Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cesar Millan  (läst 35753 gånger)

Boerlady

SV: Cesar Millan
« Svar #80 skrivet: 25 sep-09 kl 21:29 »
Cesars metoder är toppen.! jag ahr rehabiliterat en amstafftik som högg två småhundar och blev belagd med munkorg och koppelstvång.
Tiken var bara osäker och mkt stressad vilket ledde till aggressivitet.Använde Cesars metoder att gå promenader med först lugna stabila hundar sedan andra osv.
pet i sidan för att få kontakt funkar utmärkt.

Vad man ska tänka på är att Cesar rehabiliterar hundar som annars troligen skulle avlivats.Och han får folk att fatta att hundar är djur,inte människabarn på fyra ben.
Han anpassar sina metoder efter hunden.
Jag ser inget fel i det han gör.

Meritaton

« Svar #81 skrivet: 02 okt-09 kl 14:02 »
Intressant tråd. :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #82 skrivet: 02 okt-09 kl 14:54 »
Cesars metoder är toppen.! jag ahr rehabiliterat en amstafftik som högg två småhundar och blev belagd med munkorg och koppelstvång.
Tiken var bara osäker och mkt stressad vilket ledde till aggressivitet.Använde Cesars metoder att gå promenader med först lugna stabila hundar sedan andra osv.
pet i sidan för att få kontakt funkar utmärkt.

Vad man ska tänka på är att Cesar rehabiliterar hundar som annars troligen skulle avlivats.Och han får folk att fatta att hundar är djur,inte människabarn på fyra ben.
Han anpassar sina metoder efter hunden.
Jag ser inget fel i det han gör.

Mycket bra skrivet, jag är helt enig med din tankegång och formulering!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #83 skrivet: 06 okt-09 kl 11:32 »
Håller också fullt med Boerlady!
Citera
Klickern i sig är inte en nödvändighet för operant inlärning heller. Att ha ett speciellt ljud snabbar bara på inlärningen.
  Den stora skillnaden mellan metoderna är ju vad man tillför hunden. Vid Klickertänk så tillför man belöning när hunden gör rätt, utebliven belöning är hundens 'straff', man undviker  korrigeringar.
Om man bortser från din (Charlotte) syn på korrigeringar är ju detta precis vad CM gör "Tssss"-ljudet ??? ??? ??? Eller som med hästar: Tryck och eftergift. Förstår inte riktigt ditt motstånd?

Dessutom så är alla hundar ca: 98% varg, även dina Charlotte.

Hoppas ni såg det intressanta varg programmet på kunskapskanalen i söndagskväll? Mycket intressant och lärorikt ;)

Charlotte

• -
« Svar #84 skrivet: 06 okt-09 kl 12:20 »
Du har uppenbarligen fortfarande  inte förstått vad klickerträning är Birgit ;) När ser du CM belöna hunden för att den lyder Tsss ljudet? Jo, just ja, kicken med foten eller hacket med handen uteblir ju om den lyder, och det är INTE Klickerträning...  Det finns ett annat utmärkt exempel: Tvångsapportering...
Sätt in en apportbock i munnen på hunden, var beredd på att vrida om hundens öra när den vill släppa, sluta vrid när den håller bocken, för att slippa obehaget så lär sig hunden fort, bara man har exakt rätt timing.
 Så visst har du rätt i att hunden via båda metoderna lär sig, allt har ju med HUR man vill lära in saker att göra.
Du kan skriva 'personliga'  inlägg för att 'omvända' mig hur mycket du vill:) Jag har min inställning till hundar (som funkar bra!) och kommer inte ändra mig...  
Alfarulla, kicka, hacka och Tssscha dina 98% varg hur mycket du vill :) Men i Vargflocken förekommer inget sånt  i de situationer CM använder dom;) Vi har båda ett "Förmänskligat" sätt att umgås med våra hundar, men det är ju inte så konstigt eftersom ingen av oss varken är hund eller varg...
Så länge jag inte kommer och "fördärvar" någon annans hundar med köttbullviftningar kan jag inte riktigt förstå varför det ska vara så viktigt att omvända (få bort mitt motstånd) mig?!?
Tråden var en frågan om vad vi tyckte om CM, jag skrev vad jag tyckte.... Och har sida upp och sida ner fått förklara mig eftersom min åsikt tydligen är "Fel", varför inte bara enas om att vi har olika åsikter om hur man förhåller sig till sin hund?
                                                            Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 06 okt-09 kl 15:16 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 06 okt-09 kl 21:15 »
Diskussionerna om Cesar Milan är tydligen oändliga i hundvärlden. Suck! Jag hör till dem som inte är särskilt imponerade. Mest av allt är jag trött på att höra talas om karln. Alla som tittar på TV verkar vilja prata om honom så fort de får reda på att man har hund. Det är jobbigt att många liksom inte accepterar om man säger att man inte tycker att CM är bra. Vad handlar det om?? Grejen är att egentligen finns det inga guruer, inte i något sammanhang.

Den bästa hundbok jag någonsin läst heter "Lydnadsträning i teori och praktik" av Cecil Köste och Morten Egvedt (Canis förlag). Det är en tegelsten på över 600 sidor. Författarna utreder bland annat skillnaden mellan att träna hunden med positiv eller negativ förstärkning ur ett mer torrt och vetenskapligt perspektiv som jag tycker är befriande efter alla mediauppblåsta guruer.

ett citat ur boken:
"....Det är dock ett faktum att beteenden och inlärning är ett mycket väletablerat fackområde. Mycket av kunskapen som hundägare behöver finns redan i en betydligt mer precis form än vad man kan hitta i vanliga hundböcker, som ofta är präglade av egenutvecklade teorier."

Jag tror man ska tycka lite mindre i det här sammanhanget och istället försöka inhämta kunskap som är baserad på forskning inom psykologi, biologi och etologi. Innan man har hunnit göra det får man väl försöka följa sitt hjärta och åtminstone mitt hjärta säger mig att det är fel att rycka i ett stryphalsband.

Birgit

« Svar #86 skrivet: 06 okt-09 kl 22:57 »
Om det nu är fel att rycka i ett stryphalsband, så gör ju var och varannan svensk hundägare det under sina dagliga promenader.
Jag är inte CM fanatiker, men känner att mycket stämmer med det jag själv upptäckt med mina hundar.

Att man måste läsa tegelstenar :o för att umgås med hundar verkar väl högtravande 8).  Så man ska vara expert i hundpsykologi och etelogi och biologi?

Nej, människan lärde sig tämja vargen för att människan kunde förstå vargens beteende, långt innan psykologi osv var uppfunnit. Precis som tämjandet av alla husdjur, måste man ha förståelse och iaktagningsförmåga.

Själv använder jag inte stryphalsband alls. Oftast är mina hundar lösa och boskapsvaktarna lever med fåren. Men de vet att jag är ledare av fårflocken. En viss skillnad mot att ha en sällskapshund t.ex. Här måste hunden fungera på rätt sätt för att den ska acceptera fåren och accepteras av dem.

Birgit

« Svar #87 skrivet: 07 okt-09 kl 07:46 »
Kan rekommendera en mycket intressant bok (som handlar om alla våra husdjur - även hund):
Berljot Börresen - Konsten att bli tam - Folk och djur i 18 000 år.
För de som inte gillar CM, så är detta grundat på ett liv i husdjursforskning m.m. Beskriver hur djuren tämjdes och varför vissa blev tama andra inte. (Hon är doktorand i veterinär medicin)

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 07 okt-09 kl 11:25 »
Att man måste läsa tegelstenar :o för att umgås med hundar verkar väl högtravande 8).  Så man ska vara expert i hundpsykologi och etelogi och biologi?

Nej man måste absolut inte läsa tegelstenar för att umgås med hundar, verkligen inte. Men om man känner ett inre tvång att TALA OM FÖR ANDRA hur de ska hantera och uppfostra sina hundar bör man verkligen ha välgrundad kunskap. Då skadar det inte att läsa tegelstenar.

Själv har jag en till största delen mycket välfungerande hund (omplacering med problem från början) som jag har ett väldigt avspänt förhållande till och jag njuter av vår samvaro. Jag har aldrig gått någon kurs och tänker inte göra det heller. Är bara så innerligt trött på folk som ska frälsa andra med sina hunduppfostringsteorier.

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 07 okt-09 kl 23:53 »
Och för att vara extra tydlig så är det bäst väl bäst att förklara att jag inte direkt menar att det är ni som skriver i den här tråden som är sådana som "känner ett inre tvång att tala om för andra hur de ska hantera och uppfostra sina hundar". Men alla som har promenerat omkring med en omplaceringshund med stressbeteenden vet att det finns väldigt många hundexperter så där lite var stans nuförtiden. Inte verkar deras "visdom" vara förankrat i långvarig erfarenhet heller utan verkar mest vara ett hopkok av olika Tv-guruer och populära böcker. Att min hund blev så bra tillsut beror inte så mycket på att jag använt någon speciell metod utan att källan till hennes stress försvann (när hon flyttade till mig) och att hon fick knyta an så starkt till en ägare som hon inte delar med någon annan hund ( förra ägaren hade sju stycken och jobbade heltid).
« Senast ändrad: 07 okt-09 kl 23:56 av Mickel Räv »

Birgit

« Svar #90 skrivet: 08 okt-09 kl 07:12 »
Det sista är jag helt enig med dig Mickel Räv, har själv tagit omhand ett antal omplaceringar under åren och fått mycket "hjälp" av förståsigpåare. Alla dessa hundar har haft olika typer av problem och även varit fler olika raser, så man måste ju även när det gäller hundar utgå från individen, även om mycket är gemensamt över rasgränser.

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 08 okt-09 kl 20:41 »
Ja, folk kan ha en tendens att vara snabba att döma om de ser en hund som "beter sig". De tar för givet att den som håller i kopplet är den som har skapat det dåliga beteendet. Dessutom kan vissa människor ha en övertro på sin förmåga att tolka en hund som de har träffat i en minut.

När det gäller Cesar Milan är jag nog mest trött på alla CM-wannabees och alla CM-Uttolkare, inte så mycket på CM själv. När jag hade hunden med mig till kontoret en period så sa en arbetskamrat strängt till mig att jag inte fick pussa hunden så mycket. Varför det? Jo, för det hade Cesar Milan sagt (men släng dig i väggen!) Jag har hört fler kommentarer i samma stil.
« Senast ändrad: 08 okt-09 kl 21:16 av Mickel Räv »

Boerlady

« Svar #92 skrivet: 09 okt-09 kl 08:55 »
Jag är mest  trött på alla CM hatare.Och då främst vår käre hundpsykolog Anders Hallgren som verkar reta sig ngt enormt på Cesar.Han skriver i olika hundtidningar om elaka metoder från förr som blivit i mode igen.Är grymt trött på denna människa som snackar en massa utan att ens tänka till.

Titta på Cesars program.Hur många hundar ser rädda ut? hur många hundar är rädda när han är klar.?
Fel metoder blir det väl om man hanterar dem fel,gör hunden rädd,och ger inget för hunden?
Ser inget av det i Cesars program.Däremot var många hundar  rädda och osäkra när han dök upp,men lugna och mer stabila när han åkte.

Kan lova att Anders Hallgren hade haft svårt att få ordning på många av Cesars fall med godis och klappar.

Att ge kärlek till en hund är inget Cesar säger nej till,däremot att ge det vidd fel tillfälle.Då kan man förstärka fel beteende.Och detta är vad många,utan att tänka sig för,gör.

Charlotte

• -
« Svar #93 skrivet: 09 okt-09 kl 09:41 »
De flesta CM-fan påpekar gång på gång att hans metoder ska användas bara på problemhundar... Ändå läste jag klart och tydligt en 'manual' i hans bok hur man gör när man tar hem sin hund. Och man tar väl oftast inte hem problemhundar?
Även där poängterades det hur viktigt det är att hunden inte ska få ta över och en mängd idéer om hur man skulle gå till väga. Bla att helst inte klappa och kela med hunden på ett par veckor, möjligtvis kunde man få göra det när hunden lagt sig på sin plats för att sova. Jag brukar låta mina hundar vara ifred när dom lagt sig på sin sovplats.
Jag kan tänka mig att det funkar bra med en helt initiativlös sällskapshund  men om man vill arbeta ihop med sin hund tror jag det blir svårt om man först tryckt ner alla egna initiativ...
Och just egna initiativ verkar ju vara något väldigt farligt enligt CM. Jag förstår att Anders Hallgren och andra 'hundvetare' opponerar sig mot CM och andra med 'nertryckarmetoder' eftersom sånt inte längre har något stöd i modern Etologiforskning.
Kolla tex i Etologitråden där en av de som införde 'Alfa begreppet' går in och dementerar sina tidigare rön.  Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

linnlusa

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 09 okt-09 kl 09:57 »
De flesta CM-fan påpekar gång på gång att hans metoder ska användas bara på problemhundar... Ändå läste jag klart och tydligt en 'manual' i hans bok hur man gör när man tar hem sin hund. Och man tar väl oftast inte hem problemhundar?
Även där poängterades det hur viktigt det är att hunden inte ska få ta över och en mängd idéer om hur man skulle gå till väga. Bla att helst inte klappa och kela med hunden på ett par veckor, möjligtvis kunde man få göra det när hunden lagt sig på sin plats för att sova. Jag brukar låta mina hundar vara ifred när dom lagt sig på sin sovplats.
Jag kan tänka mig att det funkar bra med en helt initiativlös sällskapshund  men om man vill arbeta ihop med sin hund tror jag det blir svårt om man först tryckt ner alla egna initiativ...
Och just egna initiativ verkar ju vara något väldigt farligt enligt CM. Jag förstår att Anders Hallgren och andra 'hundvetare' opponerar sig mot CM och andra med 'nertryckarmetoder' eftersom sånt inte längre har något stöd i modern Etologiforskning.
Kolla tex i Etologitråden där en av de som införde 'Alfa begreppet' går in och dementerar sina tidigare rön.  Mvh Charlotte

Håller med fullt ut ! Jag tycker att de där metoderna är riktigt skrämmande !
Och jag skulle inte använda dem på "problemhundar" heller. Inte för att man inte skulle behöva tala om vem som bestämmer en eller annan gång men det finns det andra sätt att göra det på.
Allt våld o all känslomässig utpressning anser jag är riktigt , riktigt vedervärdiga metoder. Att inte kela med en hund som kommer ny till ens hem , vad fan liknar det ? Nog för att det finns individer man inte ska pressa sig på utan ge den tid de behöver o låta dem välja själva när det är dags , det är en sak. Viktigast är ändå att se varje djur som en enskid individ o försöka finna ut vad just den behöver.
Har inte läst den där boken o kommer förmodligen inte att göra det heller.
När man sett idioter som leker Alfahannar o honor med sin djur o gör dem förvirrade o kuvade så blir man ju alldeles förtvivlad ! Oftast har det varit okunniga typer som är osäkra på sig själva o har ett vidrigt maktbehov.
En trygg människa ger bra signaler alldeles av sig själv o med kärleksfull fostran så vill de flesta hundar gå en till mötes eftersom de tycker att det är roligt att samspela med människor av det slaget. Att kärlek , närhet o allt det där skulle vara skadligt för relationen är ju vettlöst.

Live

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 09 okt-09 kl 09:58 »
Jag är mest  trött på alla CM hatare.Och då främst vår käre hundpsykolog Anders Hallgren som verkar reta sig ngt enormt på Cesar.Han skriver i olika hundtidningar om elaka metoder från förr som blivit i mode igen.Är grymt trött på denna människa som snackar en massa utan att ens tänka till.

Titta på Cesars program.Hur många hundar ser rädda ut? hur många hundar är rädda när han är klar.?
Fel metoder blir det väl om man hanterar dem fel,gör hunden rädd,och ger inget för hunden?
Ser inget av det i Cesars program.Däremot var många hundar  rädda och osäkra när han dök upp,men lugna och mer stabila när han åkte.

Kan lova att Anders Hallgren hade haft svårt att få ordning på många av Cesars fall med godis och klappar.

Att ge kärlek till en hund är inget Cesar säger nej till,däremot att ge det vidd fel tillfälle.Då kan man förstärka fel beteende.Och detta är vad många,utan att tänka sig för,gör.

Håller med dig i det du skriver...

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 09 okt-09 kl 11:04 »
Var och en hittar sina profeter verkar det som....Däremot så tror jag att, om inte alla tydligen, så de allra flesta, försår att det är irriterande när folk oombedda lägger sig i hur man ska leva sitt liv eller uppfostra sin hund. Cesar Millan själv skulle ju inte börja ge råd utan att ha satt sig in i situationen och tagit redan på bakgrunden.

Som jag tidigare skrev så var min hund väldigt stressad när hon kom till mig vid 4 års ålder. Hon blev helt hysterisk när vi mötte andra hundar. Det var bland annat därför som förra ägaren måste omplacera henne. Förra ägaren gick med 7 hundar i koppel samtidigt och min hund kunde gå upp i varv så mycket att hon började hugga efter den hund som gick bredvid henne. Förra ägaren är en kunnig och erfaren hundmänniska som har en väldig pli på sina andra hundar. Men det funkade bara inte med min vovve.

Själv har jag litat till min inre känsla och följt mitt eget förnuft när jag har hanterat hunden. Jag har naturligtvis läst en massa hundböcker, bland annat Cesar Millans bok, men jag har inte följt någon särkild metod och har ingen guru. Hunden har blivit jättebra. Hon går oftast lös, kommer på inkallning och kan vara lös tillsammans med andra okända hundar. Oftast är hon helt lugn i kopplet, men ibland blir hon stressad, fast inte alls lika mycket som förut. Vi passar ihop. Så enkelt kan det också vara. Och jag måste få använda den metod som passar min personlighet.

Så tyck lite mindre om hur andra människor generellt ska uppfostra sina hundar. Det är intressant att höra någon berätta att si och så, enligt den eller den metoden har jag uppfostrat min hund och det har funkat/inte funkat. Det är enbart irriterande när någon säger att tycker jag att du ska uppfostra din hund.

För övrigt tycker jag mycket om Anders Hallgren, men jag tycker inte att Cesar Millan är enbart dålig heller. Varför orkar jag inte förklara för jag tröttnar när diskussionen blir så här väldigt polariserad.

Boerlady

« Svar #97 skrivet: 09 okt-09 kl 14:15 »
"Själv har jag litat till min inre känsla och följt mitt eget förnuft när jag har hanterat hunden. Jag har naturligtvis läst en massa hundböcker, bland annat Cesar Millans bok, men jag har inte följt någon särkild metod och har ingen guru. "

En sund inställning tycker jag.

Jag har själv en hund som var problemhund,och har även hjälpt andra med deras hundar.Mycket av det Cesar säger stämmer.Men sedan får man gå lite på egen instinkt med.Bara det fungerar på hunden.  = )

Meritaton

« Svar #98 skrivet: 09 okt-09 kl 22:56 »
Cesar har ju kommit ut med en ny bok nu som heter: ledarskap med cesar" fick hem den igår men har ännu inte börjat läsa.
Dock verkar rubrikerna väldigt intressanta.
Några av rubrikerna: Få hunden i balans - Förstå och tillgodose rasens behov - Attityd - Hälsa på människor - Tvångsmässiga beteenden -  stress - viljans makt och mental träning osv.
Ska onekligen bli intressant läsning.

De lilla jag bläddra igenom nyss stod också de vanliga att inte låta hunden gå ut först genom dörren, hunden ska sitta lugnt medan man lägger på koppel och öppnar dörren osv, såna logiska saker.

Birgit

« Svar #99 skrivet: 10 okt-09 kl 00:06 »
Ja, Meritaton, men något som fungerar väldigt dåligt hos många hundägare, oavsett "guru". Där är väl ett kärnproblem? Folk kan inte uppfostra sina hundar, är inga ledare osv. Vem säger att hunden måste ha positiv belöning? Som jag skrev tidigare, tryck och eftergift, som vid hästträning. Belöningen blir då att trycket upphör (förstärkning av ett korrekt beteende).
Det finns inte en hund som behöver godis eller beröm för att den gör rätt. Men vi tror det är en belöning. Man kan få vilken hund som helst att "dansa" för att få den typen av belöning. Än idag kan jag skoja med min Pyrre och säga "tass" när hon ska ha mat. Tassen kommer som ett frimärke. Alla besökare är potentiella köttbulle bärare. Hon gick lydnadskurs som valp hos sin tidigare ägare.  Men när det gäller hennes "riktiga beteende, som gårds/djurvakt, går hon inte att påverka med detta. Där behövs tydliga signaler, komunikation, för här gäller inte att att hunden ska spela död, eller rulla runt på beställning, utan att själv tänka och fatta egna beslut när husse o matte inte är närvarande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser