Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få liv i en "djupborrad" brunn?  (läst 5315 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Få liv i en "djupborrad" brunn?
« skrivet: 24 jun-09 kl 19:28 »
Morsning
Till ladugården har vi en gammal djupborrad brunn, borrad på 60-talet kanske, så den är inte så djup, 20-30 meter kanske.. Den har sedan i höstas kunnat förse djuren med vatten men igår glömde jag vattenslangen på över natten och i morse var den tom.. Den hade heller inte fyllt på något vatten fram tills nu (c:a 12 timmar senare) så jag antar att det inte kommer att fylla på igen förens efter sommaren.

Går det få liv i en sådan här gammal djupborrad brunn igen på något sätt? Att sitta och åka till sjön 4 kilometer bort och fylla upp tankar känns inte så lockande..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Få liv i en "djupborrad" brunn?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-09 kl 20:54 »
En klassisk metod som påstås kunna fungera är att släppa ner en lämplig sprängladdning (en sprängdegsgubbe bör räcka) till botten av brunnen och detonera den där. Det gäller förstås att förvissa sig om att laddningen verkligen sjunker hela vägen ner och inte flyter på eventuellt vatten eller fastnar i något efter vägen.

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-09 kl 11:18 »
Halaj!

Numera spränger man på hydraulisk väg.
Jag har absolut ingen aning om hur det går till praktiskt.
Men närmsta brunnsborrare borde ha både kunskap och utrustning.

//T

Zixten

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jul-09 kl 01:50 »
Hej!

Hur gick det med brunnen? Fick ni nått mer vatten?

Slog mig en tanke, skulle kunna vara som så att det kan vara svårt att få pumpen att börja pumpa igen efter det att det gått tort...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jul-09 kl 12:00 »
Hallå!
Jag har inte haft tid (eller pengar) än för att göra något åt den. Som det är nu så pumpar den upp till c:a 2 bar innan den "lägger av", eller rättare sagt den kommer inte upp mer i tryck än så, efter det får man stänga av pumpen. Jag TROR att det är så att den går torr när den pumpat upp till ungefär 2 bar  tryck, den måste ju fylla upp rören och hydroforen så det är ju ett antal liter, förmodligen är tillrinninge inte mer än runt 100-200 liter per dygn just nu.

Ska försöka ta mig tid nästa vecka och ringa en brunnsborrarfirma och se vad de tar för att rensa upp brunnen

kärralid

« Svar #5 skrivet: 20 jul-09 kl 09:20 »
hej gångtrött
omdin brunn har tillrining på 200l/dygn e den full på ett dygn
det går ung. 10 l /m i en borrad brunn som är 110mm diameter
mvh tommy på rustans brunnsborning
 ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 jul-09 kl 09:26 »
Ok.. :) Ja jag vet ju inte alls vad den har för tillrinning, den klarar i.a.f. inte av att fylla hela hydroforen (som er ganska stor) och hålla tillräckligt mycket vatten i rören.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 aug-09 kl 19:25 »
hej gångtrött
omdin brunn har tillrining på 200l/dygn e den full på ett dygn
det går ung. 10 l /m i en borrad brunn som är 110mm diameter
mvh tommy på rustans brunnsborning
 ;D
tack för infon!

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser