Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Friggetorp  (läst 7665 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Friggetorp
« skrivet: 08 jul-09 kl 21:45 »
Skulle vilja skapa ett boende på 15m2 för åretruntboende. Det ska vara enkelt och biilligt, men behöver inte kunna flyttas. El skulle finnas (enfas 10A). Vatten och avloppshinkar plus torrtoalösning, kanske?

• Hur bygger man torpet snabbt och billigt?
  • Vilka möbler ska finnas därinne?
  • hur håller man bäst värmen?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Friggetorp
« Svar #1 skrivet: 08 jul-09 kl 22:07 »
Hängmatta, bokhylla med datahylla, hängfotölj, 2 stolar, trinett. väggmonterat bord som man kan fälla upp. Garderober

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #2 skrivet: 08 jul-09 kl 22:16 »
Hur fixar man att sova tillsammans med någon i hängmattan? (Det jag tänker på är gästplats. Kan gästen sova i hängmattan?)
« Senast ändrad: 08 jul-09 kl 22:20 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 jul-09 kl 22:35 »
Hur fixar man att sova tillsammans med någon i hängmattan? (Det jag tänker på är gästplats. Kan gästen sova i hängmattan?)

Tanken är att du skall sova i hängmattan...     
Sen kan gästen få en egen... 
Kolla in denna sidan http://www.storafamnen.nu/om.html

Du har ju bara 15 kvm att röra dig med då behöver man kunna styva bort saker och ting på ett enkelt sätt...   ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 jul-09 kl 17:06 »
Uppvärmningen är ett problem. Jag bygger just nu en stuga som bara är lite större än 15kvm. Jag har valt en kamin för billig uppvärmning, men trots att det nästan är den minsta kamin som går att köpa och skorstenen står utanför väggen upptar den mycket golvyta. Jag kan ju inte ha saker för nära den, så det blir en del yta som inte går att använda.

En lösning kan vara att isolera väl, och lägga in elektrisk golvvärme. På sådan liten yta som 15kvm tycker jag det är försvarligt med direktverkande el, och i golvet tar den ingen plats alls.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jul-09 kl 18:35 »

Sovloft (givetvis m låg takhöjd)? Kanske kan det få plats 2 på loftet, eller så får ngn sova i hängisen.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #6 skrivet: 09 jul-09 kl 19:30 »
Uppvärmningen är ett problem. Jag bygger just nu en stuga som bara är lite större än 15kvm. Jag har valt en kamin för billig uppvärmning, men trots att det nästan är den minsta kamin som går att köpa och skorstenen står utanför väggen upptar den mycket golvyta. Jag kan ju inte ha saker för nära den, så det blir en del yta som inte går att använda.

Bor man så litet som i 15m2 så finns det inte många kaminer eller värmepumpar som passar, nej. Jag har svårt nog att hitta en tillräckligt liten värmepump för min hushalva på 45m2. Tanken med golvvärme faller på kostnaden, gissar jag. Ett enkelt fläktelement räcker om man har el in i stugan. Annars tänkte jag mig en liten variant på raketkamin, för de gånger elen faller bort eller bara för en smula mys. Den måste göras liten för att inte överhetta stället, i så fall. En vägg av packad jord inne i torpet skulle kunna fungera för värmelagring. kanske kan man bygga in kaminen i den väggen? Kan man rent av få till en kakelugnsliknande rördragning inne i packjorden?

Lera och jord är billigt byggmaterial.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 09 jul-09 kl 19:39 »
...trinett.

Skulle det fungera lika bra med ett enkelt bord (med tålig yta och underhylla) kompletterat med lös kokplatta (som man kan stuva undan någonstans), hinkar eller dunkar (för vatten och "avlopp") och diskbunkar (i plast eller rostfritt)?

Kylvarorna kommer jag inte på någon snygg lösning på, dock.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #8 skrivet: 09 jul-09 kl 19:49 »
Sovloft (givetvis m låg takhöjd)? Kanske kan det få plats 2 på loftet, eller så får ngn sova i hängisen.

Sovloftet skulle nog hålla rumpan varmare på vintern än hängmattan, men kombinationen skulle inte vara dum för klimatanpassning under året.

Vattuvarg sover i en futonbäddsoffa från Ikea.
vattuvargs.blogspot.se

M8e

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 10 jul-09 kl 12:17 »
Hur man håller värmen är genom att isolera och öka den "termiska massan". tex kan man ha en mjölkkanna eller liknande på vedspis/kamin, bänkskivor i sten/betong. Att ha en mer massiv värmekälla är så klart också bra.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 10 jul-09 kl 13:29 »
Den här är ganska massiv: http://shop.aresauna.se/Shop/Index.php?sArtId=30045

Ska väl gå att knåpa ihop nåt liknande själv omkring en liten braskassett.
En vattentank kan man också integrera i stenmagasinet.
Är man försiktig av sig kan man kontrollera stenarnas radioaktivitet.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 10 jul-09 kl 13:45 »
Skulle vilja skapa ett boende på 15m2 för åretruntboende.
Det är väldigt svårt att få till ett bra boende på 15m2
Våran lillstuga är på 20m2
Även det är för litet men det går om man tänker lite smart.
Dom 5m2 extra gör väldigt mycket.

Vi kommer i framtiden att bygga ut lillstugan till ca 402 pga att den då blir lätttare att hyra ut till 2 personer.

Just nu så är det bara karlar som flyttat från tanten och bor på kompisens soffa som vill hyra den. ;)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 10 jul-09 kl 14:32 »
Värme.
Gräv med en acc-tank under huset koppla in solvärme.
Golvvärme vatten kopplat till en varmvatten beredare.

Effekten på beredaren 50w/m2 * 15m2 ~= 750watt har för mig att de brukas säljas med 3 000W elpatron.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #13 skrivet: 10 jul-09 kl 20:45 »
M8e
Termisk massa är helt klart vettigt i en så liten byggnad. Den lilla volymen välkomnar helt klart lite hjälp med att hålla temperaturen jämn. Den extra massan får inte heller stjäla för mycket av volymen därinne.

Foppas fot
Idén med sten i ett nät runt kaminen är inte dum. Sand i metallrör verkar också fungera. Har du kollat på rocket stoves (raketkaminer)? Konstruktionen är enkel och kan byggas tillräckligt liten. ...billigt.   

Rosten
Tanken är just att använda friggetorpet för tillfälliga boenden. En gäststuga för både kortare och längre tid. Därför känns det naturligt att planera det som en sorts satellit till ett större hus. Femtonkvadratsgränsen för friggebodar är bara en av orsakerna till valet av storlek. Om man kan klara sig inom den gränsen så blir pappersarbetet enklare, vilket förhoppningsvis ökar antalet byggda friggetorp. Femton kvadrat verkar också vara en sorts smärtgräns för hur litet en person kan bo. Ett tag kan man leva så för att slicka sår eller skriva färdigt den där romanen. Som övernattning på cykelsemestern fungerar den säkert också, trots sin litenhet.

Henriksson
Cool tanke, även om jag tror att golvvärme är på gränsen till överkurs för ett friggetorp... :)

vattuvargs.blogspot.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 10 jul-09 kl 20:51 »
För det första bör man nog tänka igenom vilket sorts liv man vill leva. Vilken funktion måste bostaden ha?
Att bo på liten yta passar inte alla. De flesta har helt enkelt för mycket saker och möbler och är dessutom låsta i hur det "måste" vara. För min egen del bygger minihusboendet på att jag vill tillbringa mycket av tiden ute. Alltså behöver mitt boende  ge mig värme och skydd för väder och vind, laga mat, äta och plats att vila för natten.

Vilka möbler behövs för att leva det liv man vill leva?
När man bor på liten yta är det väldigt lätt att det blir rörigt pga att man vill klämma in så mycket som möjligt. Ju fler fyttbara möbler desto mindre fri golvyta. Jag vill bo litet men vill inte ha det trångt pga saker/möbler. För mig passar det att ha det mesta väggfast men jag vill inte ha möbler som ska fällas upp, ner, in eller ut. Det blir bara jobbigt att hålla på med sådant. Jag tror att man tröttnar efter ett tag.

Vad behöver man förvara?
I vårat överflödssamhälle är det inte lätt att få plats med allt. Det är alltför lätt att samla på sig saker. Saker som måste förvaras någonstans. Jag känner ingen som har ett tomt skåp/garderob till övers. Det spelar ingen roll hur många garderober och köksskåp de har. I garderoberna finns kläder som aldrig används av olika skäl. Hur många uppsättningar kläder behöver man? Kan man klara sig på 2-3 ombyten? Om man ska bo litet får man nog minimera. Tittar man in i kökskåpen är det samma sak. Vad behöver man i sitt miniboende? Måste man ha både kaffekoppar, glas och muggar? Funkar det med enbart muggar? Tallrikar(djua och flata), assietter kanske kan ersättas med vida, låga skålar som funkar till allt - från morgongröt och middag till salladsskål och snacks. På detta sätt räcker det kanske med bara två olika delar av en servis - muggar och skålar. Tar väldigt liten plats på 1(!) hylla.

När man bor litet är det viktigt att även spara på den visuella volymen tycker jag. Ju mer förvaringsskåp/hyllor/garderober som sätts upp desto mindre volym blir det över som gör att det känns trångt.

Bokälskare som jag är hade jag massa böcker förr. Men jag tröttnade på att släpa på tunga flyttlåder, har flyttat ofta, så jag sålde nästa allt. Resten, mina faktaböcker om arkitektur skänkte jag till biblioteket som gladeligen tog emot dem. Nu har jag 115 cm pocketböcker kvar varav ca 2/3 delar försvinner när jag läst ut dem. Jag känner att jag inte behöver äga och förvara massa böcker när jag kan låna dem på biblioteket hur ofta jag vill.

Just nu tänker jag mig att mitt boende kommer att bli på ca 20 m², 4 x 5 meter (men storleken kan ändras med tiden = mindre eller större). När man kommer in från kortsidan så finns vedspisen till vänster i hörnet. Vid långväggen en köksbänk. Utefter 2 väggar blir det väggfasta sittbänkar varav en blir bredare, den på motsatt sida till dörren, där man kan sova. Sovbänken/soffan blir 90 cm x 4 meter - alltså sovplats för 2. Ett  rejält matbord, som fungerar som mat- och arbetsplats. 1 eller 2 stolar. Bordet står så att en av de väggfasta bänkarna är vid långsidan av bordet. Innanför dörren, till höger, finns krokar att hänga kläder på. Sittbänkarna har öppningsbara lock där det jag behöver kan förvaras. Ev blir det ett sovloft men jag vill helst ha stugan riktigt låg.

I uthuset blir det en kombinerad tvätt/bad/bastu och förrådsdel för det jag behöver utomhus samt ett vedutrymme och utedass.

Ute ska det finnas ett rejält bord av timmerstockar och ett utekök. Gärna med ett tak över.

Ja, detta var lite tankar hur jag resonerar. Kanske blir det ett ännu enklare boende för mig. Hoppas att detta kan föda nya tankar på hur man kan bo på liten yta. Alla är vi olika. En del mer än andra.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 jul-09 kl 21:05 »
Tuvstarrs planer påminner ganska mycket om stugan jag bygger nu. Den är 17kvm invändigt, ca. 3x5,5m. Dörren finns på en kortsidan, med en minimal hall innanför med krokar för ytterkläder. Till höger om hallen kommer plats för en smal säng vara, med ett draperi eller liknande mellan. Fortsätter man fram kommer ett enkelt kök på vänster sida, och ett datorbord på höger sida, där sängen slutar. Ytterligare längre in följs köket av en garderob och sedan kommer kaminen i hörnet. På höger sida längst in kommer ett matbord att stå. Smarta förvaringsutrymmen får stoppas in där de får plats, men allt som tål det kommer förvaras i ett icke uppvärmt förråd som kommer byggas senare. Dessutom har jag källare under stugan, där grejer kan förvaras.
Utanför skall även jag ha uteplats med tak över, och något enklare utekök. Så småningom skall jag bygga ett hus på 20-25kvm med dusch i ena änden och förråd i andra. Ett utedass och en enklare vedbod skall också snickras.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 11 jul-09 kl 04:47 »
Huggorm, har du en tråd under Bygga & Bo som visar ditt bygge steg för steg? Har letat men inte hittar ingen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 jul-09 kl 06:57 »
Huggorm, har du en tråd under Bygga & Bo som visar ditt bygge steg för steg? Har letat men inte hittar ingen.

Nope, har ingen

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 11 jul-09 kl 10:11 »

Rosten
Tanken är just att använda friggetorpet för tillfälliga boenden. En gäststuga för både kortare och längre tid. Därför känns det naturligt att planera det som en sorts satellit till ett större hus. Femtonkvadratsgränsen för friggebodar är bara en av orsakerna till valet av storlek. Om man kan klara sig inom den gränsen så blir pappersarbetet enklare, vilket förhoppningsvis ökar antalet byggda friggetorp. Femton kvadrat verkar också vara en sorts smärtgräns för hur litet en person kan bo. Ett tag kan man leva så för att slicka sår eller skriva färdigt den där romanen. Som övernattning på cykelsemestern fungerar den säkert också, trots sin litenhet.
Tanken är kanske bra men tyvärr så verkar det inte funka i längden.
Våran lillstuga är på 20 kvadrat. Till det kommer också en tvättstuga med tvättmaskin, dusch, toalett, bastu som ligger på ca 16 kvadratmeter i samma byggnad.
Man får också använda en del av våran jordkällare, trädgårdsland och växthus om man vill.

Var enda person som har varit här och tittat efter att vi har annonserat har samma förklaring.

Dom bor på kompisens soffa /jobbet eller liknade och söker ett billigt boende tills dom har fått tag på en lägenhet.
Alltså kortas möjliga tid.
« Senast ändrad: 11 jul-09 kl 10:13 av Rosten »

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 jul-09 kl 13:04 »
Tanken är kanske bra men tyvärr så verkar det inte funka i längden.
Våran lillstuga är på 20 kvadrat. Till det kommer också en tvättstuga med tvättmaskin, dusch, toalett, bastu som ligger på ca 16 kvadratmeter i samma byggnad.
Man får också använda en del av våran jordkällare, trädgårdsland och växthus om man vill.

Var enda person som har varit här och tittat efter att vi har annonserat har samma förklaring.

Dom bor på kompisens soffa /jobbet eller liknade och söker ett billigt boende tills dom har fått tag på en lägenhet.
Alltså kortas möjliga tid.

Jag gissar att det kanske beror på läget. Nu vet jag ju inte vart du håller till, men jag har för mig att det var någonstans i bergslagen. Många kanske tycker det är för långt att pendla till jobb? Hade stugan legat inom en halvtimme från Stockholm hade nog saken varit en annan. Eller om det legat nära en universitetsort och med busshållplats inpå knuten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 2 användare
LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser