Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en traktor-tråd  (läst 9237 gånger)

dfee

Ännu en traktor-tråd
« skrivet: 01 jul-09 kl 12:06 »
Hej,

För att inte besudla någon annans tråd med mina frågor startar jag en egen.

Jag börjar mer och mer inse att jag nog behöver en traktor på gården. Trodde jag skulle klara mig eftersom jag varken har djur eller åker att ta hand om. Men det börjar mer och mer kännas som ett krav att ha något att lasta, lyfta, flyta saker med och enkelt åtgärda dom delar av gården som blir till äng innan man hinner blinka.

Den behöver inte vara någon jätte, vill helst ha helhydralisk lastare, om det går kopplingsoberoende kraftuttag, om det följer med så säger jag inte nej till diffspärr.
Tanken är att den ska funka till att röja snö, ha skopa till att lasta diverse massor, gafflar till att flytta saker på pall (bla pellets), och till sist hade jag planerat att skaffa någon form av betesputs till den för att åtgärda diverse vildvuxna grönytor.

Hur liten och hur billig traktor fixar jag detta med?
En sak jag slagits av när jag kollat traktorer på blocket är hur sällen dom är nära mig, är det praktiskt möjligt att köpa traktor långt hemifrån? D.v.s. går dom att få hem utan att det är ekonomiskt ohållbart?

dfee

SV: Ännu en traktor-tråd
« Svar #1 skrivet: 05 jul-09 kl 12:42 »
Vad innebär "Ombyggd med växelströmsgenerator"?

och hur mycket brukar lastaren vanligtvis klarar att lyfta på en mindre traktor?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 05 jul-09 kl 13:08 »
Vad innebär "Ombyggd med växelströmsgenerator"?

Det innebär att traktorn från början har haft likströmsgenerator (alltså den typ av generator som var vanlig på personbilar fram till slutet av 60-talet), men att någon istället har monterat en modernare bilgenerator.
Om ombyggnaden är välgjord på alla sätt, både mekaniskt och elektriskt, och man dessutom har lyckats få till lämplig utväxling mellan motorn och den nya generatorn, så är det bara bra att ombyggnaden är gjord. Men det finns också många fall där klåpare har försökt hänga dit en växelströmsgenerator på en gammal motor med mindre bra resultat...

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 06 jul-09 kl 08:48 »
Jag skulle säga en traktor på ungefär 60-70 hästkrafter.

Det går ju alltid att köpa en begagnad lastare löst och montera den på traktorn. Det gjorde vi.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 06 jul-09 kl 09:14 »
Hej!

Traktor med helhydralisk lastare i mindre storlek är relativt dyra. det kan vara lämpligt att köpa 50-60 Hk traktor med lastare så som jag uppfattar din situation....

MEN du bör fundera på om du inte istället ska köpa en ny "kinatraktor" tex JINMA eller FOTON och då nöja dej med en 40Hk eller t.o.m mindre dock brukar inte dessa små traktorer ha hytt utan bara störtbåge men många äldre små traktorer har också bara båge...

Fördelar: 4hjulsdrift, ny traktor
Nackdelar: Troligen dyrare,

MVH bo i dala

Aqualize

« Svar #5 skrivet: 06 jul-09 kl 20:26 »
Vad ni tar i tycker jag. Bara traktorn har funktionerna som dfee (trådskaparen) efterfrågade så räcker det med 40 hk.

Som exempel kan man ta den här traktorn och resonera kring:
http://www.blocket.se/uppsala/Traktor__Ford_3000__1976_med_Ilsbo_lastare_22301795.htm?ca=8&w=3
Om den är bra i motorn (renoveringslistan nämner inget om det) vore det ett passande köp. Ska man gå in närmare på ford 3000 verkar det som att diffspärr är extrautrustning så det får man kolla och att oberoende kraftuttag bara finns på 10F+2R växellådan (select-o-speed). Bland andra växellådsalternativ fanns 4F+1R vilket inte låter så trevligt, också något att kolla på.

Lite specifikationer
http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/2/5/259-ford-3000.html

Ska man ha en betesputs (till ängen) så kan man som vägledning se att kellfris minsta rekommenderas en traktor på 30-50 hk vilket ford 3000 är inom.

4wd är väl mest intressant vid jordbearbetning (plöjning, harvning). Och så har kinestraktorerna väldigt små framhjul fast de är drivande. Så i slutändan tror jag det inte är till någon nytta alls för dfee.

edit: Bara lite påpekande. Jag rekommenderar inte Kellfris saker (billiga men verkar finnas mycket skräp). Tog bara effektkravet som exempel.
« Senast ändrad: 06 jul-09 kl 20:42 av Aqualize »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 06 jul-09 kl 20:37 »
4-hjulsdrift är ett ganska nytt fenomen i Sverige.
Såna traktorer är bra mycket dyrare än 2-hjulsdrivna, men nyttan av 4-hjulsdriften är diskutabel för en månskensbonde.
Det är ofta så pass liten del av totalvikten som hamnar på framhjulen på en traktor av normalmodell, så framhjuldriften gör ganska liten nytta.
Mest användbart är det om man kör mycket med traktorn i skogen.
I åkern kan det kvitta.

Fordson

« Svar #7 skrivet: 06 jul-09 kl 21:36 »
Se till att köpa en traktor som redan har en lastare.
Lastare kan vara ganska lätt att få tag på men fästen till just din modell kan vara ett elände att hitta.

Sen vill jag inflika att min Kellfri slåttermaskin fungerar mycket bra och jag har inte haft några problem i dom 4 år jag har haft den.
Enligt min mening har Kellfri oförkänt dåligt rykte. Min fru jobbar hos en "av dom stora" jordbruksmaskinstillverkarna och det är inte
dåligt va reklamationer och återtag som sker även i dom "fina" märkena.

Aqualize

« Svar #8 skrivet: 07 jul-09 kl 00:08 »
Jag har inte köpt något från Kellfri alls, inte för att jag valt bort dem utan inte behövt köpa något nytt.

Men något lär det väl ligga i det när det spys galla över deras rundbalsgripar och huggarvagnar på riktigt bondeforum (bondeliv.se). Men som någon där skrev att Kellfri funkade för lugnt hobbybruk men inte för professionell användning.

Hur som haver så kostar ny Fotontraktor (kinamärket Kellfri säljer) 86 900 kr 40HK traktor + 28 000 kr för lastare så något nyköp därifrån är det väl inte tal om.

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 07 jul-09 kl 11:21 »
hej!

Huruvida 4-hjulsdrift är nytt eller ej beror nog på vad som menas med nytt--- ??? 4x4 på traktorer har funnits hos många tillverkare sen 70 talet, och varit relativt vanligt hos bönder sen 80 talet. företeelsen är mycket äldre än så

Jag förstår inte vad föregående menar med att 4X4 driften inte gör någon skillnad?? Jag är också månskensbonde och tycker det gör STOR skillnad.
Kellfris rykte är en kombination av deras faktiska kvallité och det faktum att folk , när saker går sönder, glömmer att man oftast får vad man betalar för.
Jag har både Kellfrigrejjer och "märkesprylar" och vanligtvis är priset en spegling av vad du får!

mvh/ bo_i_dala

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 07 jul-09 kl 11:33 »
Ok, jag vet väl att det funnits 4-hjulsdrift länge, menade i allmänt bruk.
Hursomhelst så funkade det utmärkt med bakhjulsdrift för nästan alla innan 80-talet, så att har man inte besvärlig terräng/ofta drar tungt på gränsen till traktorns förmåga/har stor areal, så anser jag att det räcker bra till även idag.
Stora breda däck framtill är bra om det ska vara lastare på bakhjulsdriven traktor.
Servostyrning förstås, och gärna förstärkt framaxel om det är en stark frontlastare.
« Senast ändrad: 07 jul-09 kl 12:12 av Foppas fot »

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 07 jul-09 kl 11:54 »
Vad gäller lastare på gamla traktorer så tenderar de att lyfta mer än bakänden väger :o
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

dfee

« Svar #12 skrivet: 07 jul-09 kl 14:22 »
Rent spontant utgår jag ifrån att jag inte har behov av något speciellt stort, dyrt eller nytt. Kommer inte handla om tungt arbete varken i tid eller kraft, enligt mitt begränsade traktorkunnande.

Jag börjar dock inse att det kan ta lite tid att hitta något i närheten. Så frågan återstår, är det praktiskt och ekonomiskt hållbart att transportera en gammal traktor? (jag antar att det inte är helt njutbart att sitta och nöta 5-10 mil eller mer på traktorn utan då helst bör frakta den)

Rödskägg

• Småland
« Svar #13 skrivet: 07 jul-09 kl 15:19 »
Du har ju helt missat pudelns kärna.
ALL tid på en gammal traktor är njutbar :D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 07 jul-09 kl 16:49 »
Med en bra vägkarta får du en anledning att utforska Sverige bortom allfartsvägarna.

dfee

Aqualize

« Svar #16 skrivet: 07 jul-09 kl 21:22 »
"Månskensbonde" beskriver väl bara att det är en bisyssla. Vissa som plöjer och harvar har nytta av fyrhjulsdrift och andra som håller sig "på det torra" (slår hö, vänder och pressar) klarar sig utan, vilket dfee knappt ens tänkte göra (trimma ängen bara).

När man tänker mer på det vad du dfee efterfrågade. Om du inte kör någonstans där det är risk för slirning (skog, plöjning och harvning) så kan du skippa diffspärr. Oberoende kraftuttag är ju också trevligt men du kanske inte behöver det om du bara ska köra en betesputs? Bara köra högt varv och ev. låg växel. Inte så du behöver koppla ur kraftuttaget ofta. Och ska du inte lyfta pallarna högt så kan du ha pallgafflar i 3-punktslyften och spara in på helhydraulisk lastare. Om du omvärderar det här och tänker på nyttan och priset kan du ju sätta ribban mycket lägre på traktorn och på så sätt öka chansen att hitta något i omgivningen som passar. Då finns det fler 50-talsmaskiner av intresse.

Du förlorar inte heller på om du köper fel första gången (fel som i att maskinen inte passar behovet). Är maskinen bara i samma skick som när du köpte den så får du ju ut samma summa pengar om du säljer den igen (till skillnad från prisfall på nästan nya bilar t.ex.).

Och nej, fyrhjulsdrift är inget nytt där är helt sant. Bara svenska bönder som varit konservativa. Redan på 50-talet gjorde SAME traktorer som var små och hade fyrhjulsdrift (länk). Den sena adaptionen i Sverige tror jag vi kan "tacka" Volvo BM för (då de sålde flest traktorer). Visst, de hade en prototyp redan på sena 50-talet (350 boxer, mellanmodellen) men som aldrig kom i produktion. Det dröjde till 1979 (!) innan de sålde någon traktor med fyrhjulsdrift (2204) i större kvantitet (några T700 med hydrostatisk fyrhjulsdrift finns) som inte var absoluta toppmodellen i modellprogrammet.

Det är exakt det jag vill säga med Kellfri. Tänk efter och förstå att man får vad man betalar för om man ser på sortimentet som helhet. Priserna är låga av en anledning. Finns väl "guldklimpar" i deras sortiment såklart men svårt att veta vilka det är. Förresten, Fotontraktorns lastare verkar vara tvivelaktig. Bara 300 kg lyftkraft på 40 hk modellen.

dfee

« Svar #17 skrivet: 08 jul-09 kl 14:43 »
Jo jag skulle nog fixa det mest utan lastaren, men jag vet redan nu ett par tillfällen där jag skulle behöva lyfta högt, så jag kommer göra mitt bästa för att hitta en traktor med lastare.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 08 jul-09 kl 17:50 »
vad tros om denna?
http://www.blocket.se/gavleborg/Traktor_och_Hovandare_22442514.htm?ca=5&w=1&last=1

Generellt så är Ferguson 65 och 165 mycket bra traktorer.
Sen ser den inte ut att vara omlackad, ej heller rostig, vilket tyder på rätt god omvårdnad.
Traktorn är ju ändå nästan 50 år.
Helhydraulisk lastare är inte heller fel, Ilsbo tror jag det är.
Troligen originalmonterad.
Det är ungefär vad jag kan uttyda av bilden,

dfee

« Svar #19 skrivet: 19 aug-09 kl 15:49 »
Ja jag letar fortfarande, dock med minskad driv senaste tiden. Men nu måste jag igång igen. Är det hållbart att köra hem en gammal traktor från en ort 20mil bort?
Hur är det med årstider, är det sommaren som är sämst för köparen? (d.v.s. alla letar traktor till sommaren)

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser