Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cesar Millan  (läst 35883 gånger)

pålle

• Gäst
SV: Cesar Millan
« Svar #140 skrivet: 23 dec-09 kl 18:29 »
Och att Anders Hallgren själv är en tidigare förespråkare och flitig användare av tex stackel är inget folk öht vill kännas vid...
   Men härre jeses milan trärnar ju bara problrm hudar oc h jämför itendra hudar medet för då är ni ute och cyklar  mvh

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #141 skrivet: 25 dec-09 kl 12:34 »
Synd att jag inte hinner läsa hela tråden, men jag håller med Dig, Charlotte!  Ledarskap och respekt är något man förtjänar, det har inget med rädsla att göra.  I den hundflock jag hade förmånen att iaktta hos en god vän var det en hund som stod SKYHÖGT över de andra i rang.  Och han var det mest generösa som jag skådat på mången god dag.  Mysa i soffan, javisst!  Han gick med på mycket, och bråkade i stort sett aldrig med sina underlydande.  Ty den gången har hade något att säga, så behövde han bara höja på öronen 1 - 2 millimeter, så lydde alla!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Meritaton

« Svar #142 skrivet: 25 dec-09 kl 13:34 »
I senaste djuraffärs tidningen gjorde de reklam om motionsband för hundar. :D så de finns i norden redan och inte enbart i usa. Lata människor finns överallt.

Ni som inte tror på ledarskap och rang borde ha sett filmen "vargmannen" han lever med vargar och äter med vargar och där i den filmen så åt ledarvargen av bytet först och de bästa delarna som lever njure och hjärta, de andra hade inget som helst att säga till om.

Alla i flocken hade olika uppgifter, en var fredsmäklare en annan var den som höll utkik, men ledarvargen va den som bestämde. Dock va de dagliga tvister om ledarskapet, om ledarvargen skulle visat sig svag hade den nästa i rangen tagit över rollen som ledare.

De va otroligt intressant film som jag tycker alla hundägare bör se. Olika kroppspråk och beteenden som hundar och vargar kan ha förklarades där.

Mannen hade levt med dessa vargar sen de va valpar i några år alltså. Han bodde med dem.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #143 skrivet: 25 dec-09 kl 20:22 »
Jag har också sett den vargfilmen, det var iof ett tag sedan, men jag kommer inte ihåg att jag tolkade det jag såg som du. Enda gången som det finns en klar ledare, som kan kräva respekt är när det är brist på mat. Då får ledarparet först, men ledarparet är oftast föräldrarna till de andra flockdeltagarna, så det är naturligt att ungarna visar en viss respekt för sina föräldrar.

I just denna film var alla vargarna jämngamla, vilket skapar en konstgjord flock, så man kan inte dra alltför stora växlar på hur de agerar. Däremot kan man konstatera att varken i denna flock eller andra som studerats har "ledaren" förhindrat att de andra tagit initiativ till olika aktiviteter. Tvärtom kan man enligt många forskare hävda att olika vargar är flockledare i olika situationer, och att de andra iakttar den varg som är bäst på att spåra, omringa, välja ut svaga individer, sätta in första attacken, hitta friskt vatten, hitta vegetabilisk föda osv. och rättar sig efter den, av respekt för denna vargs kunskaper, inte för att de blir hotade/nedtryckta om de inte gör så.

Jag vill i relationen till mina hundar vara en auktoritet, men jag vill absolut inte vara auktoritär, vilket jag anser att CM är.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #144 skrivet: 25 dec-09 kl 23:33 »
Handen på hjärtat, gott folk:  Vem visar vi respekt själva?  Den som försöker (lyckas) skrämmas, eller den som kan sina saker, och har förmåga och vilja att dela med sig av kunskaper?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dräng

• -
« Svar #145 skrivet: 26 dec-09 kl 13:36 »
Jag hade väntat mig en anstormning av folk som har dåligt samvete över att dom inte vetat bättre och valt taskiga metoder i sin träning med hunden och därför automatiskt intar en defensiv ställning och avfärdar allt man säger som "flum". Det samt folk som bara gillar att vara auktoritära och förtrycka över lag, oftast både folk och fä. Skönt att se att alla inte avgudar CM som det brukar vara.

Förövrigt lät det ju väldigt naturligt (och därför bra forskningsunderlag) med en vargflock där alla individer är i samma ålder och där det även ingår en människa(!) som spelar varg...
 Jag skriver under på allt Ieenilorac sa.

Mysla: Att Anders Hallgren använt stackel i sin tidiga karriär har jag inte en aning om. I vilket fall spelar det ingen roll för mig. Min förra hund uppfostrade vi traditionellt. Visste inte bättre då helt enkelt. Och så var jag bara ett barn iofs. Poängen är att ifall Anders Hallgren redovisar VARFÖR det är dåligt med stackel och jag köper det så spelar det ingen roll att han använt sig utav stackel innan han förstod att det var fel. Tvärtom så kan det ju vara positivt för utredningen. Han har ju haft två synsätt på saken.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #146 skrivet: 26 dec-09 kl 15:06 »
Mysla: Att Anders Hallgren använt stackel i sin tidiga karriär har jag inte en aning om. I vilket fall spelar det ingen roll för mig. Min förra hund uppfostrade vi traditionellt. Visste inte bättre då helt enkelt. Och så var jag bara ett barn iofs. Poängen är att ifall Anders Hallgren redovisar VARFÖR det är dåligt med stackel och jag köper det så spelar det ingen roll att han använt sig utav stackel innan han förstod att det var fel. Tvärtom så kan det ju vara positivt för utredningen. Han har ju haft två synsätt på saken.

Min poäng var att alla skriker om att Anders Hallgren och övriga klicker/IMMI/mjukistränare är så bra och aldrig är orättvisa mot sina hundar osv osv. Det blir lite ihåligt när man vet historian bakom flertalet av de äldre aktörerna inom branschen.

Personligen tycker jag att det är helt förkastligt att köpa en människas teorier rakt av och bara snöa in på just den personens tänk. Jag anpassar min träning efter hundens(och mina) behov och plockar de bitar jag trivs med från alla olika filosofier. Jag har hunnit ha både hundar som kräver extremt mjuk hand och hundar som fungerat bäst med lite gammal filosofi i träningen. Det enda som verkligen är skrivet i sten är att alla hundar är olika precis som alla människor är olika och det som passar en individ kanske inte alls passar en annan. Det verkar folk glömma bort och försöker med våld indoktrinera sina medmänniskor till att det bara finns en enda rätt filosofi...

Margit

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 26 dec-09 kl 16:53 »
Jag blir förbannad varje gång jag ser eller hör något om Ceasar Millan. Så jävla ovetenskaplig och elak kille. Det är en skam att det sänds på tv. Taskiga inlärningsmetoder som underhållning och tips. Visst, det är för en amerikansk marknad och där får man använda sig utav stackel, elhalsband osv. En del avsnitt som sänds i USA sänds inte ens här eftersom metoderna är direkt olagliga. Men det borde inte ens sändas där. Låta hundar bli stimulerade på löpband, konstiga och framförallt auktoritära tankar om "ledarskap" och "rangordning", flooding som "rehabilitering", "uttröttande" av hundar genom att hetsa dom till den gräns då de bara stänger av och låter sig hanteras.

Hans metoder fungerar säkert, de verkar ju göra det på tv och enligt alla som använder dom, men hur bra är dom? Man brukar ju bli beskylld för att applicera mänsklig psykologi på hundar då man förordar positiv förstärkning före straff osv, men det är precis tvärt om. Hundar fungerar inte som soldater, Cesar.

Här är ett klipp med Cesar Millan. Känsliga tittare varnas eftersom det är en C M-metod som används.

http://www.youtube.com/watch?v=hpcNOwbRyOE

Om man inte känner till andra metoder ska man inte ha dåligt samvete för att man använt sig utav straff och liknande, men när man känner till att alternativ finns och är bättre finns det ingen ursäkt för att fortsätta uppfostra sin hund en en (straffande) auktoritär hand. Läs Alfasyndromet av Anders Hallgren. Finns här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153427319

Elak??

Jag har sett alla program som klippen från youtube var med i, och inte var han elak? Den vita hunden vägrade att bli trimmad och högg efter händerna - den lilla gula spetsen var mycket aggressiv och dominant, varför skulle det vara elakt att kuva den hunden så den fick fortsätta leva då alternativet var avlivning?

Jag säger som Pålle, Ceasar Millan rehabiliterar traumatiserade och "skadade" hundar som inte har ett naturligt hundbeteende, det får man ta med i beräkningen när man dömer CM. Hans metoder är inte alltid lämpade till vanlig uppfostran och det varnas alltid för att använda sig av hans metoder i slutet av varje program.

Min första hund var en flat, en tuff och väldigt självsäker hund som min uppfödare var tvungen att ta ner på jorden för att hon över huvud taget skulle fungera som apportör och min medarbetare. Uppfödaren hade lång erfarenhet och visste vad han gjorde, inget jag själv hade tänkt att ge mig på men jag var väldigt tacksam för att han hjälpte mig.

OBS! Jag har inte läst hela tråden, men jag gillar Ceasar Millan  :)

Vargerik

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 26 dec-09 kl 18:00 »
Min poäng var att alla skriker om att Anders Hallgren och övriga klicker/IMMI/mjukistränare är så bra och aldrig är orättvisa mot sina hundar osv osv. Det blir lite ihåligt när man vet historian bakom flertalet av de äldre aktörerna inom branschen.

Personligen tycker jag att det är helt förkastligt att köpa en människas teorier rakt av och bara snöa in på just den personens tänk. Jag anpassar min träning efter hundens(och mina) behov och plockar de bitar jag trivs med från alla olika filosofier. Jag har hunnit ha både hundar som kräver extremt mjuk hand och hundar som fungerat bäst med lite gammal filosofi i träningen. Det enda som verkligen är skrivet i sten är att alla hundar är olika precis som alla människor är olika och det som passar en individ kanske inte alls passar en annan. Det verkar folk glömma bort och försöker med våld indoktrinera sina medmänniskor till att det bara finns en enda rätt filosofi...

Amen that. Det blir ofta en sektstämning runt de stora kanonerna i djurträningsvärlden, jag var själv på ett väckelsemöte med Barbro Börjesson, inte ett ont ord om henne utan den totala frånvaron av kritik hos publiken... Kändes lite... Fel.

Dräng

• -
« Svar #149 skrivet: 26 dec-09 kl 18:12 »
Jag tar gärna emot tips på andra författare som skriver om hundar. Jag läser såklart långt fler än bara Anders Hallgren men de har alla den gemensamma nämnaren positiv förstärkning, shaping osv. Jag är dock inte intresserad av att läsa trams så det faller sig ju naturligt att undvika folk som säger "ät före hunden" osv.

Jag vet att dom säger i programmet att man inte ska använda metoderna hemma. Så varför visas ens programmet? Så många hundpsykologer finns det inte i Sverige så dom förtjänar ett fackprogram på TV+.

Alla undar är olika ja, det är ju därför man aldrig ska vara auktoritär och taskig mot en valp...

Margit

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 26 dec-09 kl 18:47 »
Jag tar gärna emot tips på andra författare som skriver om hundar. Jag läser såklart långt fler än bara Anders Hallgren men de har alla den gemensamma nämnaren positiv förstärkning, shaping osv. Jag är dock inte intresserad av att läsa trams så det faller sig ju naturligt att undvika folk som säger "ät före hunden" osv.

Jag vet att dom säger i programmet att man inte ska använda metoderna hemma. Så varför visas ens programmet? Så många hundpsykologer finns det inte i Sverige så dom förtjänar ett fackprogram på TV+.

Alla undar är olika ja, det är ju därför man aldrig ska vara auktoritär och taskig mot en valp...

Som sagt CM inriktar sig på problemhundar.
Oförstörda valpar är en helt annan sak. Hundar är olika som individer, detta är något som CM läser av, han ser om de är rädda, aggressiva, dominanta etc. det är viktigt att kunna identifiera ett problem så att man kan ingripa på rätt sätt.

Dräng

• -
« Svar #151 skrivet: 26 dec-09 kl 18:51 »
Jag såg ett avsnitt där dom hade problem med en hund som skällde och var aggressiv mot besökare. Ceasar kom dit och jagade runt hunden på bakgården med ett tennisracket i ena handen tills han hade tröttat ut den och fått den fast, uppgiven och panikslagen i ett hörn så säger han "See, now he is in a nice calm submissive state" eller nått sånt skit. Jo, det är ju precis så man bör göra med problemhundar...

En hund på en stadsfest eller något som går med sänkt huvud bredvid husse skulle säkert enligt Caesar vara i ett bra, lugnt undergivet tillstånd. När den i själva verket har stängt av allt pga stress.

Margit

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 26 dec-09 kl 20:49 »
Jag såg ett avsnitt där dom hade problem med en hund som skällde och var aggressiv mot besökare. Ceasar kom dit och jagade runt hunden på bakgården med ett tennisracket i ena handen tills han hade tröttat ut den och fått den fast, uppgiven och panikslagen i ett hörn så säger han "See, now he is in a nice calm submissive state" eller nått sånt skit. Jo, det är ju precis så man bör göra med problemhundar...

Jag vet faktiskt inte vad man ska göra med en aggressiv Grand Danois (vilket jag har för mig att det var, det var i alla fall en stor hund), men de är på grund av sin storlek inte lätta att handskas med. CM brukar börja med att trötta ut hunden fysiskt genom att jogga eller låta hunden gå på ett löpband vilket inte hade gått i det här fallet, då får man ta till andra sätt.

När hunden är fysiskt trött så ger den sig snabbare mentalt. Rätt eller fel? Hur skulle du ha gjort?

Beroende på vilket problem man försöker att komma till rätta med så finns det säkert olika metoder, jag försvarar inte CM men med tanke på hur många "omöjliga" hundar han har räddat så kan han inte göra jättefel...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #153 skrivet: 26 dec-09 kl 22:38 »
Om man är konsekvent i sin hundträning når man oftast framgång oavsett träningsfilosofi, skillnaden är hur lång tid det tar och huruvida hunden samarbetar med glädje och entusiasm eller om den lyder med undergivenhet och långsamma rörelser. Det sistnämnda är oftast snabbare, men om man vill fortsätta med nyinlärning och utökat samförstånd, så är det förstnämnda mer framgångsrikt. Säger åtminstone SM-vinnare, cirkusartister och andra där glädjen och farten är avgörande.

Och snabba lösningar är ofta de som blir dyra i längden. De flesta "problemhundar" har blivit det pga att man sökt snabba lösningar, och lösningen på det är att låta förändringen ta tid. Tror jag, men som sagt, alla konsekventa hundtränare kan få sina hundar att lyda givet kommando, om än inte med fart och glädje.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #154 skrivet: 27 dec-09 kl 16:55 »
Och att Anders Hallgren själv är en tidigare förespråkare och flitig användare av tex stackel är inget folk öht vill kännas vid...
Anders Hallgren har jobbat med hundar sedan 60-talet. Då fanns bara en syn på hur hundar ska handskas. Så småningom började Anders Hallgren ifrågasätta den synen. Och jobbar sedan åttiotalet på ett helt annat sätt. Och det är han långt ifrån ensam om.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #155 skrivet: 27 dec-09 kl 17:58 »
Ni som inte tror på ledarskap och rang borde ha sett filmen "vargmannen" han lever med vargar och äter med vargar och där i den filmen så åt ledarvargen av bytet först och de bästa delarna som lever njure och hjärta, de andra hade inget som helst att säga till om.

Nyligen såg jag ett program om Afrikas djur. Bl a afrikansk vildhund. De har tydligen en sträng hierarki, men ändå är det valparna som äter först, de vuxna fick ta det som blev över. Och det är väl egentligen ganska logiskt - det handlar ju om artens fortbestånd. Valparna är viktigast.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Charlotte

• -
« Svar #156 skrivet: 27 dec-09 kl 21:00 »
Som sagt CM inriktar sig på problemhundar.
Oförstörda valpar är en helt annan sak. Hundar är olika som individer, detta är något som CM läser av, han ser om de är rädda, aggressiva, dominanta etc. det är viktigt att kunna identifiera ett problem så att man kan ingripa på rätt sätt.

Fast i boken (som tråden handlar om från början) vänder han sig till hundägare i allmänhet och inte bara problemhundar. Där finns bla en "manual" för hur man tar emot den nya hunden för att den inte ska börja "dominera"...
Bla ska man inte klappa eller gosa med den de första 14 dagarna (om man inte kan hålla sig ska man bara klappa när den har gått och lagt sig på sin plats för att sova?!?). Man får inte prata eller visa tillgivenhet mot hunden på morgonen innan den fått en långpromenad osv, det är så många konstiga tips som enligt mig bara belönar passivitet och noll initiativförmåga hos hundarna.
 För mig som vill ha glada och initiativtagande hundar att jobba med ter sig hans filosofi väldigt märklig även om man bortser från stackel och elhalsband (som ju är förbjudna i Sverige).
 Att han sen skriver om motion och att behandla hunden som hund och inte människa är väl direkt inte något nytt. Men skalar man av allt prat om detta och energier osv så skulle man förmodligen skapa en lättsam sällskapsrobot av hunden om man följde hans ideer till punkt och pricka, och det kanske är vad en del människor vill ha?
                                                Mvh
                                             Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Margit

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 27 dec-09 kl 21:11 »
Fast i boken (som tråden handlar om från början) vänder han sig till hundägare i allmänhet och inte bara problemhundar. Där finns bla en "manual" för hur man tar emot den nya hunden för att den inte ska börja "dominera"...
Bla ska man inte klappa eller gosa med den de första 14 dagarna (om man inte kan hålla sig ska man bara klappa när den har gått och lagt sig på sin plats för att sova?!?). Man får inte prata eller visa tillgivenhet mot hunden på morgonen innan den fått en långpromenad osv, det är så många konstiga tips som enligt mig bara belönar passivitet och noll initiativförmåga hos hundarna.
 För mig som vill ha glada och initiativtagande hundar att jobba med ter sig hans filosofi väldigt märklig även om man bortser från stackel och elhalsband (som ju är förbjudna i Sverige).
 Att han sen skriver om motion och att behandla hunden som hund och inte människa är väl direkt inte något nytt. Men skalar man av allt prat om detta och energier osv så skulle man förmodligen skapa en lättsam sällskapsrobot av hunden om man följde hans ideer till punkt och pricka, och det kanske är vad en del människor vill ha?
                                                Mvh
                                             Charlotte

Fy då, det där lät ju inte bra. Jag har inte läst hela tråden  :-[ har bara sett hans program på TV:n där han är mästerlig framför allt på att få osäkra hundar att känna sig säkrare och att bete sig som hundar ska.

Det jag har anammat av hans tips är just att utstråla självsäkerhet och energi och att slappna av i koppelhanden när jag möter andra hundar. Då fungerar det mycket bättre, i vanliga fall börjar min hund att hetsa upp sig och skälla mot de hundar vi möter.

Det han skriver om motion och att inte behandla hunden som en människa är nog framför allt viktigt i USA, där verkar de knappt rasta sina hundar alls utan låter dem bara springa i trädgården. Och klär sina hundar i rosa kläder och sätter upp dem på piedestal.

Birgit

« Svar #158 skrivet: 28 dec-09 kl 07:23 »
Att valpar äter först, kanske funkar med mamman. En hel flock riskerar inte sitt liv för en kull ungar. De kan producera nya om valparna dör. Så är det med de flesta djur som lever i flock. Man månar om avkomman, men riskerar inte sitt eget liv (svält osv) före avkomman.
Charlotte, du drar hela tiden upp att CM gör hundarna "hjärntvättade" (inte ska ta egna initiativ). Tror du ser det lite för mycket från en snäv vinkel. Men igen i en flock som är beroende av en bra ledare för att överleva, funkar det inte att de lägre medlemmarna far omkring på egna upptåg hela tiden (vitsen är ju att samarbeta för att skaffa föda).
Likadant med tam hundar. En vallhund som bara vallar när den själv vill t.ex?
CM kanske drar tydliga linjer för att poängtera vikten av att hantera detta på ett tidigt stadium. Samma med en liten valp. Det är ju oftast där folk gör helt fel. (Har själv tagit omhand ett antal hundar som ägarna inte förstått att hantera rätt när de var små och "oskyldiga") Valpen är ju så söt när den morrar osv. 40 kg senare tycker ingen att hunden är särskilt gullig, när den morrar åt husse för att han råkar gå förbi matskålen eller nåt.
Skilj på initiativ och övertag. Att ta initiativ, gör man när flocken så önskar, inte när man själv har det lite långtråkigt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #159 skrivet: 28 dec-09 kl 09:26 »
Jag köper inte heller Charlottes argument om att CM`s metoder ger en hjärntvättad och apatisk hund. Jag använde CM`s metoder med min förra hund (Biffen) långt innan CM ens var känd i USA och min hund var i alla fall inte apatisk och hjärntvättad. Han fick från dag 1 lära sig att man måste sitta ner om man vill ha klapp och kel och inte hoppa och studsa omkring. Han fick även lära sig att sitta ner och vänta när man kom in genom dörren tills jag fått av skor och jacka innan han fick komma fram och hälsa översvallande. Detta för att förhindra att han sprang ner mina barn som då var 1 och 3 och för att jag inte ville ha en hund som i ren iver knockade ut tänderna på en i sin iver att komma upp att hälsa. Då är detta också hjärntvätt antar jag? Jag har alltid gått ner på hundens nivå så att den fått hälsa på hundars vis (slicka i mungipan) men det är kanske också hjärntvätt eftersom hunden visar mig ett undergivet beteende när den slickar min mungipa?

Biffen var en glad hund med stora vakna ögon och en ständigt viftande svans, han kunde på eget bevåg när vi gick hem från affären med kassar i handen uppmuntra till lek, om jag gav klartecken då gick leken ut på att hugga tag i min jackärm, dra och morra det värsta han kunde och leka "tjuv och polis" på så sätt hjälpte han mig även att bära den tunga kassen  :) men jag antar att det går emot alla läror när hunden visar dominans så? Många som gick förbi en trodde hunden var aggressiv för att de inte kunde läsa honom men det räckte jag höll upp handflatan (stopp) så satte han sig ner, vi pratade färdigt med folk och på kommando (passa) så högg han tag i ärmen igen och fortsatte leka tills vi kom fram till trappuppgången. I mina ögon är det en initativtagande och lycklig hund som vet vad som gäller.
Men enligt många här är det inte en "hunds vis" att vara.  ???
« Senast ändrad: 28 dec-09 kl 09:28 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser