Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, räven tar mina höns  (läst 15783 gånger)

caka010

Hjälp, räven tar mina höns
« skrivet: 29 jun-09 kl 18:45 »
Har haft frigående höns i ett år och har inte haft detta problem tidigare. Undrar om någon har något tips på hur man kan antingen stoppa räven att ta sig in på min tomt eller att få hönorna att hålla sig till ett begränsat område, t.ex min framsida utan att ha 3 meter höga staket runt.

tacksam för svar
/Henrik

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hjälp, räven tar mina höns
« Svar #1 skrivet: 30 jun-09 kl 12:19 »
Stäng in hönsen i en nättäckt utegård, jag har en känsla av att dom föredrar att vara levande men instängda framför att bli brutalt dödade. Jag hade frigående höns tidigare, men jag har sett hur höken gör när hen får tag på en av mina fåglar :-\ , så sedan två år tillbaka är det inhägnad som gäller.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-09 kl 12:41 »
Har mina lösgående då jag är ute.
Annars är det hönsgårdar som räknas
Hedemorahöns

prince

« Svar #3 skrivet: 09 jul-09 kl 15:27 »
problemet är att när räven väl hittat hönsen och fått sig en munsbit så kommer den att återkomma under lång tid tills den tröttnar..  så det är att hålla dem inne alternativt vara inne och ute i en hönsgård med tak...
Inte släppa ut hönsen så tidigt på morgonen ( rävar fångar byte dygnet om men tidiga morgnar är de som bäst på att jaga..)
Jag köpte 15 st yokohama och sumatra samt 10 derco som räven klapp...  Han hade stressat dem tills de inte orkade längre... fick gå och plocka hönslik i hela fruktträdgården..  det var ingen vacker syn.. 
Just den dagen de försvann hade min man inte stängt helt för dem av misstag så de klev ju ut vid 6 på morgonen.. inte bra...
hade bara 1 höna kvar ( som överlevt 4 rävattacker totalt, dvs en klok höna pöna.. ) och köpte nya höns och de fick inte vara ute på ett bra tag, sen bara i hönsgården...
nu ett par år senare så är de ute igen och går löst på dagtid, då jag själv ändå är hemma här på dagen..
men jag släper inte ut dem förrän vid 9 på morgonen...

mina1982

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 18 jul-09 kl 12:16 »
Hade en räv som var envis, tog den på bar gärning vid 6 snåret på morgon när ja skulle till jobbet.Den hade grävt sig in i hönsgården ,genom hönsnät och sten. Vi grävde ner dubbelt nät igen efter det, en vecka senare var den tillbaka, lyckats tagit sig in igen. >:( Var till kommunen och låna fälla och la hönan han tog första gången som bete i, men nej inte gick han in i den. Hans besök fortsatte i 2 månader, vi prova alla möjliga bete i fällan och olika platser där den fick stå. En dag när jag kom hem från jobbet hade den grävt ett hål igen genom nät ,men antagligen blivit skrämd undertiden för det var inte igenom , hade ingen lust lag hål och gräva igen, för femtielfte gången.... Så vi satte fällan inne hönshuset ,så när räven kommit in så skulle den komma rakt i fällan :) satte nät runt så den inte skulle kunna smite in i hönsgården, ett jäkla arbete, men dagen efter på morgon så satt räven där I FÄLLAN !!! Så synd om den hade skabb den stackarn blödde hela svansen och på tassarna. Försökte ta sig ut och var vett skrämd. Ringde och väckte skyddsjägare kl 6 lördag morgon så han fick komma och skjuta den. Men vi fick den efter 2 månaders krångel för att skydda våra hönepöner :'( Så räv e inge roligt ::)

snörom

• trägen vinner
« Svar #5 skrivet: 07 aug-09 kl 00:14 »
Har mina lösgående då jag är ute.
Annars är det hönsgårdar som räknas

samma här!
trägen vinner. höns, får, kaniner, bin, katter, koi, undulater samt vilda djur.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 07 aug-09 kl 09:12 »
Släppte ut alla mina höns igår utom kycklingarna.
Själv satt jag på en stol och vaktade.
De njöt av det fria livet.
Men eftersom vi ser duvhök och räv nästan varje dag.,
får de vara i hönsgårdarna.
Hedemorahöns

Dagg

« Svar #7 skrivet: 07 aug-09 kl 09:45 »
Det där med räv är svårt. Har bara haft besök ett par gånger under 12 år. Friska rävar tycks inte ta så stora risker (?), utan det är rävar drabbade av skabb som kommer fram dagtid. I alla fall har det varit så hos mig. Det är ruskigt att de de stackarna!

EN gång har jag haft påhälsning av en frisk räv i hönshuset då hönshusdörren "gått upp". Det var sent på natten, men som tur var var jag uppe. Ett par döda, men de flesta var "bara" chockade. Konstigt nog har den inte återkommit...

Mvh Dagg

Fritjoff

« Svar #8 skrivet: 07 aug-09 kl 10:33 »
Har haft frigående höns i ett år och har inte haft detta problem tidigare. Undrar om någon har något tips på hur man kan antingen stoppa räven att ta sig in på min tomt eller att få hönorna att hålla sig till ett begränsat område, t.ex min framsida utan att ha 3 meter höga staket runt.

tacksam för svar
/Henrik

Stoppa räven är ju knepigt. Vi hade en räv här i våras, mitt på dagen tog han två stycken, jag satt i köket och såg han! Ingen skabb-räv heller... Efter det så fick alla hönor gå inne i hönsgården, och jag satte upp 4 eltrådar runt gården, kopplat till ett mindre aggregat. Första tråden var 1 cm från marken, ifall räven försökte gräva sig in så skulle han få..

Under en veckas period efter det så kom han tillbaka, jag såg han aldrig, men kråkorna och hönsen förde ett jävla liv och stirrade in i hörnet där han kom sist. Jag vet inte om el-stängslet gjorde att räven gav upp, men jag tror det. Så el-stängsel runt tomten kanske?

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 5 användare
KJE, Efwa, ärt, kretslopp, potatisdröm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser