Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?  (läst 32648 gånger)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Vad är det för fel på Vera, hon har ingen matlust?
« Svar #160 skrivet: 02 maj-10 kl 22:33 »
Tack ni alla för lyckönskningar med Iris!
Hon är helt underbar, lillflickan! Vi går små promenader nästan varje dag och det är så roligt att se henne busa och leka. Elsa är väldigt snäll och go mot henne, när jag ger havre så får de i maten i två skålar bredvid varandra men Iris vill helst äta ur Elsas skål och Elsa är så snäll och låter henne hållas. Rymmer Iris, vilket hänt ett par gånger, då ropar Elsa henne tillbaka in i hagen. Hon har börjat hoppa upp i mitt knä för att ligga där och gosa sig och somna. Så snart har man nog en 50-kilos getfröken i knät! ;D Men det gör inget för hon är så söt.
Detta med små killingar är något helt nytt för mig men ack så underbart.
Några bilder från dagens promenad!

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #161 skrivet: 03 maj-10 kl 10:25 »
Elsa skulle bli en fantastisk mamma till egen killing. Hon har ju ett underbart temperament och är dessutom vackert tecknad.
Då har jag nog haft tur!  :D Jag är så glad för Elsas mjuka temperament. Vera var ju drottning här hemma när hon var frisk, men när hon blev sjuk tog Elsa över ledarskapet, men var ändå snäll mot Vera. Hade det varit tvärt om - att Elsa var sjuk och Vera fortsatt frisk så hade det nog varit svårt att ha dem i hop.

Har tänkt att Iris kanske blir för präglad på människor eftersom hon flaskmatas, men för henne är Elsa alltid nummer 1 och vi människor kommer på en god 2:a plats, vilket känns bra.

Har faktiskt tänkt tanken på att det skulle vara roligt att Elsa fick killingar, och jag tror att det skulle kunna bli en harmonisk liten flock. :) Bara inte Elsa är för gammal, hon är nu 4 år och har aldrig haft killingar tidigare. Och är hon det så kommer det säkert en dag en annan liten get som behöver ett nytt hem.

Sussilo

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 03 maj-10 kl 11:11 »
Det är nog ingen fara med den där människopräglingen så länge Elsa finns där och ger Iris en sund känsla för sin identitet. Då är det ju bara härligt med en tam och tillitsfull killing.

Om jag ville ha fler getter, skulle jag låna in en erkänt snäll bock när Iris är 8 mån och låta alla tre gå tillsammans. Då killar getterna ungefär samtidigt och du får en fin flock. Men Elsa och Iris är ju en härlig liten "flock" redan :D!
« Senast ändrad: 03 maj-10 kl 16:11 av Sussilo »

Lina W

• Ångermanland
« Svar #163 skrivet: 03 maj-10 kl 14:17 »
Jag blir så glad när jag läser den här tråden numera, förut var det med tårfyllda ögon. Det är så underbart med folk som verkligen älskar sina djur och tar hand om de väl.
Jätte fina bilder från skogspromenaden, getter älskar verkligen att gå i skogen.
Och hon är verkligen jätte söt din lill killing!  :-*
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #164 skrivet: 03 maj-10 kl 19:06 »
:D  Ja, minsann, de där bilderna är verkligen fina!  Det syns även hur Elsa är snäll mot Iris, och den lilla verkar föredömligt skuttig!
Man blir ju glad, ju.  :D :D :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fastfrusen

• -
« Svar #165 skrivet: 07 maj-10 kl 13:58 »
Bergsblomman: Du är en fantastiskt bra fotograf! Med otroligt fortogena getter  ;D

*fortsätter förtvivlat att få till dendära perfekta hund bilden... men dom vill som bara äta upp kameran hela tiden  ;) *
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #166 skrivet: 08 maj-10 kl 00:23 »
Bergsblomman: Du är en fantastiskt bra fotograf! Med otroligt fortogena getter  ;D
Det här med att vara fotogenisk, vet jag inte... ;D  ;D Denna bild mailade jag till husse när Iris bara varit här ett par dagar och husse hade sagt till mig att:
- Iris har nog inga tänder.

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 08 maj-10 kl 00:27 »
 :D ;D Vilken liten tuffing!

Trollmor

• -
« Svar #168 skrivet: 09 maj-10 kl 00:27 »
 ;D ;D

Fast - hur är det - i överkäken längst fram kanske det är lite fattigt med tänder?

;)

Sussilo

• Gäst
« Svar #169 skrivet: 09 maj-10 kl 00:34 »
Naaaa, en så´n liten pussnos :-*! Bergsblomman, det ser ut som du killar Iris med halmstrået på läppen för att få henne att smila?
« Senast ändrad: 12 okt-11 kl 10:13 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #170 skrivet: 09 maj-10 kl 09:58 »
Ja, hon är väl ingen häst heller!

Men jag tycker snarare det ser ut som om Bergsblomman kliar, smeker, doftstämplar Iris på magen eller bakbenen, så att det är så sköööö ;D nt!

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #171 skrivet: 10 maj-10 kl 12:16 »
Jätte fina bilder från skogspromenaden, getter älskar verkligen att gå i skogen.
Och hon är verkligen jätte söt din lill killing!  :-*
Tack! Det är väldigt mysigt att ha med dem i skogen och eftersom de uppskattar promenaderna så mycket har det blivit ett avkopplande avbräck i vardagen för oss och vi har nästan alltid med oss lite fika. (Även om Elsa försöker äta upp det mesta av kaffebrödet.) ;D

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #172 skrivet: 10 maj-10 kl 12:27 »
Naaaa, en så´n liten pussnos :-*! Bergsblomman, det ser ut som du killar Iris med halmstrået på läppen för att få henne att smila?
Hon var så söt när bilden togs, då hon var trött efter en massa bus och hoppade upp i en av hölådorna för att vila (förbjuden sovplats enligt Elsa) och lutade huvudet på kanten så att man såg alla hennes små tänder. ;D

Trollmor

• -
« Svar #173 skrivet: 10 maj-10 kl 13:30 »
(Även om Elsa försöker äta upp det mesta av kaffebrödet.) ;D
Hon är med andra ord fullt normal och frisk ...  ;)

Jaha, då övertollkade vi.  Men en fin bild ändå.  Så Elsa brukar putta ner Iris därifrån?

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #174 skrivet: 10 maj-10 kl 14:10 »
Så Elsa brukar putta ner Iris därifrån?
Hon blir nerputtad därifrån, :) så hon har intagit annan sovplats. Något som jag tänkt fråga är om killingar brukar sova bredvid sina mammor? Iris har sin egen sovplats i en massa halm på en lastpall i ett hörn medan Elsa sover lite varstans. Annars är de oftast väldigt nära varandra, när inte Iris leker sina vilda lekar förstås. (Fast en lek består i att försöka stå på Elsas rygg utan att trilla ner. :-\)

Trollmor

• -
« Svar #175 skrivet: 11 maj-10 kl 08:01 »
De flesta killingar jag sett har legat med kroppskontakt med sin mor och sina kullsyskon.  Många har också lyckats bemästra konsten att stå på mammans rygg.  Så det beror på vad Elsa tycker om det!

Snart blir nog även Du själv ett riddjur.  Bestäm själv om skottkärran ska vara åkdon eller ej.  Dessvärre brukar dessa attans skottkärror krympa under sommarens gång ...  ;)

« Svar #176 skrivet: 13 maj-10 kl 18:34 »
Kolla med getexpert på Djuhälsovåden. Jag fick rekomenderat Ivermectin (flytande) i munnen som avmaskning. Om hon har mask har hon säkert löss också. Då droppar jag med Flusa som finns på Granngården. Men det kan vara så att du måste ta en sak i taget om hon är mycket nedsatt.
Hoppas det ordnar sig

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #177 skrivet: 13 maj-10 kl 21:01 »
Kolla med getexpert på Djuhälsovåden. Jag fick rekomenderat Ivermectin (flytande) i munnen som avmaskning. Om hon har mask har hon säkert löss också. Då droppar jag med Flusa som finns på Granngården. Men det kan vara så att du måste ta en sak i taget om hon är mycket nedsatt.
Hoppas det ordnar sig
Jag förstår inte riktigt ??? Antingen har du nog svarat i fel tråd eller så har du kanske inte läst så noga här. ;D

Annars så kan jag nämna att jag avmaskar mina getter med Ivermectin och Flusa finns också hemma ifall jag skulle behöva det. (Men löss har jag aldrig sett på mina getter) ;D

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #178 skrivet: 13 maj-10 kl 21:29 »
Jag förstår inte riktigt ??? Antingen har du nog svarat i fel tråd eller så har du kanske inte läst så noga här. ;D

Annars så kan jag nämna att jag avmaskar mina getter med Ivermectin och Flusa finns också hemma ifall jag skulle behöva det. (Men löss har jag aldrig sett på mina getter) ;D

Om man bara läst första inlägget kan det nog vara ett helt rättplacerat inlägg, Bergsblomman..

Ladusvalan

« Svar #179 skrivet: 05 jul-10 kl 11:58 »
Hej!
Man kan även ge getter med dålig aptit vanlig matjäst utblandad med vatten för att få i gång magen igen.De brukar tycka att det är jättegott även om de inte vill ha annan mat.
lycka till

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser