Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gråbo och annat ogräs?  (läst 4437 gånger)

Dagg

Gråbo och annat ogräs?
« skrivet: 21 jun-09 kl 20:40 »
Hej! Det är mycket roligare att dra upp ogräs om man kan ge det till några av djuren. Hemma hos mig är gråbon det tråååkigaste ogräset. Äter kaniner gråbo? Eller andra ogräs som mållor, kirskål, olika klöverarter m.m.? De får ju maskrosor ibland och det gillar de.

Mvh Dagg

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Gråbo och annat ogräs?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-09 kl 23:49 »
Ja, jag ger dem allt! Petar väl bort de flesta smörblommorna, men annars så...

Kirskål älskar de, mållor är inte lika smaskigt.
Landsflykting i storstan...

Dagg

« Svar #2 skrivet: 23 jun-09 kl 23:14 »
Kirskål? Vad bra! Det har jag också massor av  ;D!

Mvh Dagg

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 24 jun-09 kl 08:52 »
gråbo går bra, men de äter bara bladen,stängeln ratar de  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dagg

« Svar #4 skrivet: 25 jun-09 kl 00:40 »
Jippi! Det spelar ingen roll om de bara äter någon del ;)...jobbet med att dra upp eländet blir bara mycket roligare om man kan ha nytta av det på något sätt. Tusen tack för svaret!

Mvh Dagg

Dagg

« Svar #5 skrivet: 26 jun-09 kl 09:31 »
De tyckte det vara MUMS!

Mvh Dagg

nalläksvil

« Svar #6 skrivet: 11 jul-09 kl 13:28 »
Men gråbo, kirskål och målla kan ni ju äta själva också!
Målla är super att wooka och kirskål är ju också helt ok, gråbo kan man ha som te och krydda...
det är inga ogräs...
men ge inte kaninerna gråbo om ni ska äta köttet sen, antingen blir de förmodligen förgiftade eller så vill de inte ha det, för det innehåller vissa gifter som inte bör förtäras. I te är det inte alls lika lätt att överdosera, men ät det inte..
« Senast ändrad: 11 jul-09 kl 13:30 av nalläksvil »

Dagg

« Svar #7 skrivet: 11 jul-09 kl 17:34 »
Men gråbo, kirskål och målla kan ni ju äta själva också!
Målla är super att wooka och kirskål är ju också helt ok, gråbo kan man ha som te och krydda...
det är inga ogräs...
men ge inte kaninerna gråbo om ni ska äta köttet sen, antingen blir de förmodligen förgiftade eller så vill de inte ha det, för det innehåller vissa gifter som inte bör förtäras. I te är det inte alls lika lätt att överdosera, men ät det inte..

Kirskål visste jag att man kunde äta, men gott??? Njäe...Kaninerna tycker att det är sådär.

Jag äter inte mina kaniner så smaken på köttet bryr jag mig inte om. De har fått en del gråbo sedan jag fick svaret att de kan äta det och än lever de- OCH de gillar det. De äter bara blad och fröställningar- inte stammen. Kanske ska vara lite försiktig med det i alla fall?

Hur är det med vitplister?

Mvh Dagg

nalläksvil

« Svar #8 skrivet: 11 jul-09 kl 23:47 »
Nej precis, själv gillar jag inte kirskål så överdrivet heller, helt ok, men en del verkar verkligen gilla det. handlar nog mycket om tycke.

nej inte för smakens skull, mer för gifternas då alltså. Ja de är nog smarta nog att välja ut det där själva, och sen behöver de ju inte påverkas på samma sätt som oss, men man kan nog vara försiktig ändå...  jag ska nog kolla upp det där lite mer..

Vitplister är ätligt, men då är nog nässlor bättre som föda.. är väl inte så jättesmakliga eller nyttiga som födoämne. Men kan tänkas har det en ganska bra medicinsk effekt. Funderar skarpt på att prova..

Dagg

« Svar #9 skrivet: 12 jul-09 kl 10:32 »
Ja, nässlor är det väl en del djurägare som torkar och sparar som foder till vintern. Jag har TÄNKT att jag skulle....men har inte fått ändan ur vagnen än. Jag har massor av nässlor här. Det är så mycket att jag tänker att jag kan ju göra det sedan... ;)...nångång.

Har gjort i ordning i källaren nu där jag förvarar mitt hö och funderar på att hänga upp en del "grönt" för torkning inför vintern. Nasslor ska fungera, finns det fler gröna växter som "tål" att torkas och sparas till kaniner och höns?

Mvh Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ylvalifalk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser