Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya B&Blplaner. Nån med erfarenhet?  (läst 4681 gånger)

louise

• Gäst
Nya B&Blplaner. Nån med erfarenhet?
« skrivet: 22 jun-09 kl 22:37 »
Fan. Jag har redan räknat på det tre gånger, och kommit fram till att ett B&B hos mig inte ens betalar renoveringen.

Men.. jag har ändå sårt at thitt fakta på rimlig beläggning, och vad som driver upp beläggningen resp ner.

Så, nån här som driver ett B&B? Som kan svara på mina frågor?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Nya B&Blplaner. Nån med erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-09 kl 22:48 »
Fan. Jag har redan räknat på det tre gånger, och kommit fram till att ett B&B hos mig inte ens betalar renoveringen.

Men.. jag har ändå sårt at thitt fakta på rimlig beläggning, och vad som driver upp beläggningen resp ner.

Räkna och räkna.. man blir aldrig klok på siffror. Jag är nöjd så länge huslånen betalas och i huslånen är renoveringen inbakad.

Kör i år 3 rum, 6 bäddar.. hade jag fullbelagt varje natt, året runt så skulle jag dra in i rena pengar ca 80 lax.. vilket inte är realistiskt men än så länge.. precis så här i starten är jag mer än väl nöjd med kronorna.
Just nu är min största utgift el för varmvatten och huslån.. resten kaffepengar..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jun-09 kl 22:52 »
ja, suck. Alltså, jag måste pussla ihop en försörjning. Lägger itne tid å pengar på dte annars. Men, det är ju frågan om det är en realistisk delinkomst i nåt större.

Men mina frågor:
Hur många gästnätter?
Varför har de lockat still ditt ställe? ( nära turistgrejer, storstad, pittoreskt, whatever)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 22 jun-09 kl 23:00 »
ja, suck. Alltså, jag måste pussla ihop en försörjning. Lägger itne tid å pengar på dte annars. Men, det är ju frågan om det är en realistisk delinkomst i nåt större.

Men mina frågor:
Hur många gästnätter?
Varför har de lockat still ditt ställe? ( nära turistgrejer, storstad, pittoreskt, whatever)

http://www.torpetmon.se ligger nära stan, spårvagn 15 min härifrån, kör min personliga stil.. miljöshysst.. fick höra kommentarer idag från några gäster.. "aldrig sovit i så sköna lakan förr, jag kan ej sitta i köket att äta frukosten för jag bara stirrar på alla fina detaljer"

Handlar, iaf för min del om att ge besökaren en skitbra tid.. vad gör man på ett B&B, man sover, duschar och ätar typ.. badrum skall va superfräscht, huset vackert, man skall sova som en kung och äta en redig hotellfrukost och vara miljöshysst på samma gång utan att man tänker på det.

Som denna månad är det uppbokat alla helger t,ex. med endast 2 st annonser på Blocket som hjälp.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 22 jun-09 kl 23:03 »
(kan tillägga.. 80 lax i månaden) innan skatt och utgifter..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jun-09 kl 23:04 »
okej, men du bor mer eller mindre i en storstad, får tillgång till alla deras turister. Den genomströmningen har vi tyvärr inte här sju mil öster om dig.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jun-09 kl 23:04 »
what?? hur får du ihop det på sex bäddar?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #7 skrivet: 22 jun-09 kl 23:07 »
okej, men du bor mer eller mindre i en storstad, får tillgång till alla deras turister. Den genomströmningen har vi tyvärr inte här sju mil öster om dig.

Förstår det, en tanke jag hört från folk är att "varför ordnar du ej ett avstressningsställe".. folk får komma ut på landet, sköta djur, måla, rensa ogräs ect.. gäller kanske att "nischa" sig..

what?? hur får du ihop det på sex bäddar?

Tar 450 kr / person/ natt (inkl frukost), 6 personer och 30 dagar i månaden är 81000 riksiga dalers..  ;)

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jun-09 kl 23:10 »
Men har du så fullt?? Året runt?

450 är en hundralapp över landsbygdspriserna.

Visst, jag skulle ha kapacitet till 1000 gästnätter, men inte mer än 200 är rimligt att räkna med. Å då skiter sig allt.

bo på lantgård finns det hur mkt som helst, de har rätt låg beläggning. Möjligen paketerar de det hela dåligt om man nu tänker på att de har hela kittet - avstressning, djur å natur.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 22 jun-09 kl 23:25 »

På hur många år räknar du med att renoveringen skall vara betald?

Våran lillstuga som vi hyr ut månadsvis räknar jag med att renovering skall vara betald på 3 år.
Med halvbra beläggning (8 månader om året)
Efter det så kommer vinsten.
I framtiden när vi blir lite mera kända så kommer kanske stugan att vara uthyrd mer än 8 månader om året.
Vi räknar just nu på en utbyggnad från 20 till 40 kvadratmeter.

Men eftersom värdet också ökar på fastigheten samtidigt så får vi lite mera marginal för att kunna låna mera pengar till låg ränta om vi skulle behöva i framtiden.

Våran kundkrets är killar som precis flyttat från tanten och bor på kompisens soffa. ;D
Nu tror ni att jag skojar men det är faktist sant.
När vi annonserar ut stuga så är det bara killar som flytt från ett stormande avslutat förhållande och behöver ett billigt ställe att sova på innan dom har fått tag på en lägenhet.
Så dom blir kvar 1 till 4 månader.

Men det är perfekta hyresgäster.
Dom ställer inga krav så länge som det finns internett och dom slipper höra någon som skriker åt dom. ;)
« Senast ändrad: 22 jun-09 kl 23:33 av Rosten »

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jun-09 kl 13:11 »
Jag har ingen beräkning av avbetalning, jag räknar på hur en jämn och trygg ekonomi kan se ut.Jag kan inte driva ett B&B och jobba, så den idén kräver ju en affäridé med marginal.

Men det där med ungkarlarna var ju rätt intressant! Då det inte är turistsäsong kan man få såna att hyra rummen som lägenhet istället. För en turistbeläggnign poå 8 månader är ju bara att fetglömma hos mig. Den vara max tio veckor, sen dör hela marknaden.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #11 skrivet: 23 jun-09 kl 13:20 »
Men har du så fullt?? Året runt?

450 är en hundralapp över landsbygdspriserna.

Visst, jag skulle ha kapacitet till 1000 gästnätter, men inte mer än 200 är rimligt att räkna med. Å då skiter sig allt.

bo på lantgård finns det hur mkt som helst, de har rätt låg beläggning. Möjligen paketerar de det hela dåligt om man nu tänker på att de har hela kittet - avstressning, djur å natur.

Nej, inte så fullt inte.. men jag brukar säga.. "man blir ej rik på sina inkomster", utan man får se till sina utgifter istället.
Bo på landgård är old.. det eggar ingen särskilt.. utan satsa som sagt på en nisch.. avstress för stadsfolk.. komma o plocka jordgubbar en helg, klippa fåren, göra som ett läger typ.. sysselsätta folk och så får dom betala för det!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 23 jun-09 kl 13:26 »
Öppna flyktingkrypin, sånt har många blivit rika på.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 23 jun-09 kl 16:22 »
Men det där med ungkarlarna var ju rätt intressant! Då det inte är turistsäsong kan man få såna att hyra rummen som lägenhet istället. För en turistbeläggnign poå 8 månader är ju bara att fetglömma hos mig. Den vara max tio veckor, sen dör hela marknaden.

Så här räknar vi.
Kan jag hyra ut stugan 6 veckor på sommar en så är jag jätteglad.
För jag kan ta mera när jag hyr ut den på sommaren veckovis.

Men övriga delen är bara att glömma.
När jag annonserade ut den månadsvis så upptäckte jag att det var killar från åldern 25-50 år som ringde på annonsen. Alla kom med förklaringen att dom behövde en bostad snabbt pga att dom flyttat från sin kvinna för några dagar sedan.

Vi har haft problem med avloppet men det är snart löst.
Sen är vi på gång igen.
Just nu så håller jag på med en uteplats till lillstugan.
Sådde gräset för 2 dagar sedan.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #14 skrivet: 02 jul-09 kl 10:03 »
Öppna flyktingkrypin? Utveckla gärna. :)

Kan man inte hyra ut stugorna till studenter under skolterminer? När i Norrköping iaf kryllar det ju av inflyttade studenter som behöver någonstans att bo. Fast man kan ju inte bo för långt ut på landet isf förstås.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 jul-09 kl 12:39 »
vi har tyvärr inget universitet i Räschlaree;)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 02 jul-09 kl 20:54 »
Som någon sagt så måste du vara speciell..
Och den som inte syns finns inte..

Här har du en artickel om en som fick snurr på sin B&B
http://www.ystadsallehanda.se/article/20090627/SJOBO/38015935/1070/SJOBO/&/Mangas-vagar-bar-till-Blentarp   

Ps...
Imponerande att du hela tiden söker och hittar nya möjligheter.
 :D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 jul-09 kl 21:25 »
Jag tror nog också, som Palleman skrev, att "bo-på-lantgård-prylen" är lite förlegat, i vilket fall som helst så lockar det inte den kundgrupp man vill ha, d.v.s. de som gärna gödslar med pengar.

Något som jag tror funkar är upplevelser + bra, mysigt, pittoreskt boende.. I mina planer i en fjärran framtid så skulle jag vilja snygga till lillstugan, bygga en bastu på tomten med någon relaxavdelning och sedan hyra ut boende plus olika former av upplevelser.. Ex. kräftfiske på sensommaren/hösten, fiske på sommaren, kanske lite småviltsjakt, bär-/svamp-plockning, turridning, kultur-prylar m.m..

Sådana arrangemang kan ju kräva samarbeten med andra som har ex. kräftvatten eller liknande men jag tror ändå att det ger mer inkomster att göra så och betala lite för samarbetet än att bara köra "kom hit och sov".

Just nu är lillstugan dock uthyrd för i princip självkostnadspris till min frus syster och när hon flyttar ut blir det nog först att satsa på en "säkrare" inkomst med "vuxenplaceringar" under några år för att få ihop grundplåten till lillstugans renovering..

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 jul-09 kl 21:40 »
Jo, här finns folk att samarbeta med, men säsongen blir ju tyvärr inte längre för det...  Men du väckte ändå nåt här.. Vi har ett konferenscenter, och jag har ju t änkt at than har ju sina stugor, behöver ingen samarbetspartner. Men jag skulle ju faktiskt ha en annan typ av boende, och då får han sålt mer fiske, badtunna, mat och sånt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 jul-09 kl 21:48 »
Ja det tror jag på, samarbete ger mervärde, mervärde ger pengar..

Men visst blir säsongen längre med lite olika aktiviteter! Bara "mat och sov" är ju mest intressant under sommarsemestern väl? Kan man paketera svamp-/bärplockning, kräftfiske, vinterfiske (ex. angling på isen, få med sig en fårfäll och varm choklad utkörd o.s.v..) i kombination med ett bra boende så tror jag ju garanterat att man kan få en betydligt högre beläggning på de traditionella lågsäsongerna,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser