Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur oseriös får man vara som säljare?  (läst 1810 gånger)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
Hur oseriös får man vara som säljare?
« skrivet: 30 jun-09 kl 00:12 »
Idag var jag med en 15 årig tjej som skulle provrida en häst.
Känndes allt bra skulle hon få köpa den. Förväntningarna var ju naturligtvis stora eftersom den största önskan är en egen häst.

Vi körde 20 mil enkel väg för att titta i denna värmen 30 grader.
När vi kom fram och det var dags för att se hästen röra sig visar det sig att hästen är vrål halt :'( :'( .

Om man är en seriös säljare borde man ju kollat upp att allt va okej i tid och avbokat besöket.
Hästen var inte lite halt utan JÄTTE halt och hadde dessutom en jättestor spricka i hoven.  :'( den ville inte överhuvud taget gå så ont hadde den.

Fy vad denna dag blev till en stor besvikelse när den kunde varit skön vid stranden istället :'( :'(
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Hur oseriös får man vara som säljare?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-09 kl 08:42 »
Det är förjävligt, men inte ovanligt att de är så här när man ska köpa ngt...  :-\ Hoppas det går bättre för er nästa gång...

Har varit och tittat på åtskilliga hästar både till mig själv och vänner som inte alls varit som i beskrivningen: "välskötta hästar" fulla i mask, täckta av fästingar och långa tofflor till hovar, "tävlingsklara hästar" som varit halta eller helt slutkörda efter 15 lugna min i paddocken, "trevliga och bra körhästar" som varit jätterädda för både sele och vagn osv osv.

Samma sak med annat, vi har åkt 30 mil för att köpa en bil som gick bra och allt var problemfritt, när vi kom fram startade den inte alls, inte ens med starthjälp... Senast i helgen var min far och make iväg över 30 mil för att titta på en lastbil som lät bra i telefonen. De kommer dit och då vågar inte ens säljaren komma själv utan skickar dit en bekant. Lastbilens hytt var helt upprutten och inte en lampa fungerande. (jo föresten, den i handskfacket.. ::)) Så jäkla dåligt! Man blir lika förbannad varje gång...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 30 jun-09 kl 13:51 »
Jag undrar om inte de personerna har något samvete alls. Fattar inte hur man får vara funtad.
Men det klart de hoppas väl på någon dum idiot som de kan lura skjortan av.

Imorgon skall vi åka till ett annat ställe och titta men tjejens pappa är inte hemma så vi kan inte bestämma om köp.

Men titta kan man ju alltid göra  och är det då intressant kan vi åka en gång till. Bara 5 mil bort.

Fy vad synd om din make och pappa. Åka så långt i denna värmen och bara dåligheter när man kommer fram.
Ha det gott i solen och njut med lilltjejen.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 30 jun-09 kl 22:20 »
Hur oseriösa och falska och jäkliga säljarna än är så tycker jag mest synd om de stackars djur som måste leva hos dessa människor!  :-\
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 30 jun-09 kl 22:27 »
Hur oseriösa och falska och jäkliga säljarna än är så tycker jag mest synd om de stackars djur som måste leva hos dessa människor!  :-\

Jag kan hålla med dig om det. Men tyvärr kan man ju inte betala för en halt häst för att göra livet lättare för hästen.
Det kommer säkerligen dyra veterinär kostnader som ett brev på posten. Det kunde ju varit roligare att lägga 700- 800 kr på våra andra djur istället för att lägga en heldag och bli fattig för ingenting.

Håll nu tummarna för oss som skall kolla på en annan häst imorgon!!
Den säljaren har lovat att det största felet med den hästen var kanske några bromsar som bitit den..... ;D ;D

Det kommer man ju aldrig ifrån.
 ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #5 skrivet: 30 jun-09 kl 22:34 »
Jag förvånar mig överlag när det gäller hästförsäljare. Jag åkte ner till Skåne ( en lååååång resa) för att titta på ett gäng hästar och där hade de flesta inte ens bemöda sig om att se till att det fanns en vettig plats att visa hästen?! Det var en tävlingshäst jag var ute efter och då är det mkt svårt att se vad den går för om man ska rida på en vattensjuk äng el. dyl.

Sedan har jag hört om spekulanter som inte dykt upp och då förstår man ju att säljaren blir less som kanske tvätta upp hästen, tagit ledigt från jobb för att kunna visa den, kört in till ridhus/paddock.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 jun-09 kl 22:37 »
Jo, det bästa var spekulanten som ringde från bilen o sa att "nu är jag på väg jag är där inom en timme" och dök aldrig upp eller hörde av sig. Jag hade inget nummer till henne. Då hade hon ringt flera gånger och hade en bra bit att åka också... :(

En hovspricka kan ju teoretiskt ha dykt upp väldigt fort..och hästen blir djävulskt halt av det.... men ändå... Säljaren kunde ju ha ringt...

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 01 jul-09 kl 12:18 »
Den här hoven var spräckt ända upp och bred. Tror inte att den uppkommit över natten.

Idag har vi träffat en kanon säljare. Hoppas och tror verkligen på denna hästen.
Men det är ju ändå vår stalltjej och hennes pappa som skall ta det beslutet.

bo_i_dala

« Svar #8 skrivet: 15 jul-09 kl 22:00 »
Hej1
Jag tycker synd om er!!! Detta är inte helt ovanligt tydligen, har gjort samma "resa" som ni, kan bara beklaga!!

Ser djuren fördjävliga ut kan man alltid tipsa djurskyddet!!!!!!!
mvh bo i dala

fjäderfän

« Svar #9 skrivet: 31 okt-09 kl 14:45 »
hej
finns tydligen många idioter åkte 30 mil enkel för att hemta en snäll och rar d ponny till kompisens dotter. men ingen hade talat om att den både sparkades och bitts plus att när jag prov red va den halt på 2 ben hm. kan ju va ärliga åtminstone.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 31 okt-09 kl 15:48 »
Skulle för några år sedan (med mindre erfarenhet i bagagen) åka och titta på islandshäst nere i skåneland. Ägaren hade lovat att ha vetrinär på plats för besiktning. Vi hade transport med. Hon hade väl ett 20-tal hästar, så nåt skulle väl passa. Väl framme fanns ingen vetrinär men vi hittade ändå en oinriden 4-åring och en 2-årig liten korsning. Ingen av dem var hanterade så mycket så det gick inte att tex. longera påstod ägaren och jag hade inte tillräckligt mycket pondus för att stå på mig i att försöka.

Vi skrev iallafall kontrakt för att ta dem på prov och åkte hem glada i hågen. Väl hemma märkte jag att det inte var några som helst problem att löslongera, longera, leda, sitta på märren :o Tog hit vet för besiktning och hon var givetvis halt på ett framben. Gjorde om besiktningen 2 veckor senare och det var samma sak då.

Körde mycket ledsna tillbaka till skåne med kusarna och när vi lämnat dem skulle vi få tillbaka handpenningen. Hon hade inga kontanter hemma och skulle sätta in på vårt konto......Ni kan ju gissa vart det slutade ::) :-X

Vi ringde fogden för att kolla upp henne. Det visade sig att hon kursat företaget och inte fick handla med några djur överhuvudtaget. Vi hörde aldrig mer av henne och hon svarade aldrig mer i telefon eller på mail. Oseriös var väl hennes förnamn och blåögd mitt efternamn.

Lycka till med era affärer. Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser