Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En "för" mager Fjällko??  (läst 7290 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Mager Fjällko?
« Svar #20 skrivet: 10 aug-09 kl 22:31 »
De enda symptom du redovisat i denna tråd är "skrikmager och mjölkar 8l om dan"
Det finns inga andra symptom.
Jag har skrivit att kon är skrikmager (enligt mig i alla fall) och att hon har inte lagt på sig hull trots att kalven tagits ifrån.
Och att hon inte har vasst symptom, och ser inte ut att ha mask.

Jag kan ju inte skriva symptom som inte finns  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 aug-09 kl 22:38 »
Det finns inga andra symptom.
Jag har skrivit att kon är skrikmager (enligt mig i alla fall) och att hon har inte lagt på sig hull trots att kalven tagits ifrån.
Och att hon inte har vasst symptom, och ser inte ut att ha mask.

Jag kan ju inte skriva symptom som inte finns  ???

Om du ger extra mat då? Vill hon äta?

Hon kanske bara är av mager "typ"  ;D som min syster...hon kan äta hur mycket som helst men är lika mager ändå.

bo_i_dala

« Svar #22 skrivet: 12 aug-09 kl 08:32 »
hej!

Vad har en ko med mask för symptom?! Dom blir väldigt magra!

Mushi

« Svar #23 skrivet: 12 aug-09 kl 11:28 »
När det gäller ens egen ko så vet man ju oftast om hon mår ok eller om något är på tok. Jag menar har hon alltid varit den magra typen eller är det något nytt? Är hon piggögd, blank, äter med normal aptit osv?

På mörka kor kan man ofta se på färgen om de inte mår bra. Kopparbrist eller annan mineral-obalans kan göra svarta kor brödbruna och att vinterpälsen sitter kvar längre än normalt. Men på en ljus fjällko kanske det inte visar sig lika tydligt?

Jag skulle avmaskat som försöksåtgärd. Kan hon ha leverflundra? Tror inte det är teoretiskt omöjligt att det i en flock kan finnas djur som är angripna medan andra inte har det alls, även om det inte är så troligt. Har hon köpts in eller gått på smittade beten tidigare, men nu går med flocken på ett bete som inte erbjuder flundrorna lämplig förökningsmiljö kan det kanske hända.

Citat Svdhv:"... för stora leverflundran är behandling på nöt sällan aktuellt i Sverige. Men en situation där behandling kan övervägas är ungdjur som har dålig tillväxt trots ordinarie avmaskning vid installning. Ett annat tänkbart fall för behandling är dikor i dålig kondition på senhösten (trots bra utfodring)."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 13 aug-09 kl 00:34 »
Kan hon ha leverflundra? Tror inte det är teoretiskt omöjligt att det i en flock kan finnas djur som är angripna medan andra inte har det alls, även om det inte är så troligt. Har hon köpts in eller gått på smittade beten tidigare, men nu går med flocken på ett bete som inte erbjuder flundrorna lämplig förökningsmiljö kan det kanske hända.

Nej jag tror inte på leverflundra.
Kon är född på gården och vi har inte haft en leverskada någonsin här på något djur.

Vad har en ko med mask för symptom?! Dom blir väldigt magra!

"Nötkreaturens vanligaste inälvsparasiter är de båda rundmaskarna: löpmagsmasken och
tunntarmsmasken som sänker tillväxten och vid större angrepp ger avmagring och diarré
Lungmask som ger hosta på ungdjur".

Denna, min kossa har inte diarre!
« Senast ändrad: 13 aug-09 kl 00:49 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

bo_i_dala

« Svar #25 skrivet: 13 aug-09 kl 10:03 »
Hej!

Ytterligare ett symptom kom här......ingen diarre!

Om då kossan har fast skit kan man säga att hon inte får för mycket eller för näringsrikt foder!

Prova då att ge din magra ko mer och bättre foder!!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 13 aug-09 kl 17:31 »
Om då kossan har fast skit kan man säga att hon inte får för mycket eller för näringsrikt foder!
Prova då att ge din magra ko mer och bättre foder!!
Lugna ner dig nu!

Det är inte önskvärt att djuren ska ha sjuklig diarre!
Om kossan har fast skit berättar det (normalt) att hon äter HÖ och inte ensilage.
En sinlagd ko som har fri tillgång till hö och inget ensilage, skiter inte löst (det vet väl alla trodde jag).

Denna fjällko skulle enligt dig få för lite mat när hon har fri tillgång till bete och hö !!!!!!
Du anser att hon är svältfödd alltså?

Bete + en liten (2kg) högiva (ca 9,5 MJ/kg ts)
räcker till att täcka underhållsbehov och en produktion av ca 14 kg ECM under tidig försommar,
18 kg ECM under försommaren och 13–14 kg ECM under resterande delen av betessäsongen.

Men inte räcka till att hålla en liten sinlagd fjällko i hull... enligt dig bo_i_dala.
« Senast ändrad: 13 aug-09 kl 18:12 av Grimla »

bo_i_dala

« Svar #27 skrivet: 13 aug-09 kl 21:51 »
Hej!

citat"-mjölkar 8 liter om dan" mao inte sinlagd...
Ensilage ger inte diarre det är det höga energivärdet i ensilaget som ger lös skit. Om du har tidigt skördat hö får du samma effekt.
Fri tillgång på bete....? Är betet rikligt eller "golfgreen"?? Dessutom är det inte försommarbete längre....

Du TROR inte kon har parasiter, tycker att hon borde föda sig på betet- hon äter nog inte tillräcklig mängd!

Jag anser inte att din ko är svältfödd, det är dina ord.
Ska vi prata om vad alla vet så är det väl; om du äter mindre energi än du gör av med så går du ner i vikt....?!

mvh

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 14 aug-09 kl 16:34 »
citat"-mjölkar 8 liter om dan" mao inte sinlagd...

Jo det var då det, den 31 Mars....
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=67939.msg496309#msg496309

Här kan man läsa att ko är sinlagd (mao läs ordentligt)..
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=67939.msg586366#msg586366

Vi tar det igen Bosse; kossan mjölkas inte, går inte med någon kalv sedan April
och har fri tillgång till hö (egen rundbal i takad rundbalshäck) + fri tillgång till bete (med både högt o lågt gräs)
+ vatten i badkar + mineralsaltsten.

Margit

• Gäst
SV: En mager Fjällko??
« Svar #29 skrivet: 14 aug-09 kl 18:26 »
Jag ska egentligen inte lägga mig i det här, okunnig som jag är, men jag undrar om tänderna kan bli dåliga på en ko? Eller vassa som på en häst? Det kan ju orsaka avmagring.

JBF

• Småland
« Svar #30 skrivet: 14 aug-09 kl 21:21 »
Jag ska egentligen inte heller lägga mig i det här, okunnig som även jag är, men till Bo i dala vill jag säga att Grimla verkar veta vad hon pratar om, ifall man kikar på hennes inlägg i andra trådar, så att traggla med ordkonster och sjuttielva utropstecken kommer man inte långt med...

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: fjällko
« Svar #31 skrivet: 25 aug-09 kl 11:52 »
Jag hade en gång en ko som diade sig själv, kan det vara något som den här damen sysslar med?? Då försvinner hullet snabbt..! Titta efter tecken som "mjuka, blanka, spenar" och dreggel, fast det är ju svårt att se när dom går ute :(
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mushi

« Svar #32 skrivet: 25 aug-09 kl 13:33 »
Jag hade en gång en ko som diade sig själv, kan det vara något som den här damen sysslar med??

Men om hon dricker upp den näringsrika mjölken borde hon bli rund och fin? Men en vuxen ko kan inte alls tillgodogöra sig mjölk eller?

Fjolårskalvar kan ju också ha en ful vana att förse sig med mjölk om kossan tillåter det. Ingen äldre kalv i närheten?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #33 skrivet: 27 aug-09 kl 15:54 »
Vuxna idisslare (=avvanda) kan inte tillgodogöra sig mjölk.

Så diar kon sig själv och har kapacitet att mjölka mycket,
så kommer hon att bli väldigt smal om hon går i en sin grupp...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #34 skrivet: 27 aug-09 kl 19:04 »
Ingen kalv som kan dia henne finns i närheten, men iden är värd att fundera på,
kanske en sån vass grej i nosen kan hjälpa i såna fall om hon självdiar sig.

Fast det ser ju så fult ut... men värt ett försök.  :)

Har inhandlat en sån idag (fast gul) och skruvat i den, så nu är det bara att vänta  8)
« Senast ändrad: 28 aug-09 kl 17:40 av Grimla »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 08 sep-09 kl 17:51 »
Hur har det gått.
Jo en dag så hade kossan rivit upp sår på en spene med den vassa nosgrejen :-\
så det var en stark indikation på att hon självdiade sig!

Sen hände ingenting på flera dagar så vi trodde att självdiargrejen fungerade.
Men en morgon så var det mjölkskum på golvet
så hon har lärt sig att vika undan taggarna och dia sig själv trots grejen i nosen.  :(

Vad gör man då slaktbil?

Nej det blev ko-bh  ;D Och nu får vi se om kossan är överlistad.

Mushi

SV: En för mager Fjällko??
« Svar #36 skrivet: 08 sep-09 kl 19:25 »
Sicken buse! Hoppas att det fungerar och vad skönt att det hela kanske fått sin lösning till sist. Glöm inte att berätta hur det funkar med bh:ån om ett tag.

Margit

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 08 sep-09 kl 22:13 »
 ;D De är påhittiga!! Hoppas du klarar att överlista kossan  ;)

Luff

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 09 sep-09 kl 10:54 »
Vad bra att ni fick reda på vad det var som var galet. Det blev ju en riktigt spännade tråd. Hoppas nu att bh fungerar.
//Luff

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: För listig Fjällko...
« Svar #39 skrivet: 22 sep-09 kl 11:52 »
Nu har det gått 2 veckor med bh och det ser strålande ut.
Kossan har redan lagt på hullet och det känns jättebra!

Men lite trist känns det, när man börjar fundera på om hon måste ha bh resten av livet.
Ja när hon är i mjölkproduktionsfas alltså.

mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser