Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107748 gånger)

Trivial

• Gäst
SV: Pågående handarbeten
« Svar #680 skrivet: 01 jan-12 kl 20:15 »
Hur ser en sån mössa ut?

Jag utgår från den här beskrivningen http://www.supersebbe.com/pyssel/pyssel65.htm men brukar minska lite tätare, följer anvisningarna tills jag har sisådär 60 maskor kvar och sedan minskar jag vartannat varv istället för var tredje, så att minskningen blir lite brantare och mössan lite kortare. Riktigt snabbstickat, lätt att variera, och perfekt för att leka med restgarner och färgvariationer. Den senaste blir brun.

Nu stickar jag på vad jag tror blir ett mellanting mellan sovsäck och halsduk. Kan vara bra att ha om det blir kallt?

Varg-älva

• Finland
« Svar #681 skrivet: 02 jan-12 kl 18:40 »
Jag utgår från den här beskrivningen http://www.supersebbe.com/pyssel/pyssel65.htm men brukar minska lite tätare, följer anvisningarna tills jag har sisådär 60 maskor kvar och sedan minskar jag vartannat varv istället för var tredje, så att minskningen blir lite brantare och mössan lite kortare. Riktigt snabbstickat, lätt att variera, och perfekt för att leka med restgarner och färgvariationer. Den senaste blir brun.

Nu stickar jag på vad jag tror blir ett mellanting mellan sovsäck och halsduk. Kan vara bra att ha om det blir kallt?

Det var en rolig mössa!  :D Kanske nästa projekt... fast då är risken att det blir många. Jag har insett att jag är periodare. Börjar jag t.ex sticka sockor måste jag sticka många, många par....

Sovsäcks-halsduk... låter också intressant!  ;D

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #682 skrivet: 02 jan-12 kl 18:47 »
Håller på med mitt största korsstygns projekt ever. Tror den påbörjades för 5-6 år sen och sen sydde jag lite när jag flytta sist (3 år sen) och blev nu hittad i julstädningen..... Ska bli klar inom 2 år e planen!! :)
Det e en tavla med en påfågel!! Fantastiskt vacker men själva instruktionen e en 7 sidors mini bok.....kan ni tänka er!! :) jaja...När jag kommit nåvart ska jag lägga upp ett foto...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #683 skrivet: 03 jan-12 kl 17:18 »
Håller på med mitt största korsstygns projekt ever. Tror den påbörjades för 5-6 år sen och sen sydde jag lite när jag flytta sist (3 år sen) och blev nu hittad i julstädningen..... Ska bli klar inom 2 år e planen!! :)
Det e en tavla med en påfågel!! Fantastiskt vacker men själva instruktionen e en 7 sidors mini bok.....kan ni tänka er!! :) jaja...När jag kommit nåvart ska jag lägga upp ett foto...

Kan det vara samma broderi (likadant menar jag) som jag har liggande, med päronträd och pärlor och grejer, och man ska brodera med två trådar där det är olika färg på trådarna ibland, jag gav upp efter typ tjugo stygn...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #684 skrivet: 03 jan-12 kl 18:59 »
Hahahaha...Ja, det e nog samma!! Jag vill inte ge upp men jag har INTE kommit långt!!! :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #685 skrivet: 03 jan-12 kl 21:01 »
Ska vi tävla...  ;) JAg tror jag behöver en sporre om jag ska ta upp den igen!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #686 skrivet: 03 jan-12 kl 22:30 »
Hahaha......Ja, det hade inte varit helt fel. Problemet e att jag knappt har tid, framför allt inte sommartid. Men det vore kul att få den klar!!! Har typ sytt 10 stygn av 10.000!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #687 skrivet: 03 jan-12 kl 22:41 »
Då är vi nog lika långt... Problemet är att jag inte heller har tid, och är lite för otålig av mig för den sortens pill... men det är ju ett dyrt fint broderi (present) så det är ju synd att det baraska ligga...

Gamina

« Svar #688 skrivet: 03 jan-12 kl 22:57 »
Jag håller på med flera broderier.
1. Engelskt vitbroderi som tar tid. Har gjort ungefär halva.
2. Julgransmatta ligger just nu under granen så den är det giltigt förfall på ;)
3. Julduk där jag gjort drygt hälften. Har problem med hur jag ska göra mitten av blommorna. Enligt beskrivningen ska de sys med plattsöm men jag tror det blir klumpigt. Funderar på att göra hål istället på samma sätt som på vitbroderiet

Skulle gärna sy korstygn då det finns så många fina sådna men jag tycker det är vidrigt tråkigt och är så imponerad av alla som gör det
Genbank för Gotlandshöns

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #689 skrivet: 04 jan-12 kl 08:32 »
OOOoooooooo! Jag ljög lite granna!!!.......
Lyckades gräva fram min påfågel och jag har ju kommit mycke längre än vad jag trodde!! Sååå...Rakadero...ska vi ta en match??? ska jag vänta in dej eller har du kommit längre???

danskismaaland

• Det kommer at bli bra, det :)
    • Småland
« Svar #690 skrivet: 04 jan-12 kl 12:37 »
Jag er en sådan som har hur många projekt som helst  ;D
Tror det som jag gillar er att hitta hur det går, mönster och sånt... Utmaningen!  ::)
Kanske skulle ta utmaningen att göra nånting färdigt *aherm*
Just nu pågår det:
1 stickad tröja i aran-mönster, har gjort framstycket färdigt.
1 stickad tröja, typ "sjælevarmer" (vet inte vad det kallas på svenska, en art kort, kroppsnära bolero), har gjort ungefär hälften.
1 stickad tröja, fair isle mönster, stickat i dyyyyyrt Rowan garn, så... måste ju bli färdigt, en gång.
1 stickad sommartop i bomull
1 virkat kattunge till min nevö, hoppas den blir färdig innan han bliver tonåring :)
"Så kys det nu, det satans liv - grib det, fang det, før det er forbi!"

(Steffen Brandt)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #691 skrivet: 05 jan-12 kl 00:20 »
OOOoooooooo! Jag ljög lite granna!!!.......
Lyckades gräva fram min påfågel och jag har ju kommit mycke längre än vad jag trodde!! Sååå...Rakadero...ska vi ta en match??? ska jag vänta in dej eller har du kommit längre???

Jag antar gärna utmaningen (du kan nästan känna dig som segrare på förhand iofs... ska leta rätt på den med) även om du är mycket längre än mig. Men det är samma påfågel, jag känner igen ramen!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #692 skrivet: 05 jan-12 kl 03:40 »
har hållit på att sticka på ett par trasiga raggsockor i några år nu, det var hälarna som var sönder så jag klippte bort hela foten och började där. Problemet är att jag har kommit förbi hälen nu och har ingen aning om hur man miskar antalet maskor så att de inte blir två "fotsäckar" i stället för raggsockor. Till råga på allt är det inte mina sockor, utan min före dettas, och han vill verkligen ha tillbaka dem, helst för ca 7 år sen...
Västgötamor

Gamina

« Svar #693 skrivet: 05 jan-12 kl 07:59 »
Västgötamor kan du inte lägga in en bild så borde du kunna få en enkel beskrivning
Genbank för Gotlandshöns

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #694 skrivet: 05 jan-12 kl 08:13 »
Hahahaha....helst för 7 år sen??? Säg att hunden åt upp dem!!!

Vad kul att det finns ngn annan än jag som syr påfågeln!!!! Så...leta rätt...lägg upp en bild och sen så får vi börja kämpa....Tar aldrig ut en vinst i förskott!!! Framförallt när det handlar om ngt sånt här. Jag syr INTE snabbt eller ofta!!

Trivial

• Gäst
« Svar #695 skrivet: 10 jan-12 kl 13:25 »
Sovsäckshalsduken blir nog bra men vilar pga garnbrist.

Nu är huvudsticket en sjal i värmlandsfårgarn, som en vän i behov av värme ska få. Jag gillar den väldigt mycket. Vännen alltså. Och stickningen.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #696 skrivet: 10 jan-12 kl 13:57 »
Håller på med en hundsäng som jag virkar av några fleecefiltar. Mjuk, billig, lätt att tvätta.

Siri-Piri

• -
« Svar #697 skrivet: 11 jan-12 kl 18:17 »
Tänker tammefan stoppa strumpor. Har införskaffat både garn och stoppnål så nu ska det bli av, om jag så ska dö på kuppen.
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #698 skrivet: 11 jan-12 kl 20:45 »
Tänker tammefan stoppa strumpor. Har införskaffat både garn och stoppnål så nu ska det bli av, om jag så ska dö på kuppen.
Ser framför mig ett gäng fruntimmer med allvarliga miner och "vapnen" i hand sittandes framför köksbordet. Planering - införskaffande av instrument och till slut attack! Aktivist-strumpestoppning! LOL
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #699 skrivet: 15 jan-12 kl 01:25 »
Av det som finns framme, håller jag nu på med ett par lovvika vantar till syrran ::) Ett par storsjövantar, endast tummar kvar på dessa :) Hjärte-katter, utmaningen ligger nu på 9 st, endast 3 1/2 klar. 2 Waldorfdockor som saknar ansikte och kläder. Fast jag gjorde ju faktiskt klart ett par tjocksockar i går ;)
Jag erkänner- jag är helt hopplös när jag får för mig att göra något, har nog 75 påbörjade projekt liggandes i lådor nu :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser