Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hälp! min kanin mår inte bra  (läst 2244 gånger)

Tangara

• Jag ÄLSKAR kaniner
Hälp! min kanin mår inte bra
« skrivet: 29 jun-09 kl 07:41 »
Min kanin mår ingee bra  :(  När jag, mamma och min lillasyster åkte utomlans i en vecka, passade min pappa vår kanin.
Pappa sa att han ej åt bra och ej drack så mycket heller, Även att ena örat hängde.
När vi komm hem såg vi att vår kanin såg väldigt sjuk ut (hans ena öga såg typ ledsent ut och han hade det inte helt öpet)
Vi kållade om han hade ätit. Och han hade gjort det. Men när jag sennare tittade på ögat, så varge gång man nudade det eller var nära på att nuda det åkte det ut en vit "hinna" typ. Det ran också om ögat. Jag tror det är ögoninflamation men jag kan ej hitta vad dendära "hinnan" här till det. För dett står inget om att dom kan ha såna.
Har/haft en kanin som har/haft lika som min kanin har? Vad gjorde ni och om ni ick till vetrenären, Hur mycket kostade det?

Hoppas någon svarar <3
MVH kanin mamman!
Jag kommer skicka in många artiklar och svar under kaniner! jag har en kanin som jag har haft snart i 3år. Jag kan mycket om kaniner. Fråga gärna mig om du behöver hjälp så får vi se om jag kan hjälpa dig XD

Pikapika

SV: Hälp! min kanin mår inte bra
« Svar #1 skrivet: 29 jun-09 kl 09:19 »
Kontakta veterinär omedelbart!!

Lejoninnan

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 jun-09 kl 11:30 »
Japp, åk till veterinär snarast. Kaniner är känsliga o behöver snabb vård.
Lycka till

Gösta

« Svar #3 skrivet: 29 jun-09 kl 18:15 »
Beskrivningen var lite allmänt hållen men det lutar åt värmeslag tycker jag. Har kaninen något skydd mot värmen? Vid temperaturer över 30 grader mår kaniner riktigt dåligt. Försök att placera djuret i ett svalt utrymme med bra luftväxling.
"Hinnan" är en typ av ögonlock som framträder ganska tydligt när kaniner lider av värmen.
Att anlita veterinär kostar som regel ganska mycket och du får om du inte har otrolig tur, väldigt lite upplysningar eftersom ytterst få veterinärer kan något om kaniner
Gösta

Tangara

• Jag ÄLSKAR kaniner
Sv: gösa (eller hur du nu hete XD)
« Svar #4 skrivet: 30 jun-09 kl 07:33 »
Ja. det kan stämma att det är värmen. När vi var utomlans var det suppervarmt hema. Det hade på måndagen rägn, men sedan på tisdagen över 30grader (eller runt) och så stog han i solen. Så det kan nog vara vermen. Men nu har vi flytat han så han står i skugan av ett träd. Vi var hos vetrinären igår och hon sa att det var inget fel på han (utom vax i örat och litte små saker) Men inget om väärmen :( det var dåligt.... Aja men om det är vermen ska man göra något mer en att han bara står i skugan`???

MVH Mona (tangara)
Jag kommer skicka in många artiklar och svar under kaniner! jag har en kanin som jag har haft snart i 3år. Jag kan mycket om kaniner. Fråga gärna mig om du behöver hjälp så får vi se om jag kan hjälpa dig XD

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 30 jun-09 kl 08:03 »
Man kan i akutskedet av ett värmeslag, kyla ner kaninens öron med en svamp och kallt vatten. Kaninens termostat sitter nämligen i öronen och reglerar kaninens kroppstemperatur.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 30 jun-09 kl 08:08 »
 Om det är riktigt extremhett kan man lägga in frysta PET flaskor med vatten i i burarna har jag läst någonstans.
                                                     Mvh
                                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #7 skrivet: 30 jun-09 kl 10:03 »
Citera
Om det är riktigt extremhett kan man lägga in frysta PET flaskor med vatten i i burarna har jag läst någonstans.
Det gör jag.
De lägger sig intill flaskorna så de verkar gilla det.
Gotlandskaniner, genbank.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 30 jun-09 kl 10:32 »
Och mina kaniner lägger sig platt på magen mot betonggolvet när det är varmt. Det verkar dom gilla.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #9 skrivet: 30 jun-09 kl 21:57 »
Detta ger kanske en tankeställare om att uppsöka veterinär >:( Min erfarenhet visar att det enda de är bra på är att ta betalt! Mycket få undantag finns!
Helt rätt som Kimma skriver: Kyl ner öronen på kaninen. Det är det effektivaste sättet att minska en hög kroppstemperatur.
Lätt att konstatera i varje fall på albinodjur. När det är kallt är öronen vita (lite blodcirkulation). När det är varmt är öronen röda eller rosa (hög blodcirkulation)
Du får däremot inte bada kaninen!!! Då kan den dö av chock :o
Gösta

Tangara

• Jag ÄLSKAR kaniner
« Svar #10 skrivet: 02 jul-09 kl 19:46 »
Ska pröva med tipsen ni har jett

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 3 användare
Ylvalifalk, Radar, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser