Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cesar Millan  (läst 35752 gånger)

Mickel Räv

• Gäst
SV: Cesar Millan
« Svar #100 skrivet: 10 okt-09 kl 09:22 »
Birgit, så här kan man använda godis i hundträning. Ett exempel från egen erfarenhet: Hunden blir stressad och gör utfall när man möter andra hundar. En del av orsaken ligger i att hunden har glömt bort att det är den som håller i kopplet som ska ta hand om situationen. I god tid före mötet tar jag fram en extra god godis och får hundens uppmärksamhet. Hunden får inte godisen med en gång utan får följa med mig när jag vänder åt andra hållet och sedan går tillbaka igen. Hunden får nu uppmärksamheten mer och mer riktad på mina konstiga övningar med godisen. Sedan får hunden sitta (en bit in från vägen) och får godisen precis när den andra hunden passerar. Om det är en mycket stressad hund (som min var) så bör man först ha tränat ögonkontakt med hunden, där hunden (i en lugn situation) inte får ta godisen förrän den har tagit ögonkontakt med mig. Man får vara flitig och diciplinerad och göra övningarna under lång tid och helst vid varje hundmöte. Hunden lär sig mer och mer att vänta på ägarens initiativ och stressen sjunker. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort om jag inte hade gjort så här! Det har ju funkat. Hela grejen med godis är att förstärka hundens tendens till att fokusera på ägaren.

Det ska ju förståss mer till också. Något jag verkligen håller med CM om är behovet av motion. Mycket motion under avspända former ska det också vara (typ skogspromenader där man inte möter så många andra hundar). Och viktigast av allt är att man tar bort källan till hundens generellt höga stressnivå.

Sen förstår jag också att man inte kan lära upp en gårdsvaktare med godis. Man får välja metod efter vad som ska uppnås. Och när det gäller problembeteenden så tycker jag att man bör välja metod efter orsaken till problemet. Om orsaken är stress och osäkerhet (vilket det väl väldigt ofta är) så kan man inte välja en metod som skapar mer stress. Osäkra hundar ska lära sig att fokusera på matte/husse för att få vägledning. En osäker hund måste ju inte vara osäker i alla sammanhang. Den kan ju ändå vara självsäker och kompetent när det gäller det arbete den är avlad för.

Godis är ingen filosofi det är en metod som kan vara till väldigt stor hjälp. Det är ju inte ens alla hundar som är intresserade av godis.
« Senast ändrad: 10 okt-09 kl 14:46 av Mickel Räv »

Meritaton

« Svar #101 skrivet: 11 okt-09 kl 12:13 »
Detta med godis kan vara negativt.

De finsn hundar som abslut inte lyder om de inte vet att ägarn har godis i fickan. :D

Så de allra bästa är ju om hunden kan vara lika lydande utan godis, för de är ju inte alltid man har godis i fickan, men hunden ska ju lyda i alla avseenden.

Boerlady

« Svar #102 skrivet: 11 okt-09 kl 13:26 »

De finsn hundar som abslut inte lyder om de inte vet att ägarn har godis i fickan. :D

Så de allra bästa är ju om hunden kan vara lika lydande utan godis, för de är ju inte alltid man har godis i fickan, men hunden ska ju lyda i alla avseenden.

Håller med.

Charlotte

• -
« Svar #103 skrivet: 11 okt-09 kl 16:04 »

Man behöver inte alltid ha godis i fickan för att kunna belöna sin hund... Om godiset är nödvändigt har man förmodligen kört någon sorts "Locka lura" metod.
Det allra mest effektiva sättet att alltid ha en fungerande kontroll på hunden när den är lös har för mig varit "Skvallerträning" och belönar ofta enligt Premacks princip: För att få göra något väldigt Lockande så ska man göra något mindre lockande först...
Om det dyker upp något lockande så kollar hunden av med mig först innan den gör något.
 Jag önskar verkligen att jag hade haft det här "verktyget" på alla mina hundar för jag har faktiskt aldrig haft en bättre inkallning på någon hund än vad jag har på den jag har nu :)
 Här finns lite att läsa:
http://www.asashundar.se/articles.php?cat_id=9
 Och jag rekommenderar verkligen den som är intresserad att försöka få tag i boken som det skrivs om: Control Unleashed, den är inte skriven på så krånglig engelska :) Och är verkligen jättebra och intressant speciellt om man har problem med en stressad hund om har svårt att koncentrera sig.
 Sen vill jag bara kommentera lite detta att man inte skulle kunna använda "mjuka" metoder med belöningar för att hunden är en "Arbetshund"....
 Jag använder inte klicker när jag vallar... Men det finns ju inget som säger att kommandona sitter sämre för att jag har klickertränat in dom innan jag sätter igång?
 Jag har sett helt fantatiska uppvisningar med Skyddshundar som var tränade med "positiva, mjuka" metoder...
 Har man en hund som är väldigt motiverad till att arbeta så är självklart arbetet den bästa belöningen (om inte annat så har Herr Border Collie lärt mig det ;)),men att använda sig av modern inlärningspsykologi i det stadiet man lär in hur hunden ska hantera sina uppgifter har inte jag upplevt som något negativt i alla fall.
                                   Mvh
                                 Charlotte

« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 18:11 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 12 okt-09 kl 10:06 »

Har du läst mitt inlägg (ovaför ditt) där jag beskriver hur jag har använt godis som en hjälp till att stärka hundens tendens till att ta kontakt med mig och att till att bryta innan hon laddar upp i ett stress beteende. Har du läst att jag skriver att träningen lyckades och att jag är mycket nöjd med den metod jag använde? Tycker du att jag skriver att man ska använda godis i alla sammanhang till alla hundar? Det skriver jag ju inte och det tycker jag inte.

Jag förstår faktiskt inte ditt inlägg. Jag tycker att du och en del andra "godismotståndare" verkat ha snöat in på någon princip ellr filosofi som tydligen känns livsviktig för er. Själv använder jag de metoder som fungerar
Jag förstår inte varför man inte skulle göra det.

linnlusa

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 12 okt-09 kl 10:38 »
Har du läst mitt inlägg (ovaför ditt) där jag beskriver hur jag har använt godis som en hjälp till att stärka hundens tendens till att ta kontakt med mig och att till att bryta innan hon laddar upp i ett stress beteende. Har du läst att jag skriver att träningen lyckades och att jag är mycket nöjd med den metod jag använde? Tycker du att jag skriver att man ska använda godis i alla sammanhang till alla hundar? Det skriver jag ju inte och det tycker jag inte.

Jag förstår faktiskt inte ditt inlägg. Jag tycker att du och en del andra "godismotståndare" verkat ha snöat in på någon princip ellr filosofi som tydligen känns livsviktig för er. Själv använder jag de metoder som fungerar
Jepp, det är det där individtänkandet som är knuten i det hela.
Detta metodgeneraliserande tycker också jag är begränsande. Snålt mot både en själv o hunden.
Själv använde jag aldrig godis till mina hundar, jag ville att de skulle göra de där vanliga sakerna ändå. Det ingick i uppbyggandet av vår relation. Samspelet.
Att belöningen ska vara mitt beröm, klappen eller den goda blicken , vibben.
För till slut blir det ju så att man faktiskt inte behöver säga så mycket, det flyter på ändå med den lyhördhet man fått för varandra.
Så det sätt du beskriver med att bryta ett negativt, stressat beteende tycker jag låter bra. Sen om det är med godis, en boll eller något annat som avleder det kritiska momentet tycker jag låter klokt.
Så länge det inte handlar om straff eller någon annan av de hårda metoderna.
Lust o vilja , fast men mjukt , det gillar jag.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #106 skrivet: 12 okt-09 kl 10:59 »
Jag förstår inte hur i hela friden det kan bli så komplicerat. Varför måste man snöa in på metoder hela tiden?
Hunden blir inte mutad till lydnad av godisbelöning om man gör rätt, hunden blir inte kuvad till lydnad av korrigeringar om man gör rätt. Sunt förnuft är en rätt bra grej att ha...

Jag straffar min hund om det behövs, jag korrigerar om det behövs, jag ger godis när det är lämpligt - vilket är betydligt oftare än korrigeringar, jag leker med henne när det passar och jag har ännu så länge inga problem med henne. De allra flesta som ser mig med min hund skulle nog säga att jag är en av de mest kärleksfulla och mjuka hundägare som går på denna jord och många tror säkert att min hund är vansinnigt bortskämd och får göra som hon vill. När det blir "upp till bevis" så får de se att hon är ytterst välartad och detta beror på att hon är trygg med vad som förväntas av henne i de allra flesta lägen.

Meritaton

« Svar #107 skrivet: 13 okt-09 kl 15:22 »

De va bara en tanke och en erfarenhet, inte baserat på någon enskilds inlägg, ber om ursäkt om du tog åt dig, va inte min mening.
Jag är ingen godismotståndare, använder godis själv som belöning ibland när jag lär in någe nytt. :)  Men jag vet också att de kan va svårt å få en balans i det hela, jag önskar ibland att jag inte hade vant min hund med godis som belöning, det hade varit mycke bättre om jag enbart hade gett beröm när hon lyckades... Därav också mitt inlägg.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #108 skrivet: 18 okt-09 kl 12:25 »
Som jag tidigare skrev så var min hund väldigt stressad när hon kom till mig vid 4 års ålder. Hon blev helt hysterisk när vi mötte andra hundar. Det var bland annat därför som förra ägaren måste omplacera henne. Förra ägaren gick med 7 hundar i koppel samtidigt och min hund kunde gå upp i varv så mycket att hon började hugga efter den hund som gick bredvid henne. Förra ägaren är en kunnig och erfaren hundmänniska som har en väldig pli på sina andra hundar. Men det funkade bara inte med min vovve.

Själv har jag litat till min inre känsla och följt mitt eget förnuft när jag har hanterat hunden. Jag har naturligtvis läst en massa hundböcker, bland annat Cesar Millans bok, men jag har inte följt någon särkild metod och har ingen guru. Hunden har blivit jättebra. Hon går oftast lös, kommer på inkallning och kan vara lös tillsammans med andra okända hundar. Oftast är hon helt lugn i kopplet, men ibland blir hon stressad, fast inte alls lika mycket som förut. Vi passar ihop. Så enkelt kan det också vara. Och jag måste få använda den metod som passar min personlighet.

Det är som min hund! Han var oerhört stressad när han kom till mig. I hans fall var det så att förra ägaren inte gått på promenader på länge med honom, han blev utsläppt ett par gånger om dan i trädgården. Eftersom han är en väldigt social hund gick han i spinn när vi mötte människor eller andra hundar (det fanns andra problem också). Det har tagit tid, men idag är det inga problem att möta andra hundar, han är överhuvudtaget en lugn och trygg hund som jag har en fantastisk relation till. Jag säger som Mickel Räv, jag gick mycket på magkänsla och det jag gjorde visade sig vara rätt för min hund.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Maya Devi

« Svar #109 skrivet: 10 nov-09 kl 11:59 »
Belöningen för en boskapsvaktare är att få vara med djuren och att djuren i flocken trivs och mår bra! Hur skulle klicker träning hjälpa där???? Charlotte
En boskapsvaktare tänker självständigt, men det innebär inte per automatik att de är "hårda". De är normalt lugna och självsäkra. Därför fattar de inte överilade beslut så ofta. De panikar inte.
Däremot har jag sett schäfer-folk bryta ner integriteten hos boskapsvaktaren fullständigt, med de "makt övergrepp" de verkar använda sig av för att "leda" en schäfer. De har ansett att deras självständighet måste kuvas (tyder på dominans) och förstår således inte alls hur dessa hundar funkar.

Jag blir så nyfiken...vilken ras är det du har Birgit? Boskapsvaktare? Är det herdehund du menar? Typ vit schäfer?

Birgit

« Svar #110 skrivet: 10 nov-09 kl 12:53 »
Nej Schäfer är inga boskapsvaktare. Min Bettan är en pyrenéer/estrela korsning. Mamman (pyrre lever här - pappan dog i vintras).
De hundar som används som herdehundar är inga vallhundar, utan vaktar djuren mot faror. Utöver dessa raser finns ju Kangal, Ovcharka, Maremma, Kuvaz, Kommodor, Tibetansk Mastiff m.fl.

Varje land som har tradition på boskapsskötsel har som regel en egen ras.http://www.lgd.org/rarebreeds.html En intressant länk om lite ovanliga boskapsvaktare. Denna hund typ anses härstamma från den Tibetanska Mastiffens anfader. Sverige hade fram till för ca: 100 år sedan sin egen ras: Dalbo hunden. Danmark har fortfarande sin Broholmer, men tror inte den används med boskap längre.

Iselin

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 11 nov-09 kl 15:35 »
För övrigt har jag just fått tillgång till den TV-kanal som säger Ceasars program.
Jag är fascinerad av hur snabbt han får både förare och hund att ändra inställning.
Jag kan inte se att han skulle vara mer hårdhänt en vad en tik är när hon uppfostrar sina valpar. Och det är ju uppfostran han sysslar med!
åh vilket bra inlägg. :)

Iselin

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 11 nov-09 kl 15:46 »
kollade på cesar häromdagen och här är lite utav det jag lärde mig utav det programmet:

1.varenda sekund räknas för hundar.
2.låt hunden röra dig först= förtroende.
3.då och sen existerar inte för en hund,endat nu.
4.hundar lyssnar inte på instabilitet= ilska,höjd röst,spänd osv...
5.hundar vill ha en ledare,det är en nedärvd egenskap från vargen.
6.för att skapa trofasthet,måste man vara medveten om vilken energi man sänder ut.
7.man kan inte ljuga för ett djur,eftersom energin avslöjar dig.
8.om vi är baanserade blir våra djur balanserade= spegling
9.att "vänta" tömmer hunden mentalt på energi. tex sitta och vänta innan matte tar på kopplet.
10. vi bestämmer som flockledare NÄR,VAR OCH HUR saker ska ske.

jag kolar på cesar varje måndag och skriver alltid upp vad han säger...dessutom har jag läst hans bok"cesars way" och det va nog den bästa bok jag någonsin läst!  :)

Wisteria

« Svar #113 skrivet: 11 nov-09 kl 22:59 »
Vad roligt att läsa om din positiva inställning, jag blir glad av dig Iselin :) Jag menar istället för att söka fel och dissa, så hittar du sånt som tilltalar dig och plockar ut bitar som du behöver.
« Senast ändrad: 12 nov-09 kl 10:41 av Wisteria »

Intricate

« Svar #114 skrivet: 12 nov-09 kl 08:09 »
Länge störde jag mig på att hunden drog i kopplet. Jag ryckte till en början tillbaka och sa NEJ! Hjälpte föga.
Sen fick jag höra att man skulle stanna varje gång hunden drog vilket bara ledde till att jag fick stanna var tredje meter på promenaden och hunden fortsatte ändå att dra sen. Ingenting hjälpte.

Sen såg jag på dog whisperer och varje gång hunden drog petade jag den med fingret på halsen och sa "tchhy" och sen dess gick hunden fot på promenaderna.

Jag tycker inte alls att han har hårda metoder men jag kan tänka mig att många hundägare tyckler det. Är inte hundägare själv längre men jag vet ju hur folk "missköter" sina hundar genom att bara ge dem kärlek oavsett vad hunden gör.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #115 skrivet: 12 nov-09 kl 08:59 »
Jag får känslan av att de som anser att CM kör med hårda metoder egentligen bara är frustrerade över att de inte kom på nåt så enkelt som att peta hunden på halsen själv  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pålle

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 12 nov-09 kl 09:08 »
Jag får känslan av att de som anser att CM kör med hårda metoder egentligen bara är frustrerade över att de inte kom på nåt så enkelt som att peta hunden på halsen själv  ;)
                                Haha Dar så rätt titta på hur hundar jör mvh

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #117 skrivet: 12 nov-09 kl 09:14 »
                                Haha Dar så rätt titta på hur hundar jör mvh

Exakt, jag har sett tikar slita tag i nacken på sina valpar och formligen ruska om dem, morrandes innan de släpper. Valpen ylar till lite för att sen slicka mamma undergivet i mungipan, sen är allting bra igen och alla leker på som vanligt. Hundar är inte långsinta.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pålle

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 12 nov-09 kl 09:43 »
Exakt, jag har sett tikar slita tag i nacken på sina valpar och formligen ruska om dem, morrandes innan de släpper. Valpen ylar till lite för att sen slicka mamma undergivet i mungipan, sen är allting bra igen och alla leker på som vanligt. Hundar är inte långsinta.
  Hehe nog tur för vissa  :)

Iselin

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 13 nov-09 kl 02:34 »
Vad roligt att läsa om din positiva inställning, jag blir glad av dig Iselin :) Jag menar istället för att söka fel och dissa, så hittar du sånt som tilltalar dig och plockar ut bitar som du behöver.
tack för det :)
nej jag är inte en person som letar fel,jag letar lösningar :)
ja man får ju ta det som man själv tycker är vettigt...resten skiter man i...

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser