Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107889 gånger)

anette i bugared

• -
SV: Pågående handarbeten
« Svar #640 skrivet: 06 mar-11 kl 18:01 »
Sååå vackert!! Glöm inte att brodera in vem som gjort det och vem som får det! Ovärderligt för framtiden!
Jag valde att inte brodera till vem, bara att det var från "Farmor", och mitt namn och årtal i sista rutan, kolla längst ner till höger.
Du kan behöva klicka på bilden för att få den större
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

• -
« Svar #641 skrivet: 24 maj-11 kl 18:30 »
Detta täcket är nästan färdigt, skall bara brodera in mitt namn och årtal samt sy dit en knapp. Täcket är sytt av ett gammalt långbolstervar i tunn bomull, gamla handvirkade spetsar, inköpta på loppis och så har jag broderat alfabetet och sytt på en baksida i avvikande färg. Jag har gjort det så att det går att lägga in en filt eller liknande, nästan som ett påslakan.

Jag är rätt nöjd  ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #642 skrivet: 25 maj-11 kl 04:53 »
Vilket fint täcke! Såg ju helt underbart ut.

Här kommer bild på en kofta jag håller på med. Ursprungsidén kommer från den här modellen, som dock inte har särskilt mycket gemensamt längre med hur det blir  ;D Har virkat med en svag glittertråd, får inte vara för glittrigt. Det turkosa garnet har jag fått i present, det övriga är alltihop upprepat från tidigare saker som tjänat ut. Hållbara garner ger dubbelt nöje!
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=89&d_id=15&lang=se
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Smurfhäxan

• Västerbotten
« Svar #643 skrivet: 25 maj-11 kl 05:01 »
Alltid nåt på gång just nu är det mycket virkade sjalar i kärleksknutar... ;D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #644 skrivet: 25 maj-11 kl 05:16 »
Vad är kärleksknutar?  ;D

Egge

• Uppland
« Svar #645 skrivet: 25 maj-11 kl 09:34 »
Kärleksknutar gör jag med på en sjal :)..

Kolla på dropdesigns hemsida :) där finns det kärleksknutar :).. egentligen en vanlig maska men utdragen  ;D. Jag kan inte förklara bättre :)

//Egge

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #646 skrivet: 27 jun-11 kl 08:48 »
Stickar i ekologiskt gutegarn från Frances (favoritgarnet just nu).
Det blir en långkofta. Jag vet inte om jag skrivit om den tidigare i tråden, isåfall upprepar jag mig glatt nu.  :-[

Ärmarna är stickade, och jag har börjat på bakstycket.
Koftan ska bli nääästan som på första bilden, bara några små ändringar (v-ringning, alvhuva, något högre avskärning så att det blir under-bysten istället för nästan-i-midjan-men-inte-riktigt på lilla korta mig). Med lite tur är jag klar före vintern. 2012.  ::)

Stickmarkörerna är små bitar sladd. Återbruk (eller är det återvinning?) av Längtanstorpsrenoveringsspill!  :P

Malin80

• Småland
« Svar #647 skrivet: 27 jun-11 kl 21:43 »
Just nu håller jag på med (att sticka) mössa, vantar och sockor i brunt merino/silke,
kofta och mössa i svart och grå ull/mohair,
mössa och sockar i självmönstrande blå/vit/lila/rosa yllesocksgarn,
filt i rosa och blå mormorsrutor med enkelt lapptäcke på baksidan, också blått och rosa, med grönaktig kant.
Allt detta till en liten bebiskusin som kommer till vintern.
Jag fick sån inspiration när jag fick nyheten! Och det går så snabbt med så små grejer. Mina egna barn har så mycket stickat så det räcker ett bra tag. Dom växer ju inte så fort längre så dom kan använda en tröja ett eller två år nu. 

För övrigt så har jag kvar att sätta fransar på en virkad trekantsjal i ljusbeige mohair till mig själv.
Vad mer...?
Sydde några klänningar i höstas till mina flickor men de blev inte klara. Saknas att fålla och slå i knappar i axlarna. Ganska enkelt men ni vet hur det är...
Har ganska mycket lökskal för jag skulle färga ett naturvitt ullgarn som jag har men kom inte längre. Jag ska...
Flätar korgar i "spillmaterial" som mattrasor, sladdar, rep mm.
Nåltovar lite för prydnad, broscher, applikationer mm. 
Har börjat spinna eget garn på slända nyligen. Har väl spunnit upp 50 gram eller så.
Mycket smått och gott förutom lagningar och andra vardagliga bestyr. Tex. igår så klippte jag av ett par favoritjeans som tyvärr fått ett hål på ena knät och andra var snart också hål på. Det blev långa shorts, till precis ovanför knät. Jättenöjd!

anette i bugared

• -
« Svar #648 skrivet: 04 jul-11 kl 18:39 »
Jag syr f.n. lapptäckesplädar av antikt linne. I helgen fyndade jag oblekt hemvävt linne som blir fina kontraster till det vanligare blekta,
Detta som är på bilden är inte helt klart, baksidan skall sys på, det blir ett tunt bomullstyg i vitt/gammalrosarött-randigt.

Trulsa

• -
« Svar #649 skrivet: 08 aug-11 kl 06:04 »
Nu skall här användas ur gammalt tyglager! Grävde igår och hittade ett snyggt tunt möbeltyg att sy ett avtagbarat överdrag till barnbilstolen.

Har någon bra ideer till användbara saker av gamla jeans? Inte mattor för jag har inte möjlighet att väva, annars vet jag att det kan bli superfina sådana.  Svara gärna i mer lämplig tråd, ev ny tråd?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #650 skrivet: 08 aug-11 kl 12:05 »
Nu skall här användas ur gammalt tyglager! Grävde igår och hittade ett snyggt tunt möbeltyg att sy ett avtagbarat överdrag till barnbilstolen.

Har någon bra ideer till användbara saker av gamla jeans? Inte mattor för jag har inte möjlighet att väva, annars vet jag att det kan bli superfina sådana.  Svara gärna i mer lämplig tråd, ev ny tråd?

Kan du kanske virka en matta av gamla jeans? Det har jag som ett pågående handarbete. Just nu ligger det nere eftersom jag måste klippa mer trasor.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #651 skrivet: 08 aug-11 kl 12:22 »
Syr ett par viiiiida brallor. Men mobilens kamera vill inte föra över sina bilder till datorn, så ni får inte se. Med lite tur hittar jag min vanliga digitalkamera nånstans i bilen inom kort. Den har hamnat lite vilse efter norrlandsresan trots att jag knappt använt den en enda gång.  :-[

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #652 skrivet: 09 aug-11 kl 02:35 »
Broderar en logga på ett förkläde, en biograf skall ha detta i sitt café! Det blir bandkantning i terrakottafärg och det skall stå "Elektra" på dem. Jisses vad svårt det blev, insåg inte förrän jag började hur mycket bättre ögon jag hade när jag broderade senast  :o :'(

Trulsa: Du skulle kunna klippa av dem strax nedanför där benen börjar och sy ihop benen. Sen fäster du nåt upptill att hänga upp med, en galge tex, eller mässingsringar. Då får du en "väska" med olika fack att lägga grejor i, tex klädnypor eller hårsaker. Bakfickorna framåt, det blir facken. Kan bli kul om man dekorerar litet också. Benen kan du ha till något plagg som behöver ärmar eller till nåt annat, tex i köket ihopsytt nedtill och med en (gummi?)snodd överst: då har du förvaringsplats för alla begagnade plastpåsar. Den kan hängas upp också om snodden görs litet längre. Samma i städskrubben där har man också smågrejor liggandes som kan behöva en dammfri plats. Eller att ställa dammsugarröret i så det inte ramlar framåt jämt när man öppnar dörren...
« Senast ändrad: 09 aug-11 kl 02:43 av christinag »

P

• Gäst
« Svar #653 skrivet: 10 aug-11 kl 20:02 »
Jag håller på med en filt i mormorsrutor till min systerson, den går i mörk och ljusgrått med en grönt hjärta i mitten. Snart är hjärtat klart så då kan jag lägga in en bild :) Sen ska jag fodra baksidan med ett tyg, kommer nog bli fint.

I dom närmaste dagarna ska jag dessutom börja på en bröllopspresent till min andra syster och hennes blivande fru. Men det är mycket hemligt än så länge  ;) Jag kan i alla fall avslöja att det blit nålbundet och broderat :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #654 skrivet: 10 aug-11 kl 21:28 »
Ingen sömnad precis men nästan, har snöat in på pärlor. Hittar nåt nytt varje höst tycker jag  :P
Egendesignat armband.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #655 skrivet: 18 aug-11 kl 19:55 »
Hittat kameran, men glömt bort att fotografera vida brallorna.
Däremot har jag knåpat ihop en handledsvärmare/armband eftersom jag behövde nåt simpelt att pyssla med.
Bara att hitta två bra knappar och fästa dem, så är den klar!

(men när bilden togs så var det en liten bit kvar att knåpa och 'brodera')

Sjaunja

• -
« Svar #656 skrivet: 18 aug-11 kl 19:58 »
Snyggt :D

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #657 skrivet: 18 aug-11 kl 20:05 »

Nena

• Dalsland
« Svar #658 skrivet: 19 aug-11 kl 09:02 »
Påbörjat en virkad tunika i grönt bomullsgarn, vi får se hur det blir, kör utan beskrivning i vanlig ordning och resultaten brukar bli överraskande - antingen åt det ena eller andra hållet ;D
Lev livet grönare så blir jorden skönare

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #659 skrivet: 19 aug-11 kl 11:11 »
Förutom det jag gjorde sist jag skrev här, typ virka mormorsrutor till en pläd, virka en sjal, virka en matta och sticka strumpor så syr (!) jag just nu ett kuddfodral i lapptäcksteknik. Går kurs just nu och det är riktigt roligt men, ack vad mycket fel jag gör. Lägger nog lika mycket tid på att sprätta som att sy för tillfället.  ::)

Uppdatering!
Pläden av mormorsrutor klar!!!  :D
Sjalen klar!
Matta pågår.
Strumpor pågår, har kört fast på mönstret men, tar väl tag i det framöver.
Kuddar x 2 klara!

Nytt är att jag stickar på ett par andra strumpor, där jag begriper mönstret  ::) och så har jag köpt garn. Något av det blir nog till en virkad sjal i mormorsknutar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare
Tli, riktig

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser