Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spridning av värmen  (läst 2303 gånger)

Erik

  • Gäst
Spridning av värmen
« skrivet: 12 jan-06 kl 14:21 »
I morfars kåk finns ett rörsystem från en borttagen centraldamsugare kvar sytstemet har utgångar lite varstans i huset och en ugtång sitter bredvid öppna spisen(med insatts), min ide var att man sätter en typ datafläckt i hålet vid öppna spisen som blåser in den varma luften som finns runt spisen i rörsystemet, borde inte värmen sprida sig rätt bra ut i alla hål runt om i huset då?? några ideer/förslag runt min ide??

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Spridning av värmen
« Svar #1 skrivet: 12 jan-06 kl 15:49 »
Det blir stora förluster i ett smalare rör men det är inte fel att prova. Kostar som regel inget.

Har man dessutom hög temperatur på luften kan det bli en hel del värmespridning.


Erik

  • Gäst
Re:Spridning av värmen
« Svar #2 skrivet: 13 jan-06 kl 07:20 »
Kan man inte bygga typ en tratt från utaget mot kaminen?? uttaget sitter nästan rakt bakom kaminen så tratten skulle inte synas... om man gör det i tex plåt så borde den väll klara värmen? hjälper detta till att få mera värme in i röret eller är det bara onödigt jobb??

Ritade en liten ritning i paint.. ska nog inte bli konstnär...  :P

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Spridning av värmen
« Svar #3 skrivet: 13 jan-06 kl 08:22 »
Varför inte. Både konstnär och tratt kan vara värt att satsa på.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Spridning av värmen
« Svar #4 skrivet: 13 jan-06 kl 08:30 »
Om du vore ett rörkrökarrämne dessutom skulle du kunna testa en slinga av stålrör fylld med vatten inlagt i kaminen och dra värmeslangar till de andra rummen. Slangarna dras i centraldammsugsrören. Se Skräptantens variant. Då får du se till att ha ett expansionskärl - lämpligen ett öppet sådant längst upp. Räcker med ett par liters kärl. Termostat mot för höga temperaturer med en liten termostat som släpper ner spjället med en solenoid så temperaturen går ner.  Se den egna skräpkammaren, Elfa, Clas i Sjön el. likn.

Mikeyse

  • Gäst
Re:Spridning av värmen
« Svar #5 skrivet: 13 jan-06 kl 10:30 »
Jag skulle rekommender att du tar och virar en plåt slang, ex vis sådan som man använder till ventilation, flexi rör, runt rök-gas röret ( det röret som går in till skorstenen) se till så det ligger kloss an.
Gör gärna så att du delar röer och tar bort ca 15 procent av röret. då får du ett rör utan på skorstens röret utan att slippa värme förlusten som blir i mellan läget. Sedan så sätter du en fläkt i den ändan så att luften blåser förbi skorstens röret och tar med sig den varma luften.

Jag har gjort en liknande konstruktion i en scoutstuga. Och det funkar perfekt. Jag köpte i of flexibelt slang för avgasrör på biltema kostade inte många kronor. sedan hårdlödade jag fast slangen på skorstens röret. satte en 12 fläkt från datorn där och det hjälper gudomligkt glöm inte att du måste byta ur centraldamsugar uttagen till luft spjäll kostar ca 29 kr på www.jula.se. Jag kan dock skarpt rekommendera dig att blåsa ur rörena med tryckluft först. eller att suga ur rörena på något sätt annars kommer du ha varmt damm som åker omkring inne i huset.  ;D
« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 12:31 av Mikeyse »

Erik

  • Gäst
Re:Spridning av värmen
« Svar #6 skrivet: 13 jan-06 kl 13:05 »
Tack för alla bra tipps nu ska här byggas...  ;D ska försöka låna en kamera så kan jag lägga upp ngn bild på hur det blev...

Mikeyse

  • Gäst
Re:Spridning av värmen
« Svar #7 skrivet: 13 jan-06 kl 16:30 »
Lycka till!

Om jag får tag i kamera till helgen så skall jag nog kunan ta ett par bilder till dig hur det ser ut nu. Det ärnog viktigt att du sätter in termometer så att du mäter den ingånde luften så det inte blir för varmt i väggarna och då får väggbrand.  Själv så tog jag en digital stektermometer kostade 39 kr på claes i sjön . Där har du en lång spets så att du kan stoppa in den i väggen in genom röret och få en temperatur. den visar ju dessutom från 0<.

Kolla även om du verkligen behöver en fläkt har du bra cirkulation i huset så kommer det automatiskt dra ut den varma värmen. Lovar dig att du säkert sparar 1-2000 kr om året på detta. särskild nu under vintern. Vad har du för panna i huset? Om det är en med kompressor för värme växlare så kommer du spara bra med pengar. Har du direktverkande el så kommer du spara grymt mycket. Ett tipps är att läsa av elmätaren i år och skriva upp vade den står på per vecka för att sedan kunna följa det under nästa år.

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Spridning av värmen
« Svar #8 skrivet: 22 jan-06 kl 04:44 »
Det finns fläktar som man kan bygga själv som drivs av hemmabyggda sterlingmotorer och termogeneratorer.
Dessa drivs i sin tur av värmen från kaminen.
http://www.webcom.com/sknkwrks/stirling.htm
Finns en hel del på webben om hur man ska göra.

På det viset får du ventilationen gratis när du eldar.
« Senast ändrad: 22 jan-06 kl 08:58 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, Gröfre Slissing, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser