Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällare: arkeolog efterlyses  (läst 1416 gånger)

Häxan

• Västergötland
Jordkällare: arkeolog efterlyses
« skrivet: 12 jan-06 kl 21:44 »
Har 2 st uråldriga jordkällare? torkhus? intill boningshuset.

Vill gärna bevara gammalt, men undrar över om dessa är värda att bevaras?

Häx

hasteus

Re:Jordkällare: arkeolog efterlyses
« Svar #1 skrivet: 12 jan-06 kl 22:45 »

Om de är från förhistorisk tid, dvs vikingatid eller äldre så är dom automatiskt skyddade i lag, och du får inte peta på dessa fornminnen samt paragraf 2 området runt omkring oklar def som täcker allt från de närmaste fysiska metrarna upp till "horisonten" och skall skydda miljön som fornminnet "agerar" i.

Men om det är yngre är det en (byggnads-)antikvarie du söker som måste avgöra om det skall bevaras. Är byggnaderna i oförändrat skick och äldre än 1800 talet är dom skyddsvärda men det kan bero på hur "unika" dom är.  Ta kontakt med länsmuseets antikvarie.

Fota och dokumentera gärna och skänk dok till hembyggsföreningen iallfall :-)

//M, arkelog bla :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 05 feb-06 kl 23:10 »
Det är klart att du ska bevara jordkällarna! Världens bästa skafferi!
Jag har ytterst svårt att tro på torkhusteorin.....

Häxan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 feb-06 kl 21:57 »
Tack för åsikter och tips.
Jag har en fungerande "modern" jordkällare utöver dessa 2 antika.
Problemet med de 2 antika är att de ligger alldeles intill boningshuset (ca 2m ifrån). Vill röja kullarna och bygga uterum.

Innan dess skall jag höra med Länsmuseet el hembyggsföreningen.

Synd att det är svårt att skicka foto på Alt., men, är det någon som är nyfiken kan ni mejla mej så kan jag skicka foto.

Mvh Häx

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 21 feb-06 kl 00:38 »
Kanske man kan bygga uterum ovanpå en källare?
Då blir det ju lite bättre utsikt också.
Man ska va försiktig med att ta bort sånt som är lite speciellt, då blir det bara en vanlig platt standardtomt.
Förr var det vanligt att man hade en "källarstuga", alltså en liten stuga ovanpå jordkällaren.
Jag har själv en sån hemma, fast ganska nybyggd då den gamla var genomrutten.
Man skulle ju kunna göra en stuga med extra stora fönster åt något håll så får ni utsikt nästan som i ett uterum, men samtidigt blir stugan beboelig, vilket inte uterummet är.
Gjutna betongplintar är väl lämplig grund.

Det är ju lite knepigt med gamla bebyggelserester, man får t ex inte ta bort husgrunder och liknande i jordbruks- och skogsmark, likadant med gamla stenrösen och stenmurar.
Du gör nog klokt i att fråga någon på kommunen eller länsstyrelsen som vet vad som gäller.

Jag har förresten också flera mystiska jordkällare utom den under stugan, men dom ligger en bit ifrån husen.
Fattar inte vad dom behövt alla källarna till...
« Senast ändrad: 21 feb-06 kl 00:49 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

1574 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser