Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flexinät  (läst 3467 gånger)

Sofie.A

Flexinät
« skrivet: 26 jun-09 kl 16:30 »
hej ! har en fråga som jag skulle vara tacksam om jag kunde få svar på. Det är nämligen så att jag hade ett Oxford Down lamm som ströp sig i ett såkallat flexinät. Innan detta skedde så har jag varken hört eller läst att dessa nät är farliga på det viset. Men så här i efterhand när jag hört mej för så är det faktiskt inte alldeles ovanligt. Är det någon här som har erfarenhet av sådana nät? Är dom så pass farliga att man ska använda andra alternativ? Har nyligen köpt nya med de lodräta trådarna i plast, har en känsla av att de är bättre?! Det var ett hel orange nät med svarta knutar som hon ströp sig i.

Charlotte

• -
SV: Flexinät
« Svar #1 skrivet: 26 jun-09 kl 16:48 »
 De näten med stela vertikala trådarna upplever jag som säkrare pga att de går att få att stå rakt så att de inte lägger sig i gräset och blir jordade.
Det är viktigt att se till att det är riktigt med ström (man kan behöva slå gräs vid nätet om det är högt), och att näten är ordetligt spända.
 Jag har hört om olyckor men jag misstänker att strömmen har varit för dålig så att djuren gått och töjt emot näten.
Jag har använt flexinät i 10 år till mindre hagar utan olyckor och jag har även haft hornbaggar i såna hagar.
                                Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #2 skrivet: 27 jun-09 kl 09:35 »
Flexinät elnät mm ..  måste ha bra ström annars är dom farliga .
Rätt uppsatta med bra ström funkar dom bra.

Men allt kan hända när man har djur...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Sofie.A

« Svar #3 skrivet: 27 jun-09 kl 18:51 »
Ok! Vet inte exakt hur mycket ström jag hade på. Men har iallafall ett annat aggregat nu som är en aningen värre. Får hoppas att man inte behöver vara med om det nå mer nu när man vet vad som kan hända. Tack så mycket för era svar!

signe

« Svar #4 skrivet: 27 jun-09 kl 18:54 »
Vi hade en tacka som lärde sig att hoppa över och då fastnade ett av hennes lamm när den försökte följa efter. Otäckt, men annars är näten praktiska. Vi har använt dem i många år.

poze

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-09 kl 19:08 »
Man kan raka dem på och runt hals/nacke. för närmare och bättre känsla för strömmen. silverpasta annat alternatv ? =)
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jun-09 kl 20:02 »
charlotte - vad är det för nät du menar med "stela" trådar? jag ska omgående köpa två och har köpt ett förut på högerbergs, för att jag även vill att det ska funka med fjäderfä. Men nån hård tråd har de inte.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 27 jun-09 kl 20:08 »
Nä, jag vet, fjäderfänäten finns bara i den 'sladdriga' kvalitén:( På dom bra fårnäten är dom lodräta trådarna av ganska styv plast som gör att näten inte slokar på samma sätt. När jag använder fjäderfänät till kaninerna gör jag en rektangulär hage med hörnstolpar av trä som jag spänner upp det hela med, annars ligger ju allt mot marken.               Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jun-09 kl 21:19 »
hm.. det är ju frågan om man ska köpa bättre då. Hur små är de nedersta rutorna på ett fårnät? Å var köper du det? Jag har ju det också mest till grisar, kultingar får inte komma emellan.

Jag tänkte beställa imorrn, så nu blir jag stressad. Sitter här å tittar på LG.s grejer. Titan, mx3, standard.. höns/lamm.. vilken rekommenderar du?
« Senast ändrad: 27 jun-09 kl 21:26 av Stabon »

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 27 jun-09 kl 21:33 »
Jag har inte LGkatalogen... Jag tror dom nedersta maskorna är 15 gånger 15 centimeter, jag har köpt mina senaste nät på BOLE för 670 plus moms. På Granngården finns ännu bättre (med lite styvare stolpar) men dom är riktigt dyra, kanske runt 1500 med moms, minns inte riktigt, det är Alfa Laval nät, jättebra kvalitet, men Dyra...
Mvh Charlotte

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 28 jun-09 kl 00:43 »
 Nu har jag kollat på LG, det verkar ju bara vara detta nät som har "Plast stöd":
http://www.lgprodukter.se/product_info.php?cPath=15_26&products_id=2383
Att man kan koppla in jord också verkar ju vara smidigt, men ganska dyrt...
                     Mvh
                  Charlotte

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 jun-09 kl 08:38 »
15 x 15... det vågar jag inte till kultingar.. Det är ju skitstort.

Är Nordpost hönsnät stabilare än högbergas? äh, får lägga den frågan i nån hönstråd tror jag..
« Senast ändrad: 28 jun-09 kl 08:59 av Stabon »

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 28 jun-09 kl 09:29 »
Jag tror det är samma sladdriga överallt:( Men med riktiga hörnstolpar blir det bättre. Det funkar också bra med 'Bolestolpar' som stöd där det blir svajigt, dom finns väl i olika längder, bara att slå ner i lagom höjd och haka i nätet.
Mvh Charlotte

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 jun-09 kl 09:58 »
Äh. Det var ju fan att ingen vill tillverka nåt ofarligt för gris å höns. Varför skulle de inte riskera att trassla in sig..  Men då blir det Högberga då, Nordpost var slut.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jul-09 kl 09:24 »
Har använt elnät till mina får i snart tio år har aldrig hänt något med dem. Men man måste sträcka riktigt hårt. Jag använder trästolpar i hörnen för att få stabilt att dra mot. Och bra ström på.

Fritjoff

« Svar #15 skrivet: 03 jul-09 kl 10:50 »
Äh. Det var ju fan att ingen vill tillverka nåt ofarligt för gris å höns. Varför skulle de inte riskera att trassla in sig..  Men då blir det Högberga då, Nordpost var slut.

Bole produkter har en för höns och en till kaniner.

Den för höns: http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=1330640

Den för kaniner: http://www.boleproducts.com/BOLEB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=1330600

Hm. Verkar som deras online katalog inte har måtten på maskorna. Men i katalogen står det att hönsnätet har maskor som är 5.9cm x 5.9cm dom första 36 cm, därefter 11.8cm x 5.9cm och därefter 23.5 cm x 5.9cm. Den är 112 cm hög.

Kaninnätet är liknande fast kortare, endast 65cm högt.

Pastorn

• -
« Svar #16 skrivet: 03 jul-09 kl 12:47 »
har varit med om flera olycksfall med de orangea näten,
men de är skitbra att fånga förrymda lamm med, bara att jaga in dem i nätet :P

Sofie.A

« Svar #17 skrivet: 10 jul-09 kl 15:51 »
Att raka dem vore nog inte en sån dum idé! Det var ju som sagt ett Oxford Down lamm, med väldig stor kalluffs i hela ansiktet. Det var mest bara nosen som inte var ullig.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #18 skrivet: 15 jul-11 kl 10:17 »
Även jag har upptäckt att näten med de styva plaststagen är bättre.  Säkrare och lätthanterligare.  Men dyrare.

Eller, mina djur upptäckte det.  Jag hittade dem döda.  Två stycken på 35 år, det tycker jag är mycket, om man betänker att det är så enkelt att slippa.

Nåja, även nät med plaststag kan vara farliga.

Men jag puttar upp tråden, eftersom jag inte hittar dessa modeller i alla firmors kataloger.

Granngården, Bole och LGprodukter har jag hittat, men finns det en prisjämförelsesajt nånstans?

Och förlåt trådkapningen,   ;)  denna gång gäller det får i första hand.  Som aldrig gått på el förut.  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

irma56

• Småland
« Svar #19 skrivet: 15 jul-11 kl 13:40 »
Jag har använt flexinät, olika fabrikat, i 13 år och de absolut bästa är de med styv vertikal "tråd". Nätet säckar inte ihop och är lättare att sträcka upp när man sätter de. Jag köper mina av Chris Wurst, tele 0250-444 29. Han annonserar i tidningen "Fårskötsel" Köpte förra året och tror jag gav strax under 700:-/st

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser