Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungtips  (läst 35911 gånger)

ersam

• -
SV: Slungtips
« Svar #100 skrivet: 20 aug-09 kl 21:14 »
Vi har ju precis det dilemmat med den slungan vi köpte från LP:s. Bra många tusenlappar för att få plats med 2 3/4 LS bredvid varandra. Tror att det funkar om man gör ett litet urtag på varje ram - räcker med ett litet jack på 3 mm. Kanske går på din konstruktion också?

Detta gör att jag undrar vad man har för format ute i världen egentligen - vår är tysklandstillverkad...  ???

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 20 aug-09 kl 21:16 »
Jag tror det räcker med att bruka lite våld på trådarna, på en av sidorna får man ner två med max ett kolapapper emellan och man har ändå 1-2 cm marginal till kanterna.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 21 aug-09 kl 21:04 »
Snikslungan fungerar men huh vad instabil så fort det är lite olika tyngd i ramarna. Man kan alltså inte dra på för fullt och får vända två gånger om man skall få ut varenda droppe.
Det blev två lådor och 27 kg på mina flitigaste avläggare som jag startade upp i slutet på Juli hemma. Honungen kom på mina egna Agreb ramar som jag rollat själv en gång.
Det luktar och smakar Lind och jag låter de andra avläggarna få behålla det de lyckats skrapa ihop, är det inte i vägen får det ligga kvar.

27 kg på 20 ramar blir ca 1.4 kg per ram som kan ha ca 1.7 ibland lite till om den är övertjock. Bra jobbat ändå på denna korta tid men draget var riktigt bra på Linden.

Så nu slipper jag söla ner stora slungan med denna slatt! Nästa år hoppas vi på lika mycket i varje kupa ... 15 x 25 = 375 kg / 1.7 = 210 ramar, 21 lådor. 210 / 12 = 17 - 18 plock i nya slungan (1 dag).
Med den handjagade så blir jag nog aldrig klar. Kul att spåna med siffor  ;D även om det aldrig riktigt blir så, men nästan.
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 21:40 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #103 skrivet: 21 aug-09 kl 21:37 »
Det går inte att sätta fast benen i marken/golvet på ett fiffigt sätt så kan man hantera lite mer obalans?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 21 aug-09 kl 21:38 »
Det går säkert, men jag har inte hunnit.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 22 aug-09 kl 12:29 »
Honungen är seg, så seg att den i rumstemperatur nästan inte passerar ett rostfritt durkslag. Men om man höjer temperaturen bara +5 grader så går det bättre.
Jag gjorde prov vid ca +20, +25 +30 grader och sila honungen otempererad fungerar inte, det händer något runt 25 grader som gör att den rinner betydligt lättare.
Vaxavskiljare med bottenvärme är ett måste för bra funktion, och tillskottsvärme om man skall få en finsilad honung.
Nu står mina kilo på klarning!
« Senast ändrad: 22 aug-09 kl 12:31 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 23 aug-09 kl 12:01 »
Jag har också testat hur mycket honung det är kvar efter avtäckning genom att värma vaxet i ett vattenbad till vaxgröt och låta det svalna. Vaxet flyter upp.
När jag tog upp vaxklumpen fanns det nästan lika mycket honung som vax, det är alltså mycket honung kvar efter avtäckning trots att man avtäckt snålt.

Gerard

• Västergötland
« Svar #107 skrivet: 24 aug-09 kl 07:36 »

Hur snabbt ska en slunga snurra?

Antagligen har det med diametern att göra. Men är det någon som har data på sin slunga, så att jag har något att utgå ifrån?

Tack!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 24 aug-09 kl 07:49 »
Diametern är viktig för slunghastigheten (centrifugalkraften).
Men en slunga med full automatik rampar upp från låg till hög hastighet i flera steg.
De slungor jag sett på kan varva från 0 upp till ca 280 varv/minut.

På en motor har man olika polantal (e.g. lindningar).

Datat på en ELVE standardmotor 0.37 kW  (370W)

2-p = 2800 rpm  
4-p = 1400 rpm  
6-p =   900 rpm  
8-p =   700 rpm

Ju flera poler desto lägre varv,  med en  växel 1:10 så duger alltså en 2-p  2800 / 10 = 280 rpm.

Sedan måste du ha ev en frekvensstyrning för att reglera/kontrollera hastigheten.
« Senast ändrad: 24 aug-09 kl 08:01 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 24 aug-09 kl 08:10 »
Räknar man sedan på centrifugal hastighet så blir den större med ökad diameter.

Vid ca 1m (100 cm) så skulle 60% räcka för samma varvtal som vid 50 cm.

Alltså 170-180 varv/minut.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 25 aug-09 kl 20:42 »
Puh! 

NU kan ingen klaga på att jag inte lärt honungshanteringen alternativt (eller från grunden) ... ymp är på gång och verkar bli riktigt bra.

Nu när alla STORA prylar dröjer har jag använt mig av mindre saker. Byggde en enkel tappmaskin idag .. satte en kran på en plastburk etc.

Fick vara snäll att sila med strutsilar och tappa från en egentillverkad plastburk men tappkran, hälften tappades på liten burk som färsk naturell honung.

Bilder är på väg!

Lars i skogen

« Svar #111 skrivet: 25 aug-09 kl 22:49 »
Jag kollade dina bilder på bloggen. Såg att du har sexkantsburk 250g, men plastade i 20-p (jag får dem i 24p)
vart köper du dem, och pris??

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 25 aug-09 kl 23:39 »
Jag köpte bara en liten provmängd och betalade 4:40 + moms. På Sbio.se som ligger här i närheten, ibland så betyder priset +/- nån krona inget.
Jag passade på att rätta "mg" till "g" och lite annat som smugit sig in när man är trött.
« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 23:46 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 27 aug-09 kl 07:45 »
Det där med att försöka få ut all honung ur t ex täckvaxet går faktiskt att lösa med en silpåse, den fungerar!!
Man kan slunga kakras och vildbyggen och få ut det mesta av honungen utan att smälta om allt.
Nylonen i silpåsen är lätt att rengöra under kran!

Men priserna skiljer sig åt en del, till en slunga kan det gå åt några stycken och jag behövde 6 st.
Man undrar lixom hur marginalerna är i redskapsbranschen? Småprylar = STOR! Volym = mindre.

Sbio tar 73:- medan LP's tar 206:-, ibland skiljer det en del i pris. Fästanordning mm är precis lika.

Den kräver lite sting i slungan!!

Översta bilden Sbio. Nedersta Swienty.
« Senast ändrad: 28 aug-09 kl 06:15 av Sten-Åke Lindell »

wictor

« Svar #114 skrivet: 27 aug-09 kl 20:59 »
Ja silpåse är väldigt bra. Man får ut mycket honung ur avtäckningsvax.

Men det räcker med två påsar, som hängs mitt emot varandra i slungan. Så får man ju se till att de är ungefär lika tunga, ett enkelt problem.

Resultatet är torrt vax, som bara är att smälta och sila - klart! Fina ljus blir det...

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #115 skrivet: 27 aug-09 kl 21:53 »
Jag skopade upp det i fodrarna och lät bina städa av täckvaxet... men jag har inte så många samhällen heller  ;)

Silpåse verkar intressant!
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 28 aug-09 kl 21:03 »
Nu börjar kvällssysslorna klinga av ... puh! Schenker hörde av sig idag, slungprylarna kommer på måndag, ni får stå ut med bilder tills dess.

wictor

« Svar #117 skrivet: 29 aug-09 kl 14:20 »
Jag skopade upp det i fodrarna och lät bina städa av täckvaxet... men jag har inte så många samhällen heller  ;)

Så gjorde jag också tidigare. Ställde ut vaxet, jag ställde ut slungan, jag ställde ut silarna. Osv...
Och visst, allt blev väldigt rent.

Men betänk - det är inte bara dina bin som kommer och äter. Det är hela grannskapets bin som infinner sig, de verkar flyga betydligt längre än de normala 2 kilometrarna när det doftar äkta honung.

Och DÅ är det risk att man sprider sjukdomar.

Så ta det lite försiktigt med att låta bina äta ur vax och annat...

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #118 skrivet: 29 aug-09 kl 15:54 »
Så gjorde jag också tidigare. Ställde ut vaxet, jag ställde ut slungan, jag ställde ut silarna. Osv...
Och visst, allt blev väldigt rent.

Men betänk - det är inte bara dina bin som kommer och äter. Det är hela grannskapets bin som infinner sig, de verkar flyga betydligt längre än de normala 2 kilometrarna när det doftar äkta honung.

Och DÅ är det risk att man sprider sjukdomar.

Så ta det lite försiktigt med att låta bina äta ur vax och annat...
Om man gör sådär är risken stor för röveri.
Hans

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #119 skrivet: 29 aug-09 kl 23:23 »
Tack Wiktor
Ja jag ska tänka på det! har längre än flygområdet till närmsta bin... ganska utspritt här i jämtland!

Fick lära mig det av min mentor, att i fodraren går det bra! men att låta det står fritt eller lämna saker från slungningen lätt skapade röveri...
Tänker så här att det borde inte kunna bli mer röveri med täckvax än med foder!?  (nackafodrare)
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser