Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya B&Blplaner. Nån med erfarenhet?  (läst 4667 gånger)

louise

• Gäst
SV: Nya B&Blplaner. Nån med erfarenhet?
« Svar #20 skrivet: 02 jul-09 kl 21:55 »
Jo, det finns massa idéer. men.. det är förbannat dyrt att inreda min vind så det liksom... HUr smart man än är affärsmässigt blir det en jävla riskaffär.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 02 jul-09 kl 22:04 »
Jo, det finns massa idéer. men.. det är förbannat dyrt att inreda min vind så det liksom... HUr smart man än är affärsmässigt blir det en jävla riskaffär.

Jo visst är det, det är därför vi ska ta in en vuxenplacering under ett par år för att få en grundplåt att betala kalaset med.. Vad man får i arvode/omkostnadsersättning för en vuxenplacering variera visst en hel del men jag har läst om arvoden på mellan 6000-10 000 i månaden och omkostnadsbidrag på ungefär detsamma.. Men jag räknar lågt och räknar på ung. 10 000 i månaden totalt, hälften ska då gå till en renoveringspott och hälften ned i fickan. På 1-2 år har man ju då pengarna som man behöver för att bygga upp verksamheten.

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 03 jul-09 kl 07:50 »
Jag tror nog också, som Palleman skrev, att "bo-på-lantgård-prylen" är lite förlegat, i vilket fall som helst så lockar det inte den kundgrupp man vill ha, d.v.s. de som gärna gödslar med pengar.
Jag har frågat runt bland vänner och bekanta som bott på lantgård hur det varit.
Dom mesta verkar vara nöjda med ett billigt boende.

Så jag passade på att fråga vad det fanns för möjligheter att spendera pengar på gården.
Då upptäcker man att där brister det verkligen.

Några berättade att man kunde köpa ägg.
En berättade att man kunde rida på hästar. Problemet var bara att dom som ägde gården/hästarna hade inte tid att låta någon rida på dom eftersom det var hästtävlingar den veckan så värdparet var knappt hemma över huvud taget och hästarna hade dom med sig.

Så jag tror att folk på bondgårdar ser det som att dom får in lite extrapengar.
Men är inte ett dugg intresserade av att få in mera pengar pga att man redan har fullt upp med allt som skall göras under sommaren på gården.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #23 skrivet: 03 jul-09 kl 09:23 »
Vad menas med vuxenplacering?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 03 jul-09 kl 14:47 »
Att man tar emot en vuxen person i sitt hem som behöver "inskolas" i samhället, ex. en f.d. "fängelsekund" eller en missbrukare som ska slussas ut i samhället.. Det blir väl väl oftast inte vem som helst utan personer som har en vilja att slussas ut på rätt sida i samhället igen.

I vårt fall räknar vi med att han/hon ska kunna bo i lillstugan med vissa måltider tillsammans med oss + att om de vill ska kunna få hjälpa till lite på gården.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 03 jul-09 kl 15:13 »
Jag känner till några såna "gäster", lite kort om en av dom:
Han bodde under utslussningen i lillstugan hos en familj.
En natt kom han hem på fyllan, och fick se att möblemanget var ändrat.
Det var mannen i familjen som hade ställt in ett bord tror jag det var, för han trodde gästen skulle få nytta av det.
Men istället tolkade fyllot det som att värdfolket snokat omkring i hans pinaler medan han var borta.
Så han knackade på hos dom mitt i natten, och sprättade upp magen på mannen som öppnade.
Det blev åka i flera mil samtidigt som det gällde att försöka hålla tarmarna någorlunda på plats (ingen överdrift, karln höll på att stryka med).
Dåren satt sen på min avdelning på fängelset (där jag jobbade alltså ;) och njöt av att berätta utförligt om hur själva knivdådet gått till.
Efter frisläppandet så sökte han upp tidigare värdfolket på nytt, men då hade dom lärt sig att vara försiktiga, så han blev fast innan någon blev skadad.
Observera att ingen hade informerat värdarna om vilken historik den mannen hade.
Det gäller alltså att ha lite koll på vad man tar emot, och helst också tidigare erfarenhet av instabila människor.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 03 jul-09 kl 15:19 »
Jag känner till några såna "gäster", lite kort om en av dom:
Han bodde under utslussningen i lillstugan hos en familj.
En natt kom han hem på fyllan, och fick se att möblemanget var ändrat.
Det var mannen i familjen som hade ställt in ett bord tror jag det var, för han trodde gästen skulle få nytta av det.
Men istället tolkade fyllot det som att värdfolket snokat omkring i hans pinaler medan han var borta.
Så han knackade på hos dom mitt i natten, och sprättade upp magen på mannen som öppnade.
Det blev åka i flera mil samtidigt som det gällde att försöka hålla tarmarna någorlunda på plats (ingen överdrift, karln höll på att stryka med).
Dåren satt sen på min avdelning på fängelset (där jag jobbade alltså ;) och njöt av att berätta utförligt om hur själva knivdådet gått till.
Efter frisläppandet så sökte han upp tidigare värdfolket på nytt, men då hade dom lärt sig att vara försiktiga, så han blev fast innan någon blev skadad.
Observera att ingen hade informerat värdarna om vilken historik den mannen hade.
Det gäller alltså att ha lite koll på vad man tar emot, och helst också tidigare erfarenhet av instabila människor.
haha, tackar för informationen! Inte för att historien var särskilt rolig i sig och risker finns det ju med allt..
Jo eftersom att vi har småbarn så blir det ju inte vilka fångar som helst, om ens några, och tar man emot folk så blir det ju till att förhöra sig om vad för personer det rör sig om. Visst, man vet ju aldrig med folk hur de är men merparten av dem är ju inte våldsamma eller besvärliga och dylika historier lär ju höra till kategorin 1 på 100 000 eller dylikt..

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #27 skrivet: 03 jul-09 kl 20:07 »
Ok, vad tjänar man på vuxenplaceringar då? Av ovanstående historia att döma verkar det iaf berättigat med risktillägg!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #28 skrivet: 04 jul-09 kl 18:53 »
Jag har en stuga på tomten som jag hyr ut och säsongen är verkligen kort. Hittills har jag 6 veckor uthyrt i sommar. Och då bor jag ändå på en ö i skärgården men det är goa pengar och jag slipper hitta ett sommarjobb.
Några ströveckor vid nyår och februarilov har det blivit också.

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 04 jul-09 kl 21:21 »
vilken kust pratar du om?

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #30 skrivet: 19 jul-09 kl 08:10 »
Jag bor i Karlskrona.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 jul-09 kl 10:41 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser