Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Generator - har storleken betydelse?  (läst 3416 gånger)

ollebolle

  • Inlägg: 673
Generator - har storleken betydelse?
« skrivet: 12 jan-06 kl 16:25 »
Jag har lekt lite med generatorer i tanken. En gång i praktiken.

Jag kopplade ihop en bilgenerator på en utombordare.

Kanske någon som experimenterar kan dra nytta av mina blygsamma lärdomar. Inte så kul som att prova själv så den som fungerar som jag kan sluta läsa här. Läser aldrig en instruktionsbok.

När jag kopplat in generatorn till svänghjulet via en kilrem och det elektriska till en 12V acc. försökte jag starta med snörstarten. Jag drog ganska länge och fick den inte att tända. Trögt gick det att dra också.  

Felsökning motor. OK. Lossade på remmen. Startade snällt.

La på en rem och testade utan att ansluta batteriet. Startade snällt.

Misstänkte att den laddade för kraftigt. Rotade i gömmorna fram ett stort trådlindat vridmotstånd på c:a 100 Ohm och 10-20 W. Kopplade in det i serie med magnetiseringslindningen (fältet) Vred ner motståndet i botten=ingen ström. Startade. Vred upp motståndet. Motorns varvtal gick genast ned. Mötte med gasen. Vred på mer ström osv till det mesta av effekten gick ner i batteriet=60 A.

Så fick jag till en generator som gav den effekt som motorn klarade av att ge vid olika ork. (gas)

Har man en svag vind eller ynklig rännil till sitt vindkraftverk/vattendito ställer man en låg ström. Ökar vinden eller vattnet kommer ymnigt ökar man på strömmen (spänningen) till magnetfältet och optimerar på något sätt för att få ut max effekt.

Generatorn snurrar lätt  om den inte gör något arbete. Även om den är en bamsing. Fördelen är att man kan köra hög effekt om det blir bättre fjutt än man tänkt sig på verket.

Att optimera effekten kanske kan göras med en mekanisk koppling till vridmotståndet från t.ex en fjäderbelastad paddel som känner vinden/strömhastigheten. Eller den som är hemma på elektronik och datorer kanske gör ett lite effektoptimeringsprogram.  

Fördel: Kostar inget eller nästan. Flexibelt. Underbart.


PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Generator - har storleken betydelse?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-06 kl 19:59 »
Hej!

Det är klart att storleken har betydelse, det säger i alla fall min fr... Nä, hur blev detta nu då??  :-X

Jag gillar din attityd till det hela;en blandning hi-tec och en gnutta stenålder som blandas väl med vanligt bondförnuft!  ;D

Du väcker en tanke jag haft länge, men har tyckt verkat komplicerad. Min tanke är att göra en borstlös 3~generator för en vindsnurra. I konstruktion blir det 2 generatorer och en roterande spänningsregulator. Man kör med en liknande lösning på många reservkraftverk. Hur det i detalj funkar har jag inte möjlighet att redogöra för nu (surfar med mobilen), men återkommer gärna i ämnet!

Med nog kraftig generator kan man nog använda elektronisk broms på den också. Har inte tänkt klart...

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Generator - har storleken betydelse?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-06 kl 22:15 »
3-fasgenerator får man av asynkronmotor inkopplad till elnätet har du kanske sett. Den är borstlös och genererar egen ström i rotorn av det översynkrona varvtal den har då den går som generator. Lite fortare än synkront. Om synkronvarvtalet (då den ansluten till 50 Hz-nätet varken utför arbete eller tillförs energi) är 1800 varv/min så kanske den som generator fås att snurra 1850 varv/minut. Det blir kraftig magnetisering av rotorn som har ingjutna aluminiumledare i järnlameller. Utan borstar får man alltså ström som ger ström till statorns spolar.

Om man inte kopplar in den på nätet kan man få motsvarande effekt genom att koppla in kondensatorer till varje storlindning.

Elmotor blir generator bara genom att sätta fart på den. Bromsar man den och den är ansluten till nätet så blir det vips en motor igen.    

Underbart och nästan gratis.

Finns överallt i ens omgivning. Som enfasmotor i tvättmaskiner, trefas i vedkapar, fläktar, pumpar.


Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Generator - har storleken betydelse?
« Svar #3 skrivet: 12 jan-06 kl 23:38 »
Visst är serieremotståndet för magnetiseringslindningen smart tänkt, men problemet med bilgeneratorer är ju att de kräver så höga varvtal, minst 8-900 rpm innan de börjar ladda. För vindkraftverk vill man helst att det ska hända grejer redan vid 100 rpm. Visst kan man ha en växel, men för hempulare blir det krångligare och kostnaden ökar.


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Generator - har storleken betydelse?
« Svar #4 skrivet: 13 jan-06 kl 08:39 »
Ta en kuggrem till en MC om det ska vara rejäla don eller en vekare om det är så. Kuggremmen ger nästan inga förluster. Även kilrem kan man använda. Ger kanske lite större förluster men nästan försumbara.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Generator - har storleken betydelse?
« Svar #5 skrivet: 13 jan-06 kl 11:03 »
Jag har kilremskivor både på vattenhjulet och motorn och det ökar vartalet från 20 rpm till 220 rpm. Motorn har jag redan rensat på lindningar och att linda om den blir bara lite pyssel någon kväll.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Generator - har storleken betydelse?
« Svar #6 skrivet: 13 jan-06 kl 12:21 »
Jo det blir väl en del varv för att få upp spänningen vid det låga varvtalet. Nu har du ju möjlighet att ta upp spänningen i en transformator också om det blir trångt i spåren med alla varv. Med t.ex en transformator på 12V/24V får du dubbla spänningen. Förlusterna är marginella men kan vara  beroende av frekvensen har jag för mig.  En vanlig järnkärnetransformator tar inte alltför höga frekvenser men är nog OK omkring 25-100 Hz. Prova.

Lite trevligt hobbypyssel. Medan mor stickar ordnar du med trådhärvorna till belysningsgeneratorn.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Generator - har storleken betydelse?
« Svar #7 skrivet: 13 jan-06 kl 22:53 »
Jag tror att det funkar bra med transformator, men jag får se om det behövs någon.

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Generator - har storleken betydelse?
« Svar #8 skrivet: 15 jan-06 kl 21:05 »
Hej på er alla!

Till ollebolle:
Att använda en asynkrongenerator går ju bra om man har ett stadigt nät att köra mot, men att sköta spänningsregleringen på ett kontrollerat sätt med lite kondingar och jox kräver nog mera än man tror.
En liten reflektion bara: Varför har alla reservkraftsaggregat synkronmaskiner? Varför har bara mindre (med marginell produktion) vattenkraftverk asynkronmaskiner?
Min slutsats blir den att det krävs synkronmaskiner för att magnetiseringen av rotorn skall kunna vara så pålitlig så att man kan få en bra kvalité på sin kraft.

Under min studietid labbade vi med kondingar och asynkronmaskiner, men det resulterade i tämligen ojämn spänning vid varierande belastning.
Visst, folk har enligt utsago flanerat runt på månen, men nog är det lättare att ta en sista-minuten till Teneriffa och promenera på strandpromenaden.....


Över till min idé: En borstlös 3~synkronmaskin för reservkraft brukar vara uppbyggd enligt nedanstående skiss.
Om man nu leker med tanken att man lyckas linda den för 30-40 V istället _och_ bygga en justerbar spänningsregulator så borde man komma runt massor av problem med dyra magneter, stigande spänning vid ökat varvtal o.s.v.
Maskinen blir ju längre (axielt) på grund av att det blir två generatorer (huvud- och magnetiseringsgenerator), men jag tror det kan vara ett marginellt problem.

Bara en tanke hos en som pimplat för mycket kaffe på sistone...

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Generator - har storleken betydelse?
« Svar #9 skrivet: 15 jan-06 kl 23:27 »
Det krävs reglering eller en buffert om man ska kunna använda energin till annat än uppvärmning. Att lagra i batterier är ju ett sätt att hålla någorlunda jämn spänning. Det blir ju annars väldigt stora variationer då vattnet eller vinden ger generatorerna från inget till allt i spänning och effekt.

Detta har det stora elnätet fördelen av men även där krävs stora reglerverk som sätter till extra kraftverk vid toppar och "äter upp" energi vid överproduktion. Man märker ju att nätspänningen varierar rätt duktigt ibland men där är det ju också lågspänningsnätet som ger spänningsfall när strömförbrukningen är stor.

Så det optimala är ju att koppla in på nätet men det är inte nödvändigt med ett litet experimentsystem. Där är nog blyaccarna att föredra.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser