Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?  (läst 32660 gånger)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #140 skrivet: 17 apr-10 kl 11:55 »
Hittade det här på nätet!
Per 100 g: (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
KOMJÖLK fett 3 %
Energi: 60.3kcal/252.4kJ
Vatten: 88g
Protein: 3.42g
Fett: 3g, enkelomättat: 0.69g, fleromättat: 0.06g, kolesterol: 10.2mg
Kolhydrater: 4.9g, varav sockerarter: 4.9g
Fibrer:   0g
Vattenlösl. vitaminer: C: 0.9mg, Folat: 5.4mcg, Niacin: 0.06mg, B2: 0.14mg, B1: 0.04mg, B6: 0.04mg, B12: 0.42mcg
Fettlösl. vitaminer: D: 0.02mcg, Retinol (A-vit): 25mcg, Karoten (A-vit): 14mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.07mg
Mineraler: Fosfor: 91mg, Järn: 0.04mg, Kalcium: 116mg, Kalium: 162mg, Magnesium: 12mg, Natrium: 41mg, Selen: 1.8mcg, Zink: 0.44mg

GETMJÖLK
Energi: 58kcal/242.5kJ
Vatten: 88g
Protein: 3g
Fett: 3.2g, enkelomättat: 0.86g, fleromättat: 0.11g, kolesterol: 11mg
Kolhydrater: 4.3g, varav sockerarter: 4.3g
Fibrer:  0g
Vattenlösl. vitaminer: C: 1mg, Folat: 1mcg, Niacin: 0.1mg, B2: 0.02mg, B1: 0.06mg, B6: 0.05mg, B12: 0.1mcg
Fettlösl. vitaminer: D: 0.03mcg, Retinol (A-vit): 68mcg, Karoten (A-vit): 35mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.07mg
Mineraler: Fosfor: 111mg, Järn: 0.1mg, Kalcium: 130mg, Kalium: 205mg, Magnesium: 14mg, Natrium: 50mg, Selen: 1.1mcg, Zink: 0.3mg

Det verkar ju inte vara några jätteskillnader i sockerhalt. Lite skillnader finns ju i vitamin och mineralinnehållet ex. A.vitamin, järn är mindre och B-vitaminhalten är högre i komjölken men B-vitaminerna borde väl inte vara några problem eftersom de är vattenlösliga eller? (Sen är ju detta 3% mjölk, vet inte om det bara är fetthalten som förändras om man tar mjölk direkt från kon)

Sussilo

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 17 apr-10 kl 12:03 »
http://www.fobo.se/artiklar/djurhallning/daggdjur/Getter.shtml

"Getmjölken skiljer sig på några punkter från komjölken:

Största skillnaden är getmjölkens stora innehåll av kaprin-, kapron- och kaprylsyra, 17% jämfört med komjölkens 5%. Dessa syror ger getosten en speciell smak under ostens mognadstid.
Mjölksockret är annorlunda uppbyggt. En del människor tål getens mjölksocker bättre än komjölkens.
Getmjölkens fettkulor är mindre än komjölkens. Det gör att det ej blir någon gräddsättning på getmjölken. Fettet är mer lättsmält och koagulerar ej i magen.
Karotinet i komjölken ger den dess gula färg. I getmjölken är A-vitaminet färdigt och den är därför vit. Fastän getmjölken är blekare är halten A-vitamin lika hög som i komjölk.
Getmjölk är inte så fet som många tror. Fetthalten ligger någonstans mellan 3 och 3,5% "

Britterna kan sina getter och i England är det vanligt med komjölk som ersättning till killingar.

« Senast ändrad: 17 apr-10 kl 12:14 av Sussilo »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #142 skrivet: 17 apr-10 kl 22:52 »
Jag har ingen vetenskaplig rapport att luta mig mot men de redovisade värden som jag sett här kan väl duga i ett akademisk forum men sant och verkligt är ockå att mjölkens sammansättning skiljer sig höst väsentligt mellan olika individer,  olika utfodring, olika fas i laktationsperioden.
Jag har dock den beprövade erfarenheten, att killingarna jag haft som flaskfigurer icke någon gång, de gånger jag ej haft lammexra hemma och de fått komjölk, direkt från paketet men uppvärmd, genast har fått diarré! 

OT: LG-produkter har också RÅMJÖLKSPULVER (från får) som fungera fint till killingar som inte fått Råmjölk från sin mor!

Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #143 skrivet: 18 apr-10 kl 01:48 »
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!
Jag hinner inte få tag på LGs ersättning innan killingen kommer. Ev. ringer jag dit på måndag och hör hur snabbt de kan skicka. Har jag tur så får jag köpa lite getmjölk när jag hämtar henne. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med ersättningen   ??? Det verkar vara delade meningar på vad som är bästa (förrutom getmjölk) mjölkersättning - komjölk eller lammersättning. Även på de engelska sidorna råder delade erfarenheter.  http://goat-link.com/content/view/94/76/

Sussilo

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 18 apr-10 kl 10:23 »
Tack för länken, Bergsblomman, trevlig läsning! Men jag vill varna för den ena typen av nappar som visas där, dvs den utan skruvgängor som bara träs på en läskedrycks/vin - eller annan flaska. Har använt en sådan och killingen drog av nappen och svalde den! Den kom ut den naturliga vägen, men nej jag skulle inte välja den typen av napp.

Ser fram emot foton på "Lill-Vera!"

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #145 skrivet: 18 apr-10 kl 20:24 »
 ;D ;D :-* :-* :-* ;) :D :) :-*

Sussilo

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 18 apr-10 kl 20:37 »
Ja men, ja men, ja men - foton! Håll oss inte så på sträckbänken  :D! Fram med den lilla nu :D!

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #147 skrivet: 18 apr-10 kl 23:00 »
Nu är hon hemma! :-*
Allt har gått så bra! En sten har släppt från mitt hjärta! :D
En pigg busig liten getkilling som sprang och gjorde krumsprång i hagen mötte oss när vi kom fram till getfarmen. Väl infångad hamnade hon i min famn, där satt hon länge och väl så snällt medan vi väntade på att getterna skulle mjölkas så att jag fick med mig mjölk hem. Köpte ca 8 liter. Hon ropade inte efter sin mamma och ingen mamma ropade efter henne så det kändes skönt (i mitt hjärta). Elsa var nyfiken och nosade en del på den lilla när vi kom hem och puttade henne med hornen några gånger, jag vet inte hur orolig man ska vara för det. Har dem isär så att den lilla kan vara för sig själv om hon vill eller gå in till Elsa om hon känner för det. Hon ropade ett tag men slutade ganska snart.

Jag gick in för att fixa getmjölk till henne och min man stannade kvar hos getterna. När jag kom ner satt lillflickan i husses knä och det var bara för mig att låta honom ta nappflaskan, så talade jag om för honom hur han skulle göra efter era instruktioner jag läst mig till här. HON DRACK PÅ FÖRSTA FÖRSÖKET! :D Sen var hon så trött, så trött. Gav henne bara getmjölk idag för jag har ännu inte bestämt vilken typ av ersättning jag ska ge.  Nu ska jag ner och ge lite mer mat till lillflickan. Vet inte vad hon ska heta. Iris, eller Siri som husse vill eller Lill-Vera eller något annat.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #148 skrivet: 18 apr-10 kl 23:47 »
meeen så söt! :-*
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Sussilo

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 19 apr-10 kl 06:22 »
Du milde, så söööööt  :-* :-* :-* !Underbart att det gick så smidigt med flaskan. Jag skulle låta lillan vara i barnkammaren med möjlighet att krypa in till Elsa om hon vill, tills jag vet hur Elsa tar det. En och annan mindre buff från Elsa ingår i fostran av lilla nykomlingen. Ser fram emot rapporter  :D.

gernsö

• Skåne
« Svar #150 skrivet: 19 apr-10 kl 08:38 »
såååååå söt, hm jag vill oxå ha en......
har just nu ett flasklamm i vårt tvättrum.... men den där var ju sötare.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #151 skrivet: 19 apr-10 kl 13:08 »
Tack för bilderna!  De gick fint genom modemet.

"Alla djurungar är söta, och av alla söta djurungar är killingar de sötaste!"

:-[ :-* :-*

Iris?  Nä.  Siri?  Åkej ...  Men Iris-Siri?  Så tycker jag hon ser ut!  I vardagslag Irissiri!

Det är mitt förslag.

Elsa ser ju inte aggressiv ut, men det är säkert bäst att vara med i början, så ser Ni hur de reagerar på varandra.  Tänk även på att Siri (ja, eller vad hon nu heter, Lill-Vera) har bytt miljö, och kan behöva lite tid för att hennes immunförsvar ska hinna anpassa sig för de nya mikrober hon möter.

Så bra att hon tog nappen direkt.  Och så fint att Husse inte är svartsjuk utan snarare tar nappflaskan ifrån Dig!  Sussilos napp-slukande killing var ju lärorik, tack för den historien!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 19 apr-10 kl 17:04 »
Vilken goding! Iris-Siri? Rissi? Dags att döpa om tråden med lillkillingens namn, så vi kan följa hennes öden och äventyr? :)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #153 skrivet: 21 apr-10 kl 22:34 »
Hon är så söt lillflickan! :D
Allt har gått bra och hon äter duktigt. Har nu börjat ge henne getmjölk samt Pontus lammnäring och magen verkar vara i fin form än så länge. De går nu ihop och det funkar bra. Elsa fostrar henne så att hon ska bli en snäll liten get. "Iris" (det lutar åt det namnet) vill gärna sova i trälådorna som de får hö i men det är Elsa inte så förtjust i så hon puttar ner henne därifrån. De verkar som om Elsa puttar lite på henne som tillsägelse, lyssnar hon inte då så puttar hon lite hårdare, lyder hon inte då så tar hon till hornen. Ex. när hon är hungrig och vill försöka snutta på Elsa eller om Elsa vill ha sin mat ifred. Jag har ingen aning om hur en get är mot sin egen killing, om Elsa är "normal" i sitt beteende mot "Iris". Hon härmar Elsa i allt Elsa gör, det ser så kul ut. Äter Elsa hö så tar Iris första bästa strå för då ska hon också äta (även om det är ett tjockt halmstrå hon råkar få tag på) Idisslar Elsa så tuggar också Iris.

Var lite nervös inför att släppa ihop dem helt men då tyckte husse att det var en bra idé att montera upp hästarnas "Babywatch" (som jag har till stoet när hon ska föla) i getstallet. Så nu har vi get-tv istället för frukost-tv, för bättre underhållning kan man inte ha! ;D (Kan meddela att hennes husse är helt betagen i henne och många gånger när jag ska göra i ordning mat åt henne så står redan husse vid spisen och gör i ordning flaskan för att han ska ner och mata!) Så jag kan inte påstå att det är särskilt betungande att ha en flaskkilling! ;D

Här är lite bilder från vår promenad.

Sussilo

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 22 apr-10 kl 06:44 »
Tack för rapport med härliga bilder! :D. Elsa låter mycket tålmodig och på bilderna får man ju intrycket av mor och barn! Getter kan vara betydligt skarpare än så tillsammans med andras killingar. Perfekt husse, den där...... ;)!
« Senast ändrad: 12 okt-11 kl 10:29 av Sussilo »

fastfrusen

• -
« Svar #155 skrivet: 28 apr-10 kl 09:28 »
Härligt att höra att det går bra! ÅÅÅÅ sååååå fina bilder!
Förstår husse helt och fullt att han vill mata  ;D

Fick hålla i en två veckors alaskan malamute valp igår.. Också SØT men killing klår den!

Ser fram emot att höra mer!  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Trollmor

• -
« Svar #156 skrivet: 01 maj-10 kl 16:09 »
såååååå söt, hm jag vill oxå ha en......
Akta dig, dom där tar hela hjärtat!

Och det låter som om den här tråden blir en ljuvlig tråd efter allt elände!  Välförtjänt för både Dig och Elsa.  Och en sån fin Husse, en sån skulle jag vilja ha!  ;)  Frukost-TV från stallet, sånt har jag också haft, fast det var genom fönstret.  Definitivt min favvis-såpa!

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av att någon get varit så snäll mot en annans killing som Elsa är mot Iris.  GRATTIS!!!

« Senast ändrad: 01 maj-10 kl 16:16 av Trollmor »

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 01 maj-10 kl 17:04 »
Underbar tråd.. med kärlek, och tårar, och glädje..

Och lilla Iris är jättefin. <3
Lycka till!

Per Gynt

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 01 maj-10 kl 17:31 »
Gettavlan överhuvud taget är mycket trevlig. Vänlig ton med både humor och värme och seriösa inlägg.

Trollmor

• -
« Svar #159 skrivet: 02 maj-10 kl 13:46 »
Ja, även jag trivs bra på gettavlan.  Tråden om Vera har jag försökt följa, och har kommit att älska den geten på avstånd.  Därför vill jag föreslå, att tråden även i fortsättningen får bära hennes namn, även om ämnesnamnet kan avkortas.  För vi minns henne med glädje och beundran.  För egen del samlar jag de "bästa" trådarna i mappar i min dator, och den här tråden heter kort och gott "VERA".  Det känns fint att få fortsätta klicka på den då och då, och få fina bilder på "Iris Lill-Vera".  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser