Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107826 gånger)

anette i bugared

• -
SV: Pågående handarbeten
« Svar #560 skrivet: 19 okt-10 kl 14:08 »
Just nu extremt lite pengar över :(  så det skulle bli ett skambud. Och det vill jag inte för de är verkligen vackra !
Kom du med ditt skambud. Vem vet, kanske är jag på gott humör eller i våldsamt behov av pengar när månaden är slut ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Allin

• Gäst
« Svar #561 skrivet: 19 okt-10 kl 14:32 »
Kom du med ditt skambud. Vem vet, kanske är jag på gott humör eller i våldsamt behov av pengar när månaden är slut ;)

Nej,nej,nej,det kan jag inte ! Jag vet vad materialet kostar o sen är det tiden det tar att göra dem.
Säkert dyker det upp någon som inte har tid eller förmåga att göra själv o kan ge dig det dom är värda.
Dessutom så tycker jag att man ska värdera handarbete efter vad det faktiskt är värt !!!
Kommer ihåg min mormor som satt o virkade dukar o överkast o i princip bara tog betalt för garnkostnaden o jag var så arg på dem som köpte av henne för att de inte värderade hennes arbete bättre..
Men tack ändå :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #562 skrivet: 19 okt-10 kl 20:40 »
Förutom det jag gjorde sist jag skrev här, typ virka mormorsrutor till en pläd, virka en sjal, virka en matta och sticka strumpor så syr (!) jag just nu ett kuddfodral i lapptäcksteknik. Går kurs just nu och det är riktigt roligt men, ack vad mycket fel jag gör. Lägger nog lika mycket tid på att sprätta som att sy för tillfället.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #563 skrivet: 23 okt-10 kl 10:56 »
Är det förresten nån som hört av Gruff på sistone?
Ja alldeles häromdagen. Han är inte så aktiv just nu, pga omständigheter. Jag vet hur det är när man bara inte har LUST att skriva i varenda forum man är med i. He'll be back :)

Amouricas

• Västergötland
« Svar #564 skrivet: 23 okt-10 kl 12:53 »
Oj, oj, oj, Det finns alldeles för många ufon här. Men mest aktuellt är en kofta till nya barnbarnet och mössor till barnen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #565 skrivet: 28 okt-10 kl 02:02 »
Är det förresten nån som hört av Gruff på sistone?

Han sitter djupt inne i The Mountain of Doom och smeker ett garnnystan "My precious!"

Vilse

• Gäst
« Svar #566 skrivet: 28 okt-10 kl 04:10 »
Har jag talat om vad jag goer?
jag inom citationstecken,,jag har bara haallit i designen och infoerskafandet av materialet och sen laemnat bort.

Har samlat paa mej tygbitar,,bara nytt,,tyg med anknytning fraan mitt liv haer nere.
En massa paasklijlor daa jag har miljoners av dom paa uppfarten.
Haestar, faar, hoens, hundar,blommor, djungel, lokala faaglar,,

Ska bli mitt liv haer nere down under paa lapptaecke.

I mitten ville jag ha en lapp med mitt hus,,den som goer lapptaecket har faatt naagra foton,,
et paa huset,, ett paa hundarna,,och ett paa mej naer jag rider paa haesten,,
saa ska hon printa dom paa tyg.
saa det blir tre foton inspraengda i lapptaecket.

baksidan skule jag ha tom,,bara slaette enkelfaergat tyg,,
men hon som goer lapptaecket ska ge mej en oeverakningssdia av henes design!!

Observera att jag har ALDRIG traeffat maenniskan som goer lapptaecket,,
jag har pratat lantbruk med hene paa et forum sen 2000 och hon goer det haer foer att ge mej ett bra minne haer nerifraan!  :-* :-* :-*

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #567 skrivet: 28 okt-10 kl 05:14 »
Fjärde baby-filten snart klar. Undrar vad jag ska göra med dem???

Röda Korsets babypaket...

De vill gärna ha småplagg till katastrofhjälp. Nyfödda barn under katastrofer får ett babaypaket med det nödvändigaste.
RK har modeller till det de vill ha och trasiga badlakan, fläckiga t-shirts och restgarner förvandlas till blöjor,byxor, tröjor och filtar och kommer till god användning igen.

Att arbeta är kul - det har jag sett själv

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #568 skrivet: 28 okt-10 kl 15:08 »
Han sitter djupt inne i The Mountain of Doom och smeker ett garnnystan "My precious!"

;D ;D Skönt då behöver man inte oroa sig!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vilse

• Gäst
« Svar #569 skrivet: 28 okt-10 kl 19:59 »

Ooh,, I just got a vision!  ;D

Bergakungen eller han den där i stjärnornas krig vad han nu heter,, i en stor grotta och en massa animerade garn nystan som springer runt o piper o studsar,,han har plockat upp ett nystan som han har i knät och smeker det och matar det med små godbitar,,
,,jag är drogfri,,har alltid varit,,   ;D ;D

Varg-älva

• Finland
« Svar #570 skrivet: 05 nov-10 kl 16:52 »
Röda Korsets babypaket...

De vill gärna ha småplagg till katastrofhjälp. Nyfödda barn under katastrofer får ett babaypaket med det nödvändigaste.
RK har modeller till det de vill ha och trasiga badlakan, fläckiga t-shirts och restgarner förvandlas till blöjor,byxor, tröjor och filtar och kommer till god användning igen.

Låter bra! Tack!

Markim

• Gäst
« Svar #571 skrivet: 12 nov-10 kl 22:11 »
Få se nu..
Jag stickar raggarsockor till Annika hrä på forumet.
Sen stickar jag små fåglar emellan.
Sen håller jag på att sy ett lapptäcke av min pappas gamla jeans som jag ska sen dekorera min soffa med
Sen håller jag på med julkuddar in till mamma och pappas hus..
Tänkte trycka gamla tomtebokmärken och sätta på kuddarna där.
Sen syr jag nya överdrag till mormors rumpkuddar för dom ser så tråkiga ut..
Ungefär va jag sysslar med just nu..=)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #572 skrivet: 14 nov-10 kl 00:17 »
Stickar små påsar i ett stycke, från avigan, där båda sidorna stickas samtidigt och inga sömmar behövs!

Just nu blir det mobil- och Iphone-fodral, men så småningom tänkte jag göra en väska i garn spunnet av ull från egna får!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #573 skrivet: 18 nov-10 kl 12:36 »
Stickar små påsar i ett stycke, från avigan, där båda sidorna stickas samtidigt och inga sömmar behövs!

Just nu blir det mobil- och Iphone-fodral, men så småningom tänkte jag göra en väska i garn spunnet av ull från egna får!

Men vad käckt! Hur gör du?

Vill oxå göra en väska.  :)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #574 skrivet: 18 nov-10 kl 21:27 »
Ja, nu får vi se om jag kan förklara... :P

Jag lägger upp t.ex. 20 maskor, stickar första maskan i bakre maskbågen och lyfter nästa i främre (underifrån). Fortsätter så varvet ut. Sista maskan blir ju lyft och när man vänder arbetet så viker man garnänden runt ytterkanten och första maskan stickas återigen i bakre maskbågen.

Den lilla påsen blir avigstickad eftersom även om man bara gör räta maskor eftersom man hela tiden stickar motstående sida, från insidan...

Det låter kanske knepigt, med det är lätt när man väl kommit på det! Det går fort och blir fint! Dessutom en perfekt sysselsättning på bussen!

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #575 skrivet: 18 nov-10 kl 21:41 »
Ja, nu får vi se om jag kan förklara... :P

Jag lägger upp t.ex. 20 maskor, stickar första maskan i bakre maskbågen och lyfter nästa i främre (underifrån). Fortsätter så varvet ut. Sista maskan blir ju lyft och när man vänder arbetet så viker man garnänden runt ytterkanten och första maskan stickas återigen i bakre maskbågen.

Den lilla påsen blir avigstickad eftersom även om man bara gör räta maskor eftersom man hela tiden stickar motstående sida, från insidan...

Det låter kanske knepigt, med det är lätt när man väl kommit på det! Det går fort och blir fint! Dessutom en perfekt sysselsättning på bussen!

Hmm... tror jag förstår! Måste testas. När jag har gjort färdigt något av de femtielva andra påbörjade projekten.  ;)

bajo0200

• Ångermanland
« Svar #576 skrivet: 18 nov-10 kl 22:08 »
Mitt intressantaste pågående arbete är en linnerya som jag knyter och väver. Jag använder efsingar och annat lin som jag inte kan använda till annat. Det tar lång tid då jag hinner med väva ca 10 cm på en hel kväll. Ryan måste bli färdig innan årskiftet då jag slutar jobba här på min tillfälliga arbetsort och flyttar hem igen. Hittills har jag vävt en tredjedel. Min vilda rya finns att beskåda på min blogg för den som är intresserad. Googla på mellansystern så kommer ni dit.

Varg-älva

• Finland
« Svar #577 skrivet: 27 nov-10 kl 13:50 »
Har gamla effetkgarner med fransar och paljetter och allt möjligt. Nu blir de till kuddar!
Perfekta julklappar!

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #578 skrivet: 28 nov-10 kl 17:25 »
Jag stickar strumpor, och vantar, och mer strumpor... Just nu med magic-loop-metoden, på rundsticka istället för på strumpstickor. Det går bra mycket fortare, men känns litegrann som fusk.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #579 skrivet: 28 nov-10 kl 20:18 »
vaddå fusk?  Allt handarbete innebär även att hjärnan får vara med!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser