

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jul-09 kl 18:13 »
Jag vet att det hände i Vara & Tibro för några dar sedan. Det var hästar som blivit skurna där.

Såå hemskt med din lilla bebbe! Det e så jobbigt när sånt händer. Hoppas han blir bra igen
snart!

Vänligen
Eva

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 09 jul-09 kl 18:18 »
Jag fattar inte vem som vill min lilla hingst nåt illa  :'( han är så himmla snäll .
Fick massa beröm av vet att han var så snäll och väluppfostrad.

Min lilla hjälte!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 09 jul-09 kl 18:19 »
Fruktansvärt Travelerhorses! Håller med om att det inte ser ut att vara ngt som han gjort själv...

Det florerar mycket rykten om skurna hästar också, mycket är inte sant. Det kommer ju sms nästan dagligen om att hästar blivit skurna här och där. Ofta samma text men olika platser...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 10 jul-09 kl 13:51 »
Jag skulle hemskt gärna få tag på en såndär idiot för att sen spänna upp han näck på ett kors och utsätta han för samma sak. Vetti sjutton om jag haft nåt dåligt samvete då  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Elektra

« Svar #11 skrivet: 10 jul-09 kl 14:26 »
Fy Kimma så hemsk du är! :o

Jag hade gjort processen kort och sedan hade han varit försvunnen från jorden yta utan att lämna ett spår efter sig, så ingen hade hört eller sett ngt. :-[ Fast behöver du hjälp att korsfästa så säg bara till. ;)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 10 jul-09 kl 14:44 »
Fy Kimma så hemsk du är! :o

Jag hade gjort processen kort och sedan hade han varit försvunnen från jorden yta utan att lämna ett spår efter sig, så ingen hade hört eller sett ngt. :-[ Fast behöver du hjälp att korsfästa så säg bara till. ;)
;D

Tja, vad ska jag säga, jag blir mordisk när folk är elaka mot djur  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 10 jul-09 kl 17:52 »
Jag håller med kimma .
Om jag ser nån i min hage så lär jag "tappa" min mkt elaka tik ( första löpdagen) o hoppas hon sliter dom i stycken.

Uppdatering:
Feber 38.1 grad under hela dagen i dag , tempat varje timma.
Får fortfarande Finandyn o pencillin.

Vet har ultraljudat o inte sett något i såret som liknar pinar eller skräp.
dock är hålet så djupt att han inte kommer in så långt upp i ljumsken med handen.

Min lille hingst är iaf ute o betar , kan gå men mkt långsammt .
Lite låg ännu dock o har mkt ont .

EvaE

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 jul-09 kl 17:56 »
Skönt att höra att febern gått ner samt att han mår lite bättre.
Jag hejar på att han ska bli frisk utan framtida men!

//
Eva

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #15 skrivet: 10 jul-09 kl 17:56 »
Jag pratade med min vän "jimman" och får låna hennes "användarnamn" för att göra ett inlägg....
Det är fruktansvärt att höra att dessa äckliga människor existerar!! blir så förbannad!  >:(
Fick höra av en vän idag att i torsdags morse blev ett stoföl skuret i Tenhult (strax utanför Jönköping)
Hörde om ditt lilla hingstföl och fick det bekräftat här.... man hoppades ju innerst inne att det "bara" skulle vara ett rykte, jag lider med dig  :'(  man är som en korp över sina hästar nu!

hoppas polisen får fatt i asen innan en annan får det!  >:( >:(
och hoppas att den lille killen klarar sig!!  :-*

mvh Anna Ekman/Lagan

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 10 jul-09 kl 17:59 »
va bra tt du skrev .
Vi behöver alla bli varnade .
Det värsta är ju att man inte kan bevisa att det är gjort med ett vapen av en människa om man inte hittar vapnet  :'(

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #17 skrivet: 10 jul-09 kl 21:56 »
Lider så fruktansvärt med dig och din lilla goding.
Hoppas att han kryar på sig fort och inte får för stora men av det.

Jag skulle med glädje göra som Kimma...... ;) ;)

Vi tänker på er..... och håller tummarna.

Funderar lite på när det hänt på dygnet och om din lilla goding vart ute på natten?

Ha det gott

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 11 jul-09 kl 03:02 »
Mina är alltid ute året runt .
Nu bygger jag en hage bakom huset nära hundgården , ska fanimej skaffa fjärrkonroll till hundgårdsdörren så jag kan snabbt släppa hundarna .
Såret är minnst 20cm djup  :-X han har så ont stackarn men är mkt bättre i kväll.
tem är nu 37.9 äntligen under 38 *pustar ut lite*

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 11 jul-09 kl 08:41 »
20cm..de måste använt en slaktkniv eller en väldigt vass kökskniv   :o
Hur har sädesledare etc klarat sig, är nånting skadat inuti?

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 4 användare (1 dolda)
peterm, Karlsdotter, Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser