Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur betar gäss?  (läst 6809 gånger)

putte95

• Gäst
SV: Hur betar gäss?
« Svar #20 skrivet: 07 aug-09 kl 11:05 »
jag tycker att de ser ut som mina älskar de lite grovare gräset de går hällre ut i hästhagen och äter de som hästarna inte vill ha, än att beta på gräsmattan med lågt spätt gräs med klöver ??? halvmoget spannmål gillar de också äter allt och särskillt axen....

gibbonso

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 18 aug-09 kl 17:16 »
mina tycker i alla fall att maskrosor,riktigt mogna plommon(tuggar på dom tills kärnan åker ut) och gräsmattgräs är det bästa.
Gris- och bibonde

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #22 skrivet: 21 apr-12 kl 17:31 »
Angående petigheten hos betesdjur så ska denna gå att träna bort med en metod som heter "Holistic Management" som beskrivs i denna film -

Occam's Grazer

Det var det jag var ute efter gällande förfrågningarna om hur gäss betar. Växer de bara bra och går att hålla inom el-stängsel efter kossor eller får utan för mycket besvär borde det gå att få dem att äta det som serveras. Vet inte hur det löses bäst med det här att de behöver vatten och sånt dock. Kan bli många spannar att bära på under en betessäsong! Eller?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Mikrogård

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 21 apr-12 kl 18:28 »
Åh vilken intressant film! Tack!!
Bor på en liten gård med två kalkoner, tre myskankor, tre katter (2 ras 1 hus) och två franska bulldoggar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #24 skrivet: 21 apr-12 kl 19:00 »
Citera
En sak till: Det känns oerhört slösaktigt att de vuxna gässen smaskar i sig en massa dyrt tillväxtfoder som är ägnat gässlingarna. Har funderat på om man skulle kunna göra något slags gässlingkammare motsvarande lammkammare dit bara gässlingarna kan ta sig in och sedan ha fodret där inne utom räckhåll för de vuxna (som börjar bli feta). Någon som provat eller tillämpar det?

Förlåt en ynglings undran men............ :-[ Var får vildgässen tag på tillväxtfoder? De ska ju orka flyga söderut sen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 21 apr-12 kl 19:05 »
Jag fick inte filmen igenom modemet.  En kort resumé, någon?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
Alexn72

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser