Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Favoritrecept till middagen??  (läst 2579 gånger)

Fejklycka

Favoritrecept till middagen??
« skrivet: 06 jul-09 kl 01:12 »
Har idétorka  ???

Håller på att bli vegetarian (men äter fisk fortfarande). Har ni något riktigt gott som ni vill rekommendera till en nybörjare på området? Lite svårt att komma in i det nya "tänket".

Så tacksam för er hjälp!!

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
SV: Favoritrecept till middagen??
« Svar #1 skrivet: 06 jul-09 kl 07:06 »
God varmrätt till 4 pers:

CHAMPINJONGRYTA

500 gr färska champinjoner (eller annan svamp)
3 vitlöksklyftor
½ tsk chiliflingor
1 normalstort blomkålshuvud
2 röda paprikor
1 msk finhackad persilja
1 grönsaksbuljongtärningar
2 pkt oatly havregrädde

Bryn champinjonhattshalvor i smör (om du inte äter mejerivaror, använd flyt milda), tillsätt pressad el krossad vitlök och chiliflingor. Blanchera blomkål och när de mjuknat LITE, tag upp och lägg ner tillsammans med champinjonerna och tillsätt den röda papikan i grova bitar och fint hackad bladpersilja. Häll på oatlyn och låt koka upp, tillsätt buljongtärningarna. Sjud 5 min.

God efterrätt för 4

KRYDDIG FRUKT

1 stort äpple
1 stort päron (fast)
2 persimoner
1 stor persika
1 stor banan
1 halv färsk ananas el 1 brk ananasbitar
1 dl hackade nötter av nån sort du tycker om
honung (sirap, om du är vegan el inte gillar honung) och kanel, samt salt (och en NYPA chiliflingor om du vill ha lite sting!)
milda eller smör

Börja med att rosta de hackade nötterna i torr panna, var försiktig så att du inte bränner vid. Tag upp och lägg ner en klick smör i pannan, börja med att bryna bitar av päron, äpple, ananas och persimoner(om persimonen är väldigt mogen, tillsätt den samtidigt som bananen i stället), när de mjuknat och fått lite färg, tillsätt persikan i skapliga bitar samt bananen i tjocka skivor. Stek en liten stund, se till att pannan inte blir för torr på fett (fettet intensifierar smaken på frukten). När allt fått lite färg, ringla över en dryg msk honung och pudra över kanel (snåla inte) och en gnutta salt, BLANDA NOGA. Strö över de hackade, rostade nötterna. Servera varmt med en kula tofuline glass. (vanlig glass går naturligtvis också bra)

Smaklig måltid!
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Fejklycka

« Svar #2 skrivet: 06 jul-09 kl 11:09 »
Tack snälla Cissiluria!  :)

Låter som en riktig höjdarmåltid.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #3 skrivet: 08 jul-09 kl 06:10 »
Jag hoppas att du skall tycka om det. Skriv vad du och din familj tyckte och säg om du vill ha fler recept.
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Fejklycka

« Svar #4 skrivet: 09 jul-09 kl 09:12 »
Champinjongrytan har vi avnjutit. Hade alla ingredienser hemma förutom chiliflingor och havregrädde men jag tog lite chilipulver och vanlig grädde i stället och det blev mycket gott.
Har skrivit upp ingredienserna till efterrätten på notan så det blir till att njuta av den också så småningom.
Tar tacksamt emot fler recept.
Ha en bra dag i regnet!! (iaf i Östergötland är det en riktig grå regndag idag)

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #5 skrivet: 10 jul-09 kl 11:57 »
Vi bor också i Östergötland... vet hur det är... "rätt som det regnar, så kommer det en skur"!!*s* Fast just för ögonblicket, skiner solen.

Klart att det blev gott med vanlig grädde också... fast chilipulver brukar vara lite tamt i smaken i jämförelse med flingor? Roligt att du gillade det iaf.

Här kommer ett recept med panerad, stekt tofu och rostade grönsaker.

Börja med att ställa ugnen på 175-200 grader.

Skär ner och lägg på långpannan:

1 röd paprika, i stora bitar
1 grön paprika, "
1 röd chilifrukt utan kärnor
2 gul lök i klyftor
2 fänkål i klyftor
1 palsternacka i slantar
1 morot i slantar
5 vitlöksklyftor finhackade
färska hackad
basilika, timjan och koriander ca 1 msk av varje

samt salt och peppar efter behag.
Blanda grönsakerna väl och ringla över 1 dl kallpressad rapsolja samt två tsk flytande honung.

Rosta i ugn på 200 gr tills fin färg och lagom tuggmotstånd.
Köp marinerad eller naturell tofu, finns i de flesta livsmedelsaffärer. I pkt räcker till tre normal portioner (tycker vi).

Panera tofun i ägg och skorpströ. Krydda skorpströet med salt, peppar och timjan. Stek i smör eller milda.

Cous-cous eller quinoa passar jättebra till.

Servera med "Cecilias Kalla klicken".

1 stor burk creme fraische
5 vitlöksklyftor, pressade
knappt en matsked grillkrydda
Blanda väl och låt er väl smaka...
(Ev överbliven sås håller sig länge i kylen och passar utmärkt till att dippa ex chips i).

Woodcat

« Svar #6 skrivet: 11 jul-09 kl 10:30 »
Här kommer ett recept på linsbiffar!

2 dl sköljda röda linser, koka i 10- 15 minuter i ekologisk grönsaksbuljong 3-4 lagerblad och lite soja.
1 stor gul lök 2-3 vitlöksklyftor en bra bit med röd chili(efter smak) bryn i smör
mixa röran till en ganska jämn smet tillsammans med
örtkrydda, spiskummin, salt, vitlökskrydda, peppar och
2 matskedar chilisås
2 ägg om du äter det
ströbröd så att smeten inte är så blöt
ev sojamjöl för att förbättra proteinet en aning.
Låt svälla en stund
Forma matsketsstora biffar och stek några minuter på varje sida tills de har fått färg.

Servera med potatis eller pasta och
gräddfil blandat med vitlök och örter

Hoppas att det smakar! :) 

Woodcat

« Svar #7 skrivet: 12 jul-09 kl 18:36 »
Idag hade jag idetorka! ???
Så jag tog lite av vad jag hade hemma!
Kokade ris och en tärnad potatis tillsammans
skivade ner en vitlöksklyfta och en liten skivad rödlök
ett halvt tärnat äpple
allt detta fick stå till det var mjukt
sedan stekte jag tunna skivor hallomiost som jag kastade i när det andra var klart
en näve persilja chili och salt
Klart! :)

Fejklycka

« Svar #8 skrivet: 12 jul-09 kl 22:16 »
Linsbiffarna hade vi idag till middag. Gott. Räcker visst till i morgon med.....vet inte om det blir lika gott att värma upp, men det får vi se då.
Tack för alla tips.......fortsätt om ni vill...jag är så tacksam!! :)

lotta_malm

« Svar #9 skrivet: 06 aug-09 kl 08:32 »
Skitenkelt och säkert gör de flesta det säkert men.... att steka grönsaks och linsbiffar har för mig varit en rätt tråkig och långsam historia förut. Det tog evigheter och de ville ofta inte riktigt hålla ihop. Så provade jag att forma dem på bakplåtspapper i en långpanna istället, pensla dem med lite olja och sedan låta dem steka för sig själva i ugnen på ca 200 grader tlls de fått lite färg. Tjilllevipp så blev biffarna klara utan att vi blev "ovänner". Kanske finns det någon därute som kan ha nytta av mitt tips  ;).
Happi

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #10 skrivet: 16 aug-09 kl 19:44 »
Igår åt vi "köttfärslimpa" gjord på torkad sojafärs, den finns  välsorterade mataffärer eller på internet (http://www.vegshop.se eller http://www.ekohandel.se/shop/). Till den hade vi ugnsbakade grönsaker.
Recept:
ca 4 dl torkad sojafärs
2 msk sojasås
3 msk senap
4 msk chilisås (eller chilipulver + lite vatten)
1 finhackad gul lök
0,5 dl ströbröd
salt, peppar + ev. andra kryddor.

Koka sojafärsen några minuter tills den är mjuk, häll av vattnet och kör lite med stavmixern om du har någon, annars går det nog bra ändå.
Blanda alla ingredienser och forma till en limpa i en liten långpanna eller plåt.

Hacka rotfrukter i strimlor, t.ex. 1 potatis, morot, palsternacka, liten vitkålsbit var. Blanda med några msk olja samt salt och örtkryddor och lägg på plåten rund färslimpan.

In med alltihop i ugnen ca 200 grader i 30 min (eller tills grönsakerna är mjuka).
Servera gärna med en grönsallad och en kall sås på creme fraiche och örter/vitlök.
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #11 skrivet: 17 aug-09 kl 11:33 »
Igår åt vi vitlöksspäckad lammstek med rosmarinkryddad yta. Tillsammans med rösti, sommargrönsaker, fetaost/pestofyllda tomater och en underbar sås, blev det en helt ok söndagsmiddag.

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #12 skrivet: 17 aug-09 kl 15:32 »
Igår åt vi vitlöksspäckad lammstek med rosmarinkryddad yta.

Nu blev jag nyfiken, finns det någon slags vegetarisk lammstek nu, precis som det finns vegetarisk korv och kyckling, eller missade du bara poängen md tråden..?
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #13 skrivet: 18 aug-09 kl 17:43 »
Nu blev jag nyfiken, finns det någon slags vegetarisk lammstek nu, precis som det finns vegetarisk korv och kyckling, eller missade du bara poängen md tråden..?

Om du tittar tillbaka, så ser du säkert att jag alls inte missat nån poäng, jag har lämnat, som jag tycker, helt underbara recept på vego-rätter... du kanske missade det? Min lilla lammstek... som jag INTE lämnade recept på, åtföljdes av pesto/fetaspäckade tomater... missade du dem? Tomaterna var en liten vänlig gest åt de vegetarianer, som kanske ville ha ett kvällssnackstips, hoppas inte de missade det? Att jag utgjöt mig om mitt goda lamm, får du faktiskt "svälja".... om inte, du... hoppa bara över!

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #14 skrivet: 18 aug-09 kl 20:01 »
:)
Ja jag tycks ha missat en hel del!
Och framförallt var det inte meningen att verka stygg utan bara lite rolig, men det gick visst inte hem. Jag ber så mycket om ursäkt!

För övrigt skulle det inte förvåna mig om det faktiskt finns vegetarisk "lammstek", så mycket som de hittar på nu för tiden!

Ha det gott!

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 4 användare
Rainbowflower, Undine, Galaxie, EnriqueKee

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser