Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig get ?.......  (läst 6858 gånger)

Linda N

• Gäst
Dräktig get ?.......
« skrivet: 11 jan-06 kl 14:51 »
Jag har fått hem min get hona nu ;D, ev skall hon vara dräktig, men jag är osäker på om hon kan vara det, eftersom jag tycker att det syns inget på hennes mage - finns det några (andra) kännetecken som man kan se att hon dräktig - förutom att hon skall bli tjock såklart :P ?!.......
Hon har gått ihop med bocken sedan i sommras, så exakt datum när det ev. skulle vara dax vet vi alltså inte.......
Tacksam för svar !  :)
/Linda

Lantfamiljen

• Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
Re:Dräktig get ?.......
« Svar #1 skrivet: 17 jan-06 kl 11:38 »
Svårt att veta men de brukar ju bli rätt fyrkantiga. Det vi har märkt ar att de luktar mysk (!) direkt efter betäckning. Efter att man har släppt bocken brukar det ta ca 5 månader till killning (om det inte är en för ung bock). De brukar ju gå på geten ganska omgående.. När geten skall killa skrapar hon med frambenen, lägger sig, reser sig igen, skrapar osv och sedan får hon slem där bak. De fixar de i regel bra själva men det kan vara bra att ha lite koll ifall att..
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

bonnmora

« Svar #2 skrivet: 17 jan-06 kl 14:01 »
   hej,jag har många gånger fått uppleva när min get har fått killingar,vi får väl se om det blir 1eller 2,de är så charmiga,ett litet råd titta i fall juvelt känns spänt,se även till så att din get får extra kraftfoder o vitaminer samt mineraler,tallkvistar är så nyttigt för getter,lycka till,samt hör av dig hur det gick.jag älskar getter,fick under 11år tillbringa mitt liv tillsammans med mina älskade 2getter,jag söjer dem nästan varje dag,jag fick möjlighet att följa dem hela sitt liv,mvh ella 6710@hotmail.com

Tigerironlady

« Svar #3 skrivet: 19 jan-06 kl 15:01 »
Vi gick och undrade länge. Det var först allra sista tiden (sista två veckorna ungefär) som hon blev stor och bullig runt magen, eller rättare sagt, den putade ut åt alla håll och kanter. Något dygn före nedkomst så fick hon ett spänt och svullet juver.

Vi hade två getter att jämföra med, och vi undrade över bägge två, och väldigt länge var det absolut ingen skillnad på dem, det var som sagt bara den "yttersta" tiden. Förra året verkar det som många getter och får fick sin avkomma sent på året; de fick runt mitten, slutet av april; länge gick tex min angoragetuppfödare och undrade om han inte skulle få en enda killing det året... till sist blev det ändå viss utdelning, men inte så många; han fick nog bara fem mot kanske femton vanliga år. Vi får väl se hur det här året blir!
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Sofia Plogen Ström

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 15 feb-06 kl 10:46 »
Jag har tyckt på våra fyra getter att det börjar synas på dem efter ungefär halva tiden, det brukar stämma ganska bra att det är två - tre månader kvar när de börjar bli extratjocka, de är förståss rätt runda om magen naturligt så det är inte alltid lätt att se. Och som sagt växer juvret under graviditeten precis som för oss människor, det känner man när man klämmer försiktigt på det. Jag tycker också att mina getter blir skyggare när de är dräktiga, särskilt vissa, de vill inte lika gärna bli klappade och gosade med. Men det har alltid gått över så fort de har killat.

Mvh Sofia
Konstnär, snickare, musiker, morsa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 26 feb-06 kl 12:49 »
Vi fick tillökning i förrgår. Stor blev hon för några veckor sen och riktigt stor 4 dagar innan födseln. Juvret var liksom bara "halvstort" sista tiden. Men morgonen när hon hade fött så hade hon en ICA-kasse till juver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 2 användare
karsan, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser