Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går era höns ut på vintern??  (läst 9148 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Går era höns ut på vintern??
« skrivet: 09 jan-06 kl 21:47 »
Hej!
Idag har jag och lillgrabben tvingat våra höns att gå ut efter flera veckor inne. De går ju inte ut själva! Dörren är öppen men näe, inga höns ute.  ::) Idag var det så soligt o fint i hönsgården att jag faktiskt krånglade in oss i vårt lilla hönshus och föste ut alla trista hönor. De protesterade lite men när de väl kom ut så kom de faktiskt igång, började sprätta och kackla.  ;D Sen snön kom har de bara suttit inne på sina pinnar och varit tysta.

Till saken hör att vi har ett himla litet hönshus, mest tänkt till att vara ett skydd på nätter och under regn. De är aldrig inne hela dagarna annars.

Hur är era höns, går de ut såhär på vintern? Förra vintern var de likadana, men då hade vi inte snö så här länge i sträck.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vad gör era höns på vintern??
« Svar #1 skrivet: 09 jan-06 kl 23:01 »
Nej, mina vägrar gå ut så fort det blir snö på backen
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 jan-06 kl 07:41 »
Har en frigående åsboflock sedan 25 år tillbaka. Jag öppnar alltid luckan till friheten varje dag och hönsen kan gå ut om de vill och de vill de, för det mesta. Är vädret extremt dåligt ur hönssynvinkel. Blåst i kombination med regn och blötsnö gillar dom inte, men om det är snö på marken avskräcker då inte mina för att ta en runda i alla fall. Jag tror att det har med vanan att göra.  
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

hönstanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 jan-06 kl 08:16 »
Mina hedemorahöns går bara ut om jag skottar och halmar i hönsgården. Vi har t.o.m byggt ett uthus till dom i hönsgården. I uthuset (som består av 3 väggar och tak) har vi lagt granris och halm och skottar man en gång och halmar i den så går hönsen ut till uthuset. Sen promenerar dom fram-och-tillbaka mellan hönshus o uthus ca 10 gånger om dagen och pickar i halmen.
Men visst trivs dom bäst i hönshuset! Dom är väldigt aktiva även inne där dom krafsar, pratar och "badar".
Jag har halm i hönshuset och i halmen finns hela ax, frön och lite allt möjligt som dom får krafsa fram. Allt för att dom inte ska sitta stilla hela vintern!

/HT

sussa

• odlar, odlar och odlar!
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-06 kl 08:42 »
Mina höns vill inte heller gå ut om det är snö på backen. Jag brukar ibland öppna luckan i allafall, men de stirrar misstänksamt ut genom luckan och ser ut som: usch fy, aldrig i livet att vi går ut idag!  ;) Om det bara är kallt, minusgrader och ingen snö går de gärna ut däremot. Kommer det dagar med mildväder uppträder de som om det aldrig varit vinter och springer ut och krafsar och pickar. Dettta har de gjort i alla år jag har haft dem (sedan-98) och jag tvingar dem inte att gå ut om de inte vill. Men luckan är öppen på dagen så de har möjligheten. Under vintern har jag lite extra belysning som tänds mha timer så de får längre dagar än de får med bara vanligt dagljus. Detta tror jag gör dem lite piggare också.

Godistips till stugsittar-höns: Slå brännässlor under sommaren och häng på tork. Ge dem under kalla mörka vinterdagar som extra vitamintillskott och sysselsättning. De älskar det! ;D
/sussa
Efter regn kommer sol :)

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 10 jan-06 kl 10:21 »
Jag tror att det har med vanan att göra.  
Ja visst har det det och säkert också med temperaturen i hönshuset. Höns älskar ju värme så är det varmt inne vill de inte gå ut i kylan, är det däremot kallt i hönshuset kanske t.o.m. luften är friskare och skönare ute då kall luft inomhus lätt bli rå.
Mina höns beter sig precis som Sussas, står på tröskeln men vill  inte gå ut i snön. Är det däremot barmark, eller blidväder och sol, går de gärna ut en stund. Jag öppnar också varje dag året om till dem för att ge dem tillfälle att gå ut om de vill och för att vädra i hönshuset.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 jan-06 kl 11:44 »
Mina höns går ut i alla väder, vid riktigt dåligt bara korta stunder. De går alldrig ut förrän det är riktigt ljust, och går in tidigt när skymmningen faller.

De har ett hönshus på ben och en lång stilig trappa, isolerat, och de brukar hålla sig under huset, vid regn och snö.

De sprätter sig ner till barmark och letar efter saker att stoppa i sig, även om mattråget är fullt.
« Senast ändrad: 10 jan-06 kl 11:44 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Helenan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 jan-06 kl 13:25 »
Mina Hedemorahöns går ut nästan varje dag om det inte är riktigt blåsigt och regn eller snö. Jag har också värme i hönshuset (ca 5 grader). Många gånger är jag förvånad att de vill ut för det är så dåligt väder men snön gör nog att de tycker det är lite ljust. Jag har en julgran i rastgården som lockar och har nu halmat lite så de inte ska frysa om fötterna.

mosesmia

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 10 jan-06 kl 20:53 »
Hejsan
Nu har jag inte haft höns under så många vintrar, men det jag märkt med mina är att de kan gå ut fast det är -15 grader, men inte om det är snö på backen.
Frosten går bra men inte snö.
I början av vintern skottar jag och strör hö, men nu när snön ligger metervis så är de inomhus. Luckan är uppe de få dagar det är mildare. En vinter flög en tupp ut i djupsnön, efter 10 min fick jag plumsa ut och hämta honom. De går inte på snön, men dom sjunker, det beror kanske på det.

Men nu när vi vet hur vintrarna är här uppe i Lappland, så vi planerade vi hönshuset och byggde det större.

Det gäller att hitta på sysselsättning åt dem. Vi torkar lövruskor och plockar litervis med lingon åt dem. Bär in både gran och tall.
Det blir lite som en skog därinne.

När våren kommer skottar vi upp rejält och strör mycket hö, först då börjar de vara ute i solen. Och då kan de även springa på skaren.
Vi får se om dom ändrar sig när de blir äldre.

Hälsningar Mia

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

bacillen

« Svar #9 skrivet: 10 jan-06 kl 22:19 »
vad bra dina höns verkar ha det! inspirerande!  mina gillar biobesök, shopping och museibesök så här på vintern, sen när solens strålar börjar värma går de tillbaka till vanligt hönsliv med äggläggande och sprätt i gräset! ;D ;D ;D ;)
Nobody puts baby in a corner

Archibald

« Svar #10 skrivet: 11 jan-06 kl 07:42 »
har en kompis vars höns gladeligen studsar ut i snön och leker, sprätter och kör ner näpparna i söns, ruskar sig i den osv...
mina som är födda på på 'uppfödningsanstalt', stirrade på detta....
när jag mockade hönshuset i helgen så knuffade jag ut dem och de satt i varsin del av hönsgården och bara stirrade...
sedan gick ena lilltuppen in, lät lite grann och gammeltuppen satte igång. har knappt hört dem medans de varit inne, de små vågar ju inte göra något för gammeltuppen, men när han var utom synhåll....

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #11 skrivet: 11 jan-06 kl 08:59 »
Det är kanske även till stor del olika beroende på vilken del av vårt avlånga land man lever i. Det är bra att ha i åtanke då vi pratar om både utevistelse, värme och extra ljus:
I i söder är det knappt någon snö alls, tunn tjäle om alls något, bara någon eller några minusgrader och riktigt ljust på dagen året om medan det i norr är jättekallt med många minusgrader, stenhård tjäle långt ner, mycket snö och knappt halvljust dagtid mitt i vintern.
Någon skrev t.ex. att hönsen sprätter sig ner till barmark och hittar mat där. Här hos mig (och då bor jag ändock bara på nedre delen av övre halvan av landet) har vi nästan ½ meter snö och längre norrut är det ännu mer så där går det ju inte att sprätta sig ner till någon barmark, dessutom är det hård tjäle där nere så där finns ingen mat alls.

Har kursverksamhet!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #12 skrivet: 20 jan-06 kl 22:08 »
mina damer vägrar gå ut när det är snö... en av dom skynda sig ut när jag öppnade luckan men hon blev varse om att det var snö på avsatsen ner till hönsgården så hon for in i ett jihu sen var missnöjeskommiten i gång för full hals...

Höns tanten *ler åt ditt inlägg*
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Susanne

« Svar #13 skrivet: 21 jan-06 kl 14:50 »
Mina höns är inne mest hela tiden den kallaste och mörkaste perioden när vinterkylan är bister, snön ligger djup, och solen inte visar sig. De gillar inte att knata ute i -30 grader, plumsa i snö verkar vara över deras förmåga, och att ge sig ut när det bara är grått skymningsljus verkar inte vara någon höjdare. MEN så fort solen återvänt och skiner tillräckligt starkt går de gärna ut i -10/-15 grader, men de håller sig på den plogade delen av gården, eftersom de inte har några snöskor att dra på sig. När det blivit ytterligare lite varmare så att snöinsekterna börjar vakna till liv, och det kanske är skare på snön, så börjar de vistas lite mer utomhus för då har de ju födosöket som lockar dem.  

sidra

« Svar #14 skrivet: 24 jan-06 kl 21:22 »
Mina höns går ut i snön sprätter och äter snö. Jag har just undrat om dom inte fryser om fötterna. Man kanske skulle sticka benvärmare till dom. Skulle vara både enkelt att sticka och snyggt.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 29 jan-06 kl 19:41 »
Mina hönor får halmhögar att sprätta ut över golvet. Vilket dom kan hitta en massa gott i. Har också en Fritzvagn med halm dom älskar att bala sig i.

Har frigång för hönorna så att dom inte känner sig instängda i hönsfållan. Har ju många raser så det känns bra med frigång nån dag i veckan. När det inte är avelssäsong så får alla gå som dom vill. Har också gömställen som hönorna älskar att dra sig undan när det känns stökigt. Så man får leta ägg lite varstans, vad gör det huvudsaken hönorna trivs.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #16 skrivet: 02 feb-06 kl 20:53 »
Jag har skottat åt mina damer och herrar när solen stod som högst på himelen och det var takdropp och så skönt ute men inte ville dom gå ut inte  :( fast jag slitit med den tunga  blötsnön >:( nej då dom vägrade men när jag skulle göra rent åt dom och krattan kom in i huset så  for dom ut på avsatsen och blev sittande där och var allmänt missnöjda tills dom fick komma in igen... :D

Love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #17 skrivet: 03 feb-06 kl 08:53 »
Mina hönor får halmhögar att sprätta ut över golvet. Vilket dom kan hitta en massa gott i. Har också en Fritzvagn med halm dom älskar att bala sig i.

Har frigång för hönorna så att dom inte känner sig instängda i hönsfållan. Har ju många raser så det känns bra med frigång nån dag i veckan. När det inte är avelssäsong så får alla gå som dom vill. Har också gömställen som hönorna älskar att dra sig undan när det känns stökigt. Så man får leta ägg lite varstans, vad gör det huvudsaken hönorna trivs.
Låter ju fantastiskt bra för att vara hos en äggproducent. Hur många raser och hur många djur har du?

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, gorlan, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser