Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra hönshus av gammal lekstuga?  (läst 7634 gånger)

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
Göra hönshus av gammal lekstuga?
« skrivet: 06 jul-09 kl 14:29 »
Vi har en gammal lekstuga på tomten som vi tänkt riva, men nu när vi bestämt oss för att skaffa höns så vore det ju onödigt att riva lekstugan om det skulle gå att göra om den till ett hönshus?
Tanken är att vi ska ha 5-6 hönor, är en lekstuga för liten för det?
Lekstugan är i ganska dåligt skick (golvet invändigt är ruttet och fullt i hål bla.) men inte så illa att det inte skulle gå att fixa till..
Jag kan ta lite kort på lekstugan och ta måttet på den också..

Några tankar och tips kring min idé?
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
SV: Göra hönshus av gammal lekstuga?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-09 kl 14:40 »
En bild som utlovat! Jag skall ut i trädgråden i eftermiddag och ta lite fler bilder, både ut-och invändigt. Skulle tro att det är standardstorlek på lekstugan...

Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 06 jul-09 kl 14:59 »
Ta bort golvet och sätt hjul på den så kan du gödsla gräsmattan samtidigt.  ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 06 jul-09 kl 16:21 »
Jag tror den blir ett ypperligt hönshus! Den ser ut att vara ungefär så stor som den vi hade när jag var liten, det var lagom att två ungar på varsin luftmadrass fick plats där utan att flytta på den lilla diskbänken... så jag kan tänka mig att den kanske var 2,5*1,5 meter eller något sådant och det räcker ju bra till fem sex höns.

Är den inte isolerad vore det ju bra att slänga på lite isolering också. Det beror ju lite också på var i landet ni bor.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 06 jul-09 kl 17:11 »
Jag tror den blir ett ypperligt hönshus! Den ser ut att vara ungefär så stor som den vi hade när jag var liten, det var lagom att två ungar på varsin luftmadrass fick plats där utan att flytta på den lilla diskbänken... så jag kan tänka mig att den kanske var 2,5*1,5 meter eller något sådant och det räcker ju bra till fem sex höns.

Är den inte isolerad vore det ju bra att slänga på lite isolering också. Det beror ju lite också på var i landet ni bor.

Jo måtten är nog ungefär så... vi bor i Dalarna, norra dalarna...

Golvet är som synes helt genomruttet och måste bytas ut helt, isolerat är det inte.. Fönstren är av ett tunnt englasfönster, ska man byta till nåt tjockare? Dörren kanske också måste bytas till en tjockare?
Jag är som sagt ny med detta så alla tips är varmt välkomna...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-09 kl 17:17 »
Med lite jobb blir det nog ett ypperligt hönshus.
Hedemorahöns

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #6 skrivet: 06 jul-09 kl 19:05 »
Golvet är som synes helt genomruttet och måste bytas ut helt, isolerat är det inte.. Fönstren är av ett tunnt englasfönster, ska man byta till nåt tjockare? Dörren kanske också måste bytas till en tjockare?
Jag är som sagt ny med detta så alla tips är varmt välkomna...

Jag tror det kommer bli jättebra efter lite upputsning! Vi hade jättetunna glasskivor till fönster på vårt hönshus, och har fortfarande, men vi spikade upp ännu ett lager fönster på insidan, så det blev dubbelt. Då slapp vi såga och bära oss åt för att få fönstren att passa. Här finns lite bilder om du vill se hur vi har gjort:
http://kackel.blogspot.com/2008/09/dag-111-bttre-en-hna-i-skpet-n-tio-i.html
ofrivilligt hönslös

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #7 skrivet: 07 jul-09 kl 08:49 »
Isolera ordentligt när ni ändå sätter igång. Det är så tråkigt när vintern kommer och vattnet fryser.
Annars tror jag det blir toppen med nytt golv och ny färg på väggarna! Var själv ett tag på jakt efter en lekstuga till detta ändamål när jag var sugen på att skaffa en ras till.

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #8 skrivet: 08 jul-09 kl 12:33 »
Hur har ni som byggt hönshus löst ventilation?? Ska jag ha en liten skorsten på taket eller hur blir bäst tror ni?

EvaE

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jul-09 kl 20:52 »
Där vi bodde förut hade vi en lekstuga i standardmått till våra 4 höns + 1 tupp vilket gick
alldeles utmärkt. Vi isolerade invändigt, satte plexi på insidan av fönstret samt gjorde en
lucka med farstu på utsidan på gaveln mitt emot dörren, min man borra hål & satte in en sån
där badrumsventliation. Tror den kosta en 50lapp på Harald Nyborg. Den var sååå bra & jag retar mig
än idag, nästan 4 år senare på att jag sa till min make att jag inte ville flytta med den
när vi sålde & flytta. Hur dum får man va egentligen?!?

//
Eva

AnnaIsabel

« Svar #10 skrivet: 09 jul-09 kl 14:38 »
DEt är en jättebra idé! Förra året köpte vi en gammal lekstuga som vi inredde till hönshus. vi siolerade väggar och tak och lade ett tjockt lager spån och flis på golvet. Ett litet element värmde lekstugan/hönshuset på vinter så att hönsen hade ca 8-12 plusgrader hela vinterna (vi bor i norrbotten). I anslutning till hönshuset hade vi en gård som hönorna sprättade runt i.

på min blogg http://annasresa.blogspot.com kan du kika på bilder av vårt hönshus. Leta under etiketten "höns".

Lycka till med ert hönshus!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 09 jul-09 kl 14:53 »
DEt är en jättebra idé! Förra året köpte vi en gammal lekstuga som vi inredde till hönshus. vi siolerade väggar och tak och lade ett tjockt lager spån och flis på golvet. Ett litet element värmde lekstugan/hönshuset på vinter så att hönsen hade ca 8-12 plusgrader hela vinterna (vi bor i norrbotten). I anslutning till hönshuset hade vi en gård som hönorna sprättade runt i.

på min blogg http://annasresa.blogspot.com kan du kika på bilder av vårt hönshus. Leta under etiketten "höns".

Lycka till med ert hönshus!

Ditt hönshus ser ganska stort ut. Får jag fråga vad du har för mått? Höjd, bredd och längd?

Här hemma har vi fått erbjudande om att ta över en lekstuga. Jag har funderat på om vi skulle kunna ersätta vårt nuvarande minihönshus med den. Det är bara det att lekstugan är ungefär lika liten! Så nu funderar jag på att försöka bygga ihop åbäkena.

Det jobbigaste med små hönshus är att få plats med sittpinne. De måste ju sitta minst 30 cm från väggen, och sen bör man ju ha en bajsbräda som sticker ut ytterligare kanske 20 cm. Då finns det vips ingen plats att flyga upp och ner på!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #12 skrivet: 09 jul-09 kl 22:30 »
Det är bara det att lekstugan är ungefär lika liten! Så nu funderar jag på att försöka bygga ihop åbäkena.
Du kanske kunde såga två hål i husen och bygga en gång mellan husen, förvisso blir det inte ett stort hönshus då utan två små... Men kanske går det att ha sittpinnar i det ena och inget alls i det andra, då blir det i alla fall mer plats att röra sig på!
ofrivilligt hönslös

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 16 jul-09 kl 22:20 »
Okej hörrni, några frågor igen då (kom ihåg att jag är en rookie, dumma frågor kan dyka upp!)

Jag har kommit över lite virke som jag tänkte bygga reden av, det är ett gammalt altangolv, det är inget fel på trät men det är oljat ett antal gånger, funkar det? och vad är lämpligt mått på reden? Djup, höjd och bredd?

Vad blir bäst för mig att köpa, ungfåglar eller vuxna höns?

Mer frågor kommer...  ::)

johe71

« Svar #14 skrivet: 16 jul-09 kl 23:40 »
och vad är lämpligt mått på reden? Djup, höjd och bredd?

så här säger jordbruksverket angående reden "minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m",  minimimåttet blir alltså 24 cm x 31 cm
Efter vad jag läst här på forumet så tror jag att de flesta brukar ha lite större än minimimåttet, tex 30x30 cm, höjden verkar ganska ofta vara ca 40 cm

och har man normalstora reden så måste man, enligt lagen, ha minst ett rede per 6 hönor, men även här gör det absolut inget att gå lite över minimum... dvs att exempelvis ha 1 rede per 4 hönor (sedan har vi ju ibland läst på forumet om höns som bara ska lägga ägg i ett av redena och står på kö även om det finns andra lediga reden.... )

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #15 skrivet: 23 jul-09 kl 09:07 »
Var in en sväng på Coop igår och passade på att kika lite på ventilation... det finns ju både ventilation med fläkt och utan.
Hittade ett ventilationsgaller som ska sitta utvändigt och ett spjäll som ska sitta invändigt, räcker det eller ska det sitta ett filter eller liknande mellan?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 23 jul-09 kl 13:43 »
så här säger jordbruksverket angående reden "minsta area 0,075 m2, kortaste sidan 0,24 m",  minimimåttet blir alltså 24 cm x 31 cm
Efter vad jag läst här på forumet så tror jag att de flesta brukar ha lite större än minimimåttet, tex 30x30 cm, höjden verkar ganska ofta vara ca 40 cm

och har man normalstora reden så måste man, enligt lagen, ha minst ett rede per 6 hönor, men även här gör det absolut inget att gå lite över minimum... dvs att exempelvis ha 1 rede per 4 hönor (sedan har vi ju ibland läst på forumet om höns som bara ska lägga ägg i ett av redena och står på kö även om det finns andra lediga reden.... )

Låt oss inte glömma: Om en börjar ruva, är det bra om de andra hönorna lägger ägg i ett annat rede. Annars kommer den ruvande hönan att lägga ägget under sig, och man vill ogärna lyfta på en ruvande höna för att hämta ägg.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

johe71

« Svar #17 skrivet: 23 jul-09 kl 14:21 »
Var in en sväng på Coop igår och passade på att kika lite på ventilation... det finns ju både ventilation med fläkt och utan

ett hönshus räknas som ett brandfarligt utrymme och elektrisk utrustning som ska monteras i ett brandfarligt utrymme ska uppfylla "tusen" märkningar och godkännanden, det blir väldigt dammigt i ett hönshus och en fläkt som monteras där måste också vara konstruerad för att klara detta, det går alltså inte med vilken ventilationsfläkt som helst (om man inte vill riskera att hönshuset brinner ner)

angående el inom lantbruket så finns det finns en pdf-fil som heter Handbok för elinstallationer i lantbruk där alla regler står (många sidor och en hel del "byråkratspråk")

Annars kommer den ruvande hönan att lägga ägget under sig,

och det är bara ett, av de säkert 10 skälen, jag har för att alltid flytta en höna som ska få ruva till en egen avdelning...

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
« Svar #18 skrivet: 23 jul-09 kl 15:59 »
ett hönshus räknas som ett brandfarligt utrymme och elektrisk utrustning som ska monteras i ett brandfarligt utrymme ska uppfylla "tusen" märkningar och godkännanden, det blir väldigt dammigt i ett hönshus och en fläkt som monteras där måste också vara konstruerad för att klara detta, det går alltså inte med vilken ventilationsfläkt som helst (om man inte vill riskera att hönshuset brinner ner)

angående el inom lantbruket så finns det finns en pdf-fil som heter Handbok för elinstallationer i lantbruk där alla regler står (många sidor och en hel del "byråkratspråk")

Jag ska inte införskaffa en fläkt, bara nämnde det som en parentes...och den el jag ska ha i hönshuset (lampa) kommer min karl som är starkströmselektriker fixa galant!

Så, ska man ha som ett filter mellan den inre och yttre delen av ventilationen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser