Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Schack matt mot svärmningen!?  (läst 7523 gånger)

Daniel Pettersson

• Göteborg
SV: Schack matt mot svärmningen!?
« Svar #20 skrivet: 24 jun-09 kl 08:21 »
Varför jag frågade var för att jag är helt färsk i år kommer ha 4-5 avläggare att mata i år men de kommer knappast bygga ut den mängd ramar som behövs, men jag har kollat på ett alternativ som heter Permacomb som är utbygda ramar helt i plast som verkar intressant, någon av er som har erfarenhet av dessa?

/Asthor
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #21 skrivet: 24 jun-09 kl 09:43 »
Sten-Åke: Jag sade inte skattlåda utan "skattgömma". ;) De fyller ju yngelrummet med honung senare på säsongen om det är för stort. Ja, i fjol var det så extremt att de fyllde yngelrummen så pass att drottningen knappt kunde lägga några ägg alls. Tack och lov hade jag tre LN under spärrgallret... annars hade yngelsättningen minskat markant. Andra biodlare i närheten med bara 2 lådor måste fått problem då. Morsan och hennes kille hade samma problem som jag o de har sina bin några mil bort.,, men med 3 lådor så de klarade sig. Ändå fick vi göra honungsuppflyttning i varenda kupa från stora delar av yngelrummet.  :)

Tror inte att man ska schackmönstra med mellanväggar. Wright avråder från det... mellanväggar i yngelrummet är att befrämja svärmningslust enligt honom. Men första lådan ovan schackrutemönstret borde väl kunna vara mellanväggar?

Asthor: Permacomb verkar intressant. Har inte hört talats om det. Tell me more. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #22 skrivet: 24 jun-09 kl 10:17 »
Det är lite svårt att hitta någon konkret information från försäljare av Permacomb men jag har mailat för att kolla priser etc...
Permacomb är utbyggda ramar helt i plast som man sedan applicerar vax på eller inte...(lite olika bud om det)
Mycket goda ord om utbygda ramar helt i plast på beesource forum, finns lite olika tillverkare bla. Honey Super cell som visserligen inte är "orginal" Permacomb men det är pretty much samma.
Det verkar mycket intressant och finns det någon leverantör i europa som inte tar hiskeliga priser så skall jag nog testa ett par iaf... Priset i USA verkar ligga runt 20kr/st vilket känns acceptabelt då vanliga plastramar ligger runt 12kr/st och enligt forumen går det bra att använda PC ramar för CB.

/Asthor

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 24 jun-09 kl 10:40 »
Du kan använda vilka ramar du vill för CB/NM.
Tänk bara på hur du skall avtäcka och vad en sådan ram klarar av vid avtäckning.
När du gör vaxförnyelse får du destruera ramen (ersätta den med en ny).
De säljs i 1.000 pack som minsta enhet om inte någon ÅF tar hem 1.000 st och säljer i mindre pack, då blir priset något helt annat också.
Permacomp systems har ingen hemsida vad jag vet, men man kan maila eller ringa (tänk bara på tidsskillnaden ..)

John Seets, National/International Distributor
2203 Belleview Rd.
Catonsville, MD 21228
Ph: (info) 410-765-6361
Ph: (orders) 800-915-4469
john.seets@ngc.com

De har funnits sedan 2005 och intresset har svalnat eftersom i USA.

http://www.honeysupercell.com/

Dom som säljs nu är standard Langstroth, det finns alltså inte 3/4 längre i samma utförande.
Priset här hemma kommer att hamna rätt högt 3 ggr en vanlig plastram. Skall det vara lönt att ta hem (pga frakt) så blir det en full låda med 17.500 ramar. Det tror inte jag någon gör!

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #24 skrivet: 24 jun-09 kl 10:53 »
Okej tack för infon Sten-åke, då var det inget alternativ det heller, jag får hitta någon som vill sälja utbygda 3/4 Langstroth helt enkelt :)

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #25 skrivet: 24 jun-09 kl 16:12 »
Sjukt bra service från tillverkaren av Permacomb, jag frågade vad shipping skulle kosta till Sverige och då överdrev antalet lite för att det skulle bli värt det för honom...

Citera
Daniel;

I have never shipped by boat before. I would have to canvas the internet and that takes a lot of time which I currently don't have. Tell you what, I tell you what is shipped and you do the research. Let me know what you find.

1 standard pallet
42" x 42" x 70" (high)
Weight 1440 pounds
NMFC Class 70
STC 50 boxes
New manufactured plastic items

To be shipped from Los Angeles CA zip 90670

This will require someone to pick up the pallet at the manufacturing companyy and transport to the boat company. Also, you should find out what the customs policy is and releated costs and forms if applicable.

If you need further info, let me know.

Let me know what you find.

Thanx.

John

Då var man avskräckt från Permacomb...

/Asthor

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 24 jun-09 kl 16:39 »
Bara att beställa en båt ...

Jag har haft en hemsk dag så jag svarar här: Man kan inte bara handla/köpa utbyggda ramar eller utbyggda plastramar, de är hårdvaluta och svåra att få tag på.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #27 skrivet: 24 jun-09 kl 16:58 »
Okej... trist jag får dopa bina så de bygger lite bättre :)

« Senast ändrad: 24 jun-09 kl 17:04 av Asthor »

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #28 skrivet: 24 jun-09 kl 20:38 »
Om man nu vill ge honungsfyllda ramar inför första draget då, hur vinterförvarar man täckta honungsfyllda ramar?
Garaget med t.ex. filter/spärrgaller på kupa?
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Jano

• Halland
« Svar #29 skrivet: 26 jun-09 kl 21:36 »
Asthor: I skattlådorna du ha mellanväggar om du inte har något annat. Det kommer bli ett stort yngelrum så troligen kommer en del av detta omvandlas till skattgömma senare på säsongen. :)

En undran är var man ska göra av drönarramen i ett "checkerboardat" (ja, vad ska man kalla det igentligen, schackat, checkerboardat???) samhälle? Kan man ha den högre upp i yngelrummet och räkna den som en yngelram eller måste man ha den i lådan längst ned som är orörd (med jobbiga lyft som följd var tionde dag)?
Hej Vargalyster. I våras hade jag drönarramen i den övre yngellådan vid två LN-lådor med yngel. Där byggdes den ut fint och bestiftades. Det möter nog inte något hinder att ha den högre upp i en tredje yngellåda, förutsatt att drottningen lägger yngel i den och den inte blir fylld med honung istället.
 I bitidningen mars 1958 finns en artikel som heter " Årsplan för rationell biodling". Den driftsformen beskrivs nästan exakt som den du har hittat nu. Checkerboarding är tydligen inget nytt system. Det har funnits i över 50 år.
// Jano
« Senast ändrad: 26 jun-09 kl 21:38 av Jano »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 27 jun-09 kl 17:35 »
Jo, jag har drönarramarna i tredje lådan sedan två år tillbaks. Tänkte om det sabbar systemet vid checkerboarding bara genom att man sätter in en helt tom ram? Vet inte hur känsligt det är.

Det var intressant om bitidningsartikeln! Wright skrev ju sina artiklar i mitten av 90-talet så nytt visste jag att det inte var men inte så gammalt. Skulle vara väldigt intressant att läsa artikeln du refererar till! Du har inte möjlighet att scanna eller så? :) Om det är samma metod i svensk tappning kan man ju dock undra varför den inte är allmänt spridd?  ???
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Jano

• Halland
« Svar #31 skrivet: 07 jul-09 kl 22:15 »
Det var intressant om bitidningsartikeln! Wright skrev ju sina artiklar i mitten av 90-talet så nytt visste jag att det inte var men inte så gammalt. Skulle vara väldigt intressant att läsa artikeln du refererar till! Du har inte möjlighet att scanna eller så? :) Om det är samma metod i svensk tappning kan man ju dock undra varför den inte är allmänt spridd?  ???

Hej.
Tyvärr så har jag íngen scanner.
 1950-talets konservativa biodlarkår var nog inte mogen för något främmande utifrån.
Ursprungsartikeln är hämtad ur "American bee journal "sriven av Earl C. Robinson, och återgiven  i bitidningen av Nils Hansson. Han skriver, i direkt anslutning till beskrivningen av tillvägagångsättet, att i vårt land är honungen mycket dyrare än socker, och har svårt att tänka sig att använda den som foder åt bina. Skötselmetoden kom nog inte till användning, den dog väl  i sin linda eftersom det inte har talats alls om den senare.
 Det finns nog bättre förutsättningar nu i detta århundrade med så många nytänkare och jag hoppas att du fortsätter ditt test samt återkommer med en redovisning av resultatet.
 / Jano

Georgisten

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 07 jul-09 kl 23:09 »
Jo, jag har funderat över det där med honungspriset. Känns dock som att det blir för mycket extra arbete att ge dem extra socker och skatta foderramar på hösten. Blaskig hösthonung eller ljung som man inte orkar slunga ur (jag ägnar mig inte mycket åt burkförsäljning) borde väl vara det bästa kanske? Blir det sånt i år kör jag med det nästa år på några samhällen. :)

Vore verkligen intressant att läsa den där artikeln alltså. :)

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #33 skrivet: 10 jul-09 kl 18:47 »
CB/NM får definitivt bli ett framtida projekt, det är f*n att det ska vara så svårt att få tag på utbyggda ramar - inte f*n vill folk i föreningen sälja heller. Börjar litet osa som man är "konkurrent" redan med. Kanske inte så farligt, men jag fick vibbar sist då jag frågade efter utbyggda ramar.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #34 skrivet: 10 jul-09 kl 19:17 »
utbyggda ramar ramar är hårdvaluta och de flesta vill ju inte göra sig av med sina...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 10 jul-09 kl 19:23 »
Problemet är inte bara utbyggda, de skall vara friska och på rätt format.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #36 skrivet: 10 jul-09 kl 20:26 »
jo och jag är inte säker på att jag skulle våga köpa ramar av en hobbybiodlare... inte för att det är någon so har 3/4 Langstroth men endå

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #37 skrivet: 10 jul-09 kl 21:16 »
Jag får väl helt enkelt bygga mina egna då *grrr*
Just nu så har min avläggare byggt ut åtta svearamar plus ett okänt antar i en ny låda på nio dagar, så det tar sig väl

Georgisten

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 11 jul-09 kl 11:27 »
Behöver man nya ramar snabbt till våren kan man ju övervintra på mellanväggar. Slå ut hela samhället på en låda mellanväggar och fodra extra med socker så bygger de ut dem och fyller dem med foder. Sen kan man utöka på våren med de utbyggda ramar man redan har. Bra sätt att bli av med mineralrik hösthonung som kan orsaka utsot dessutom. :)

Vad jag undrar är om man kan dra ned på vinterfodret eftersom man ändå utökar med en hel låda honung i början av april året därpå? Kan man komma ned i 12kg kanske? Är ju iofs vad jag invintrar med i dagens läge (+honung) i biforform. Eller är det bäst att fodra lite mer, uppåt 25kg, och ta bort 10 sockerramar och använda på våren nästa år? Många frågor blir det. :)

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #39 skrivet: 11 jul-09 kl 12:21 »
Jag lyfte upp mitt lilla samhälle på en låda med mellanväggar för några dagar sedan, smällde på foderballong och nu är det tempo - massor med pollen dras in. Jag hoppas på att de hinner bygga ut och fylla på.
Skulle vara fantastiskt mkt roligare att dra igång året med CB/NM

Dela detta:

* Inloggade just nu

896 gäster, 2 användare
torbjorn, Alleranna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser