Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gäller för egen företagare när det gäller arbetslöshet/sjukpeng?  (läst 7570 gånger)

Imp

Ja, då är det ju hursom tyvärr försent för dig att gå med. Det där är nog tyvärr en sanning många företagare upptäcker när företaget inte går längre. Själv tar jag inte ut nån lön från mitt AB, så för mig är det också meningslöst att vara med.

Grundregeln är enligt mig att när du väljer att leva bara på ett företag, då får du klara dig själv sen. Det är väl därför dom propagerar så för att alla ska starta eget....

Jag har aldrig fattat varför så många företagare är så kassa på regler som gäller dem. När man förhandlar(fackligt aktiv) så sitter man ju och höjer på ögonbrynen rätt ofta, de kan komma med helt absurda ideer om lagstiftning och rättigheter och hela jävla tiden ska man tycka synd om dem och vara tacksam för att de finns. Vilket är väldigt underligt, då de valt den rollen helt själva och dessutom klantat till det helt själva.
Det är ju inte direkt så att man är emot företag eller företagare, men de får ju fan se till att sköta sig. Det mest lustiga är att detta även gäller folk som är chefer i stora organisationer.

Men jag har faktiskt tänkt starta eget också och undrar lite vad man egentligen lär sig på en Starta eget kurs?

Existens?

• Gäst
Hoppas inte du tolkade det som att jag tycker synd om mig själv, för det gör jag absolut inte. Jag har helt mig själv att skylla om jag inte får nån ersättning om jag blir arbetslös.

Svaret på din fråga kan möjligen vara att många egna företagare bara är entreprenörer, dom vill starta grejer och inte hålla på med papper och regler, det ligger inte i deras natur så att säga.

Vad man lär sig på en startaegetkurs har jag ingen aning om..

Imp

Svaret på din fråga kan möjligen vara att många egna företagare bara är entreprenörer, dom vill starta grejer och inte hålla på med papper och regler, det ligger inte i deras natur så att säga.

Bra.

Hoppas du inte tycker jag ska vara tacksam för att det finns företagare heller, för den delen har jag ännu svårare med.

Det är nog där jag får problem med dem. De som inte inser att med det ena så kommer det andra är ju helt olämpliga som företagare. Självinsikt är ju bland det viktigaste när man arbetar med andra människor.

louise

• Gäst
jag blir ju så nyfiken på vad de här förvirrade dumma företagarna gör och inte kan. Har du några exempel?

Ulric Eriksson

• Gäst
Det behövs ju båda sorter, den kreativa typen och typen som har alla papper i rätt pärmar.

Imp

jag blir ju så nyfiken på vad de här förvirrade dumma företagarna gör och inte kan. Har du några exempel?

Stänger av folk från jobbet, håller inne lönen, vägrar skriva på intyg, ändrar arbetstider osv, det jag stött på flest gånger är att de säger upp folk på ett felaktigt sätt, oftast på helt absurda sätt och grunder, som det inte finns nån anledning till. Det är smidigt att säga upp folk i Sverige, om man håller sig till reglerna. Vilket verkar vara väldigt svårt för de flesta arbetsgivare, inte bara småföretagare.
Ett spån försökte få en anställd att betala för skador på arbetsredskapet, skador som givetvis hänt medans han jobbat.
Istället för att försöka undvika facket och regler, så borde de förhandla mycket oftare, även om småsaker så de lär sig hur det fungerar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser