Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107915 gånger)

Helenin

• Närke
SV: Pågående handarbeten
« Svar #540 skrivet: 05 okt-10 kl 08:19 »
Jag ska åka upp till Gunnebo Slott idag där de har ett härligt mönster på en sjal stickad med M & K´s ekoull. Jag lyckades komma över mängder med nystan för 5 kronor styck i en garnbutik som skulle slå igen. Nu ska det bli sjalar så att det finns till alla när vinden drar in genom väggsprickor och golvspringor.

I övrigt har jag alltid en liten tygpåse med glatt färgat bomullsgarn och en virknål i handväskan. Det blir mormorsrutor på bussen, på tåget, på möten, i kassakön, i höstsolen, på föräldrarmötet, till kaffet... ja ni fattar  8) Man vet inte när andan faller på och då gäller det att vara redo  :D
Släpp sargen!

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #541 skrivet: 05 okt-10 kl 11:12 »
Men dom här långa taggarna som sticker ut flera centimeter runt om..de måste väl ändå vara lite sticksiga och opraktiska? Hur gör man om man ska ta på en jacka..eller av för den delen?

:D

Undra om det är en av Jonas Gardells 'tanter' som berättade om den sorgliga olyckshändelsen när hennes ääääälskade gube 'sprang rakt på den!  :-[ Elva gånger..'.
Det handlade om en sån tagg.
Så ibland är de riktigt praktiska.  :D

Men du har rätt om det där med jacka å så...
..jag får tänka ut nån bra lösning på det.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #542 skrivet: 05 okt-10 kl 11:48 »
Till gute-ullens försvar måste jag säga att det inte finns många/några stickade tröjor som jag skulle vilja ha mot bar hud ändå.... :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #543 skrivet: 05 okt-10 kl 11:56 »
Till gute-ullens försvar måste jag säga att det inte finns många/några stickade tröjor som jag skulle vilja ha mot bar hud ändå.... :-[

Jag tycker inte ens den behöver försvaras. :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #544 skrivet: 05 okt-10 kl 12:06 »
Nej, tycker inte jag heller, visst är den grövre än mjukare ull  ;) Men det är ju inte som stålull precis vilket är en allmän missuppfattning...  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

whyxz

• Närke
« Svar #545 skrivet: 05 okt-10 kl 12:33 »
Undra om det är en av Jonas Gardells 'tanter' som berättade om den sorgliga olyckshändelsen när hennes ääääälskade gube 'sprang rakt på den!  :-[ Elva gånger..'.
Det handlade om en sån tagg.
Så ibland är de riktigt praktiska.  :D

Mördartango med Lill Lindfors.

Jag funderar på att virka ett fodral till minidatorn, förutom allt annat som man håller på med och borde avsluta.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #546 skrivet: 05 okt-10 kl 12:36 »
Mördartango med Lill Lindfors.

Tack!

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
« Svar #547 skrivet: 05 okt-10 kl 15:44 »
Rekordeliga handledsvärmare (med mer vidd uppe på armen, och tajtare över handen) med tumhål. Bara slätstickning 'inne i handen' för bekvämlighet och användbarhet. Första snart klar. Stickar i underbart gutegarn köpt av Frances:-*

WOW. vad snygga. och vilket underbart garn. blir jätteinspirerad. ska genast leta fram mitt ullgarn. :)

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #548 skrivet: 07 okt-10 kl 15:04 »
Handledsvärmarna klara, luvan på gång. Tillräckligt rymlig för att jag ska kunna dra på den över de blivande dreadsen. Den kommer att få ett toppigt avslut som förhoppningsvis stolt står rakt upp. Och kanske, eller kanske inte, öronlappar. Vi får se.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #549 skrivet: 08 okt-10 kl 19:15 »
Blixtvisit till ex.et för att hjälpa till att lugna ner upprörda känslor.  o:)
Uno har påbörjat ett handarbete.  :-\
Anneli var orolig att hennes nästan klara ängel låt undan gömd och sönderklippt.

Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #550 skrivet: 10 okt-10 kl 22:34 »
Blixtvisit till ex.et för att hjälpa till att lugna ner upprörda känslor.  o:)
Uno har påbörjat ett handarbete.  :-\
Anneli var orolig att hennes nästan klara ängel låt undan gömd och sönderklippt.
;D ;D
Och tack, LottaLuvin, jag ska försöka göra något liknande.  Om jag hinner.  Nån gång.

Och det där med att virka i kassakön låter mycket traditionsrikt.  Förr gick folk med stickning eller ibland med slända och varje liten promenad kombinerades med tillverkning av livsnödvändiga textilier.

Är det förresten nån som hört av Gruff på sistone?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #551 skrivet: 10 okt-10 kl 22:38 »
Och det där med att virka i kassakön låter mycket traditionsrikt.  Förr gick folk med stickning eller ibland med slända och varje liten promenad kombinerades med tillverkning av livsnödvändiga textilier.

Det där påminner mig om en bok jag läste en gång, som utspelade sig på artonhundratalet eller så på Irland, tror jag det var, tjejen i handlingen lyckades sticka en strumpa med en hand med någon anordning samtidigt som hon kånkade runt på något småsyskon.. jag som tycker det är svårt med två händer och full koncentration...

Inspirerad av Lotta har jag börjat sticka handledsvärmare, enkla sådana i vitt (åh så klokt...) angoraullgarn i resårstickning vilket min mamma trodde kunde fungera, hade inget mönster...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #552 skrivet: 10 okt-10 kl 22:40 »
Och tack, LottaLuvin, jag ska försöka göra något liknande.  Om jag hinner.  Nån gång.

Tack för vad?

Och Rakadero: resårstickning funkar finfint. :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #553 skrivet: 11 okt-10 kl 01:30 »
Tack för vad?
För bilderna och beskrivningen så klart!  Brorsan BEHÖVER muddar i parti och minut, jag ska verkligen försöka göra efter Din modell, för de ser ut att fungera.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anette i bugared

• -
« Svar #554 skrivet: 12 okt-10 kl 17:55 »
Så här fina blev mina nysydda påslakan med tillhörande örngott. Sydda av gamla broderade bomullslakan och nyinköpt linnetyg.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #555 skrivet: 12 okt-10 kl 19:27 »
Så här fina blev mina nysydda påslakan med tillhörande örngott. Sydda av gamla broderade bomullslakan och nyinköpt linnetyg.
Jättefina. Liknande funderar jag på att sy av broderade lakan från pappas mormor. Tyvärr är de lite musätna, men när man kompletterar med annat tyg så kan man ju använda de bästa bitarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sjaunja

• -
« Svar #556 skrivet: 12 okt-10 kl 19:46 »
Anette i Bugared! Vansinnigt fint! Å finurligt att sy fast det där vita nerviket så det ser ut som att det är gammeldags bäddat med överlakan.

Allin

• Gäst
« Svar #557 skrivet: 19 okt-10 kl 01:09 »

Det där var riktigt , riktigt snyggt ! Blir inspirerad.
Dessutom var det vackert foto.

anette i bugared

• -
« Svar #558 skrivet: 19 okt-10 kl 11:09 »
Det där var riktigt , riktigt snyggt ! Blir inspirerad.
Dessutom var det vackert foto.

De är f.ö. till salu. Var tänkta till dottern men det visade sig att hon och sambon delar på ett dubbeltäcke och själv har jag påslakan i alla tänkbara varianter så jag säljer dem istället. Storlek som till normalstora singeltäcken, kuddvaren passar standardkuddar. Kom med bud!! Lägger en säljesannons på säljessidan.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=99052.0
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Allin

• Gäst
« Svar #559 skrivet: 19 okt-10 kl 13:33 »
Just nu extremt lite pengar över :(  så det skulle bli ett skambud. Och det vill jag inte för de är verkligen vackra !

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser